Článek
Za 130 000 korun plnohodnotný stroj od renomovaného japonského výrobce? Právě tak reagovali motorkáři, když Yamaha na začátku roku 2014 představila cenovku modelu MT-07. Kdo měl odvahu, důvěru a trpělivost (projít sítem dlouhých dodacích lhůt), nelituje. Má doma sice rozměrově nevelký, ale jinak zcela dospělý a soudobý motocykl, který netrpí žádným výrazným „ořezáváním nákladů“. Ne všem výrobcům se to podaří - viz třeba test podstatně dražšího entry modelu od Harley Davidsonu. [celá zpráva]
I když dovozce model MT-07 posléze zdražil, stále platí, že za současných necelých 150 000 Kč „víc“ motorky nekoupíte. Ano, některým jezdcům může být tento krátký stroj tzv. „malý“, a jistě se najdou tací, kteří preferují jiný styl než naháče, to nic nemění na tom, že MT-07 nabízí velmi solidní podvozek, brzdy a skvělý motor.
Že jde o stroj, který má zaujmout cenově zaměřené motorkáře, poznáte maximálně na brzdách. Nemají problém s účinkem, ale na předek je třeba použít víc síly. O zadní brzdě to neplatí – jde do smyku hned. Motocykl v základu nemá ABS, což někteří (nejen kaskadéři) berou jako plus.
Zábavná motorka
Tachometr není analogový, ani nemá osekané funkce. I když je hodně mimo zorné pole, je dobře čitelný, nabízí údaje o zařazené rychlosti i spotřebě a teplotách. Výrobce nešetřil ani na obligátním víčku nádrže (použil tzv. letecký uzávěr), ani nikde jinde – viz zpracování zadní kyvné vidlice nebo promyšlené uchycení tlumiče. Limitem není ani lakování - motocykl je dostupný hned v pěti barevných kombinacích.
Název řady MT vychází z anglického „Massive Torque“ - tedy „pořádný zátah“. Díky předsazené klice má řadový dvouválec o objemu 689 ccm zvuk i charakter blízký vidlicové konstrukci. Jezdec, který bude chtít využívat maximální pružnosti agregátu, nenechá otáčky spadnout pod 3000.
Motoru skvěle sekunduje nová, dobře odstupňovaná přesná převodovka s krátkými dráhami. Nešetřilo se ani na podvozku – nejen díky úsporným rozměrům a hmotnosti je tato motorka velmi zábavná. Opravdu povedený základ - třeba pro kaskadéry.
Nechat se při přípravě limitované edice inspirovat světem stunt-ridingu je díky výše popsanému logické. Zcela pochopitelná je také snaha výrobce vylepšit marži. Zvlášť v případě tohoto entry modelu. S jeho cenovou pozicí ovšem souvisí i to, že příplatek nemůže od základu odskočit výrazně, aby se nedostal mimo rozpočet zájemců.
Popsaná východiska jsou komplikovaná, výsledek edice Moto Cage je kvůli tomu problematický: za příplatek 20 000 Kč přibyla nad světlometem šedivá kapotka se samolepkou, motorka má odlišně lakovaná kola, perforované plasty, a pak je tu několik (barevných) krytů, chráničů a samolepek. Nic z toho bohužel nezlepšuje vlastnosti stroje, provedení většinou působí lacině.
Především proto se nedá čekat, že by motorkáři byli ochotní 20 000 Kč navíc utratit tímto způsobem. Kdo si plánuje povedenou Yamahu MT-07 upravit podle sebe sice brzy zjistí, že 20 000 Kč je na funkční doplňky málo, rozhodně ale platí, že díky individuální úpravě motorkář lépe projeví vkus a hlavně si dohlédne na kvalitu provedení.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 689 ccm - kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC 4V |
Max. výkon: | 55 kW (75 koní) 9 000 ot. za min |
Max. točivý moment: | 68 Nm (6500 ot. za min.) |
Průměrná spotřeba: | neudává se |
Provozní hmotnost: | 179 kg |
Cena s testovanou motorizací: | 169 900 Kč |