Hlavní obsah

V Česku se vyrábí pracovní elektrická tříkolka, uveze čtyři metráky nákladu

Novinky, Martin Žemlička

Ve Větrném Jeníkově na Vysočině sídlí firma, která jako jediná v Česku vyrábí užitkové elektrické tříkolky. Zatím mají jediný typ Benycargo 11S, časem přijdou další čtyři provedení. Jako jediní novináři jsme měli možnost řídit model 11S.

Elektrická tříkolka Benycargo 11SVideo: Novinky

Článek

„Přemýšleli jsme o čtyřkolce, ale ta byla hlučná a neobratná,” vysvětluje Alena Kaděrová důvody, proč menší farma přišla se svou vlastní elektrickou tříkolkou. Na Vysočině mají 15 koní a další desítku hospodářských zvířat, a tak si pracovníci farmy chtěli trochu usnadnit život.

„Při svých cestách jsme v Číně objevili takováto vozítka,” mávne rukou k červené tříkolce. Chtěli ale něco kvalitnějšího a vhodnějšího pro své potřeby. O dva roky později tak společně s manželem vymysleli českou tříkolku.

Nazvali ji Benycargo 11S a samotná homologace pro Evropskou unii zabrala půldruhého roku. Díky ní má tento stroj klasickou registrační značku a na případné škody při dopravních nehodách či jiných škodách se vztahuje povinné ručení.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Benycargo 11S

Tříkolka dostala redukční převodovku

Design přední části neohromí, vypadá lacině a částečně kopíruje své čínské vzory, ale vzhledem k zaměření a prodejní ceně nad tím asi přivřete oči. Přední sedačka je široká dostatečně, v nouzi se sem vejdou i dva lidé vedle sebe. Pod sedačkou je i prostor na uložení drobných předmětů.

Prostor pro převoz nákladu je na poměry této tříkolky obrovský - korba má rozměry 1300 x 950 x 280 mm a udávaná nosnost činí vynikajících 410 kilogramů. To levnější čínské varianty jsou na tom o dost hůře a mají obvykle menší výkon, dojezd i nosnost.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Benycargo 11S

Elektrická rikša z Vysočiny váží 235 kilogramů (což je překvapivě hodně) a na délku měří 2,68 metru, široká je pouhý metr. Manipulace či parkování jsou tak snadné a není problém jezdit ve stísněných prostorech - díky elektrickému pohonu klidně uvnitř budov. A v nabídce brzy přibyde i zaplachtovaná korba.

Samotné ovládání elektrické tříkolky vyvinuté a vyráběné v Česku není složité, otočíte klíčem a pak už jenom přidáváte plyn, nebo brzdíte. Výhodou je samozřejmě lokálně bezemisní provoz, který je v přepočtu na kilometry o mnoho levnější než v případě benzínových strojů - plnou baterii u benycarga natankujete za nějakých 10 korun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Benycargo 11S

O řazení se nestaráte, jen na začátku nastavíte třístupňovou regulaci rychlosti - podle toho, jak moc rychle budete chtít jet. Tříkolka má i zpátečku. Pokud řídíte na běžných komunikacích, potřebujete buď oprávnění AM na malý motocykl (od 15 let) nebo běžné „béčko”, ke kterému jej máte automaticky.

Můžete s ním i na cyklostezku

Zatím zákon neupravuje velikost nebo hmotnost takovéhoto elektrického stroje. Pokud má výkon do 1000 W, je zařazen mezi elektrokola. Působí to divně a už se připravuje novela, zatím jde ale pro majitele o nemalou výhodu: mohou jezdit i tam, kam motocykly, nebo dokonce auta nesmí, tedy kupříkladu na cyklostezky.

Díky elektromotoru je odpich z místa velice svižný. Stabilita při zatáčení nebo při jízdě v terénu samozřejmě nedosahuje toho, co umí pracovní stroje se čtyřmi koly. Když to s nájezdem do zatáčky přeženete, pojedete s benycargo po dvou kolech. Díky ne zrovna obvyklé redukci je možné vyjíždět i strmější svahy nebo projet lehkým terénem. Prototyp se používá denně na farmě a prý bez problémů zvládá jízdu v blátě nebo v mrazech.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Benycargo 11S

Výrobce udává nejvyšší rychlost 35 km/h, nám se na rovném úseku podařilo dle GPS rozjet tříkolku až na 39,92 kilometrů v hodině, třebaže tachometr sveřepě ukazoval 35. Někdo o pár kilogramů lehčí by se možná na tu čtyřicítku nakonec dostal. Na hladké silnici je komfort odpružení dobrý, stačí ale menší hrboly a už se s vámi bude celý stroj natřásat. Příjemné to není.

Ujede 70 kilometrů, baterie dobijete za osm hodin

Na jedno nabití ujedete zhruba 70 kilometrů. V Číně vyráběné gelové baterie by měly vydržet 600 nabíjecích cyklů, energii dostanou z běžné sítě 230 V a váží šedesát kilogramů. Nabití zcela vybitých baterií trvá osm hodin.

Záruka na celý stroj je klasicky dvouletá, ale za příplatek lze prodloužit na tři roky. Nová baterie stojí kolem deseti tisíc. A cena? 58 tisíc korun, bez daně 48 tisíc Kč. Je to více, než kolik stojí třeba čínské modely Advento, na druhou stranu užitné vlastnosti má česká tříkolka objektivně lepší.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Benycargo 11S

Firma z Vysočiny prodala zhruba stovku elektrotříkolek a chystá čtyři další modely včetně verze s kabinou. Lišit se budou velikostí a výkonem motoru. Na trh přijde i menší provedení než 11S, primárně určené pro zahrádkáře.

Benycargo se prodává kromě Česka také v Německu a na Slovensku. V Česku má zatím jediné prodejní a servisní místo - v sídle firmy ve Větrném Jeníkově. Plány jsou ale veliké. Uvidíme - za rok za dva.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Benycargo 11S

Související témata:

Výběr článků

Načítám