Článek
Srovnání se stylovějším BMW X4 se nevyhneme: přední část je totožná, zadní ale v případě X3 nemá tak prudké zkosení, což sice přináší méně stylu, ale zase ohromným způsobem zvyšuje praktičnost. Vzadu si sednou i dva nadprůměrně vysocí cestující, kteří kolem sebe mají spoustu volného místa. Není divu, nová X3 je na délku větší než první generace BMW X5.
Samotnému interiéru není prakticky co vytknout; zpracování je velice dobré, sedadla pohodlná, rozmístění všech důležitých prvků logické, multimediální a navigační systém velice intuitivní, přehledný a nabitý funkcemi. Tady si lze stěžovat na jediný detail, a tím je hladká kůže nebo spíš koženka na volantu, která se podle našeho soudu brzy ošoupe. Jinak je to klasické moderní BMW, v hnědém čalounění působí luxusně, a přitom se tolik nezamaže jako interiéry s bílou kůží.
Silnější dvoulitr stačí, nenucenost šestiválců ale nemá
Pokud chcete v případě X3 spalovat benzín, máte na výběr buď dva čtyřválce nebo třílitrový šestiválec (40i). Námi zkoušená verze 30i představuje silnější z obou čtyřválců (z dvoulitrového objemu nabízí 252 koní a 350 newtonmetrů).
Čekejte přiměřenou dynamiku a budete uspokojeni - motoru sice chybí nějaký výraznější projev při plně sešlápnutém plynovém pedálu, svou práci, tj. pohánět velké, relativně těžké auto, ale zvládá obstojně a většině řidičů bude stačit. Ve spodních otáčkách nepocítíte turboefekt, má pěkný střed, ale jen malou výkonovou špičku.
Při ekonomickém stylu jízdy se spotřeba na dálnici pohybuje kolem 8 litrů, stačí ale sem tam nějaké pobídnutí plynem, a rázem jste nejméně na deseti litrech benzínu. Shodou okolností jsme měli ten samý den, kdy jsme vraceli X3 s tímto motorem, možnost projet se v BMW řady 5 Touring s tím samým agregátem. A je znát, že motor má práci s nižším a lehkým vozem.
Převodovka je osmistupňová automatická a v jejím případě není žádný důvod ke kritice. Zajímavé je, že v X3 je zpřevodování o trochu kratší než v řadě 5: 130 km/h znamená na osmičku 2000 otáček (X3), zatímco řada 5 jede při dvou tisících už 140 km/h. Ale spotřeba je rozdílná v řádu cca jednoho litru.
Cena podobná větší X5
Z hlediska jízdních vlastností je projev na devatenáctipalcových pneumatikách s vyšším profilem příjemný a plavnější. V zatáčkách je cítit, že pohon 4x4 (ten mají všechny verze krom nejslabší naftové verze) umí mírně preferovat zadní nápravu. Řízení je v základním režimu lehčí (jde o zvyk), přepnout si jej lze do „sportovního” režimu, kdy se i motor chová o něco agilněji.
Kdo si chce pořídit luxusní SUV, ale nové X5 je už moc velké, X3 je dobrou volbou - prostorné, luxusní a dobře jezdící. Pokud mu máme něco vytknout, budou to drobnosti zmíněné výše a pak třeba špinící se parkovací kamera, jinak funguje přesně tak, jak očekáváte. Zvláštní je, že při pohledu do ceníku zjistíte, že větší X5 je v případě benzínového šestiválce jen o pár tisíc dražší než X3 se stejnou motorizací.
BMW X3 xDrive30i | |
---|---|
Motor: | 1998 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 185 kW (252 k) při 5200-6500 ot./min |
Max. točivý moment: | 350 N.m při 1450-4800 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 6,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 240 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1715 kg |
Délka x šířka x výška: | 4708 x 1891 x 1676 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 550 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 249 300 Kč |
Základní cena testované verze: | 1 437 800 Kč |
Cena testovaného vozu: | 2 196 000 Kč |