Článek
Náš test se skládá ze dvou částí. Tato, kterou čtete je kratší, a shrne všechny body do kratšího článku. Ti, kteří požadují komplexnější informace, nechť po přečtení této části kliknou na odkaz a přeskočí na rozšířenou část, jenž se zabývá jednotlivými částmi vozu do detailu. Vedle článku nabízíme i možnost shlédnutí videa.
Auto dvou tváří
Roomster je koncipován jako automobil dvou tváří. Přední část zamýšleli designéři připodobnit kokpitu letadla, zadní pak rodinnému domu. Tomu odpovídají okénka - vpředu úzká s designérskými prvky oblouku u B-sloupků, vzadu pak liniově nenavazující ohromná okna jak u komfortní vily. Toto rozvržení je jistě zajímavé, nemusí se však každému líbit.
*Obrázky zvětšíte kliknutím na náhled
Interiér už je mnohem uniformnější, ale naštěstí i zde se přístrojová deska poněkud omladila, takže není strohá, jako tomu je u ostatních řad. Sedadel je v interiéru klasických pět a místa je především nad hlavou požehnaně.
První dojem
Po usednutí za volant se rozhlížíme, zda je všechno tam, kde má být. Zdá se, že ano. Jakoby dvojdílná přístrojovka je vyrobena z kvalitního plastu, před spolujezdcem jsou dvě uzavíratelné přihrádky. Řadící páka je krátká, perfektně však sedne do ruky a už první vyzkoušení "na sucho" prozradí, že dráhy řazení jsou krátké a přesné.
Sedadla jsou pohodlná, i když podle dojmu i s metrem v ruce jsou kratší než u fabie. Zadní sedadla nabízejí dost prostoru dospělým osobám. V příčném směru se budou lidé muset dost uskromnit (hlavně prostřední člověk), ale sedět se tu dá. Na kolena nabízí roomster místa dost, a to jsou zadní sedadla ještě posuvná. Stejně tak se dá hrát i s nastavením sklonu opěradel.
*Obrázky zvětšíte kliknutím na náhled
Vejde se do něj všechno
Především na zavazadelník chce roomster lákat zákazníky. Jeho základní objem 450 l není sice nijak uchvacující, ale když jednoduchým hmatem posunete zadní sedadla dopředu, hned se zvětší na 530 l. Vstupní otvor je velký, šířka mezi podběhy má rovný metr... Co víc si přát při této délce vozu (rozměry automobilu jsou 4205 x 1684 x 1607 mm). Není to gigant octavia, ale nabízí víc než Fabia Combi.
Další "vychytávkou" je vyklápění a vyndávání sedadel. To ještě Škoda neměla. Stačí jednoduše zatáhnout za páku, odjistit přední uchycení a sedadlo jde ven. Pak se na délku může vejít do zavazadelníku i kolo (viz obrázek). Velikost ložného prostoru dokládá i jeho největší maximální využitelný objem - 1780 l.
Hlučný motor
Do testu jsem dostali vůz se vznětovým tříválcem 1.4 TDI. Jeho výkon 59 kW nám připadal na první pohled dostatečný, stejně jako točivý moment 195 N.m. Jenže právě ten tak skvělý není. Jeho vrchol nacházíme až ve 2200 ot./min, do 2000 ot./min není moc, co motoru závidět. Nechce se mu, táhne pomalu a čeká, až naskočí turbo. Prostě klasický turbodiesel VW. Jenže v jedna-devítce je "krouťák" i bez turba dostatečný, tady dost schází. Za týden jsme si tak zvykli vytáčet na křižovatce motor a rozjíždět se jak na závodech.
*Obrázek zvětšíte kliknutím na náhled
Když se ale už jednou do jízdy dá, není agregátu kromě silnějšího hluku (vždyť je to také klasické pumpe-düse) vůbec nic. "Frčí" výborně, nechá se dobře vytáčet a nenechává v nádrži vír (náš průměr při využívání plného spektra otáček byl 6,4 l na 100 km). Na dálnici je to příjemný společník a nebojí se atakovat i 150 km/h v táhlém kopci.
Tvrdší podvozek
Přední náprava je převzatá ze Škody Fabia, zadní z octavie. Díky tomu je vůz velmi jistý ve všech jízdních situacích. Vyšší karoserie by se měla víc naklánět, ale tužší pérování tuto vadu eliminuje. Na zkušebním voze byla nainstalována hliníková kola s celkem nízkými pneumatikami (profilové číslo 45), které byly tvrdé jak dřevěné obruče. To už je trochu moc na rodinný vůz, ale stačí nasadit klasické pětapadesátky a bude vše srovnáno do normálu.
Cena není
Cena zkoušeného vozu nám nemohla být sdělena. Automobil totiž pocházel ještě z předsériové výroby a výbava není totožná s žádnou současnou nabídkou. Pokud bychom měli naší výbavu srovnat se sériovou, nejvíce by se blížila výbavě Sport. Zahrnovala velké nové rádio s navigací a ovládáním pod volantem, el. stahování všech oken, automatickou klimatizaci apod. Nezbývá nám tedy než říct, jaké ceny můžete očekávat u sériovek. Tak především je zde základní cena motoru, 1.2 HTP začíná na 339 900 Kč. Vůz s naším motorem pak začíná s cenou 434 900 Kč a v přibližně podobné verzi Sport je ještě o 78 000 Kč dražší.
Technické údaje | |
Škoda Roomster 1.4 TDI | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1422 ccm |
Max. výkon | 59 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 195 N.m při 2200 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6,5 |
Mimo město | 4,4 |
Kombinace | 5,2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 165 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 14,7 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4205 mm |
Šířka | 1684 mm |
Výška | 1607 mm |
Rozvor | 2617 mm |
Objem zavazadelníku | 450/530/1780 l |
Provozní hmotnost | 1310 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | -* |
Ochrana dětí | -* |
Ochrana chodců | -* |
Ceny | |
Základní cena vozu | 339 900 Kč |
Základní cena motoru 1.4 TDI 59 kW | 434 900 Kč |
Přibližná cena testovaného vozu ve verzi Sport | 512 900 Kč |
*Vůz ještě neprošel nárazovými testy EuroNCAP