Článek
Středně velké SUV má pro prémiovou automobilku obrovský význam, ve střední třídě se totiž v případě modelů se spalovacími motory zpravidla otevírá ta skutečně luxusní technika, tedy platforma s podélnou zástavbou motoru a technikou s tím spojenou.
Nejinak tomu je i ve třetí generaci Q5, která opět přijíždí ve formě klasického SUV i coby Sportback se svažující se střechou. Společně s liftbackem a kombi řady A5 staví na nové platformě Premium Platform Combustion, tedy PPC.
Ta má podle původních předpokladů doprovodit poslední větší modely koncernu VW se spalovacími motory před čistě elektrickou érou podepřenou platformou PPE, ovšem z geopolitického hlediska dnešních dnů není jisté opravdu nic. Ještě před rokem bychom novou Q5 mohli brát jako jeden z posledních vozů svého druhu, ale necháme se překvapit.
Ani spolujezdci nechybí obrazovka
Q5 respektuje nový designový jazyk automobilky. Poznávací prvky, jako je tvar masky, samozřejmě zůstávají, ale stejně jako u A5 je vidět trochu kulatější vzhled, než jsme byli u přísně technicistního Audi zvyklí.
Stejně jako u všech nových aut zatížených emisními testy v reálném provozu byl důraz kladen na aerodynamiku, novinka má vyvážené proporce a zadní světla s měnitelnou grafikou se táhnou přes celou šířku zádě. Známý to trik pro optické rozšíření.
Uvnitř se toho v mezigeneračním srovnání změnilo opravdu hodně. Dva displeje jsou v rámci nové strategie značky spojeny do jedné zakřivené obrazovky, třetí má k dispozici spolujezdec.
Celý systém pracuje na bázi androidu. Nová moderní architektura umožňuje aktualizace celého auta vzduchem. Pro běžného uživatele je zásadní, že je nový systém velmi rychlý, zobrazení kvalitní a řazení intuitivní.
Rovněž řazení jednotlivých funkcí je intuitivní, jelikož se naštěstí nechalo inspirovat v minulé generaci MMI. K dispozici je tak nejen nové řešení s velkými dlaždicemi, ale i zkratky menu na straně. Ovládání ventilace je soustředěno do spodní části a je dobře při ruce.
Jen řidičův přístrojový štít by si zasloužil širší možnosti konfigurace. Zatímco dříve si jej šofér mohl přizpůsobit dle libosti, v nové generaci systém nutí zobrazení autíčka v pruzích, které většinou nepotřebujete. Klasický tachometr nebo otáčkoměr není k dispozici, nebo se omezuje na miniaturní sloupce s legrační škálou, která nikomu nic nepoví.
Ještěže nechybí přehledný head-up displej s promítáním na čelní okno, nepřehledný přístrojový štít s poskakujícím autíčkem uprostřed spíš odvádí pozornost.
Druhá výtka směřuje k tlačítkům na volantu. Ty sice lze opravdu zmáčknout a nejedná se tedy jen o dotykové plošky, ale jsou tak titěrná, že se řidič velmi snadno přehmátne. V dřívějších interiérech přitom Audi mělo skvělá tlačítka s příjemným „cvakajícím“ chodem, který podtrhoval vnímanou kvalitu.
Interiér je povětšinou dobře zpracovaný a znovu spoléhá na praktičnost. Vzadu najdou plné pohodlí i vysocí dospělí a zavazadelník o objemu 520 litrů patří k lepšímu průměru v rámci třídy. Potěší i praktickými háčky, sítěmi a dalšími typickými vychytávkami Audi. Překvapením je, že víko zavazadelníku lze mávnutím nohy pouze otevřít – zavřít už tímto způsobem nejde. Důvodem jsou prý negativní zkušenosti některých zákazníků.“
Elektřina pomáhá i škodí
Q5 má v nové generaci vždy automat a pohon všech kol. Základních předokolek se totiž v Česku v minulé generaci neprodalo ani deset kusů. Zážehový dvoulitr má výkon 150 kW, 204 koní, a 340 Nm. Vznětový dvoulitrový čtyřválec má stejný výkon a 400 Nm. Vrcholem je zážehový třílitrový šestiválec o 367 koních a 550 Nm v provedení SQ5.
Spalovací motor vždy spolupracuje se systémem MHEV plus, tedy 48V mild hybridem schopným krátkodobé jízdy na elektřinu. Nechyběl tedy ani ve zkoušeném dvoulitrovém dieselu. Elektrická část schopně vyrovnává hluchá místa dieselu, umožňuje krásně kultivované a efektivní plachtění krajinou s vypnutým motorem a příjemné je i popojíždění za úplného ticha.
Ovšem zamrzí, že při rozjíždění se systém nejprve snaží zapojit jen elektromotor a poté se zpožděním následuje teprve startující diesel. I přes patrnou snahu o dobré naladění to zkrátka není tak plynulé a rychlé, jak jsme zvyklí z konvenční techniky. Často se tak stává, že pokud se snažíte o plynulý rozjezd, necháváte v rychle se rozjíždějící koloně před sebou zbytečně velký odstup. Anebo prostě rovnou šlápnete na plyn výrazněji a spokojíte se s nervóznějším projevem.
Za jízdy už nicméně systém reaguje velmi rychle, převodovka dobře předvídá a řadí chytře ve všech režimech jízdy. Motor je kultivovaný a dostatečně výkonný, i když pro německé dálniční sprintery bude vhodnější šestiválec. A v dnešní době je malým zázrakem, že v nabídce skutečně figuruje.
Opět skvělý podvozek
Na technice podvozku se naštěstí znovu nešetřilo, nechybí tak ani příplatkové adaptivní vzduchové odpružení, které je v dané třídě spíše výjimkou. I když je naladění spíš tužší a ani komfortní režim nenabízí houpavost limuzíny, Q5 si s českými okreskami poradí velmi dobře.
Vůz nerozhodí ani typická bolest vzduchového odpružení, tedy krátké nerovnosti. Do zatáček se novinka vrhá příkladně, díky relativně strmému řízení a ochotě předních kol.
Na výjezdu lze potlačit mírnou nedotáčivost i plynovým pedálem, přesto je samozřejmé, že tohle auto chce být především stabilní a komfortní, což se podařilo velmi dobře. Stejně jako naladění asistenčních systémů, které na dálnici při delší cestě dokážou šetřit síly řidiče bez zmatkování.
Závěr
Novoty třetí generace Q5, jakými jsou digitální interiér nebo pokročilý mildhybrid, s sebou přináší radosti v kvalitě zobrazení, nových aplikacích nebo zlepšení efektivity, ale i strasti v podobě přístrojového štítu bez dostatečné možnosti konfigurace, nepovedených tlačítek na volantu nebo nepříliš plynulých rozjezdů.
Ve všech dalších aspektech - co se týká jízdního komfortu, obratnosti, pohonu za jízdy nebo praktičnosti - Q5 exceluje ještě víc než předchůdce. A právem patří mezi nejlepší prémiová SUV střední třídy na trhu.
Audi Q5 2.0 TDI quattro | |
---|---|
Spalovací motor: | 1968 ccm, vznětový turbodiesel |
Max. výkon a točivý moment: | 150 kW (204 k)/400 Nm |
Převodovka: | 7st. samočinná |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0-100 km/h: | 7,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 226 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,9 - 6,8 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1955/2595 kg |
Max. hmotnost brzděného přívěsu: | 2400 kg |
Délka × šířka × výška: | 4717 × 1900 × 1625 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 520/1473 l |
Základní cena: | 1 456 900 Kč |