Článek
V jednom týdnu jsme vyzkoušeli Karoq 1,5 TSI s pohonem předních kol a automatem DSG a Kodiaq Scout ve verzi 2,0 TSI 4x4 a rovněž se samočinnou převodovkou. Oba modely jsou samozřejmě cíleny na jinou klientelu, zatím menší karoq je pro ty, kdo nutně potřebují SUV kompaktní velikosti, kodiaq je spíš pro ty, co nechtějí superb, ale něco podobně reprezentativního.
Není divu, že nejlevnější karoq s tříválcem přijde na 530 tisíc, nejlevnější provedení kodiaqu je o 173 tisíc dražší. A rozdíl je i v případě stejně výkonných motorizací, obě mají 110 kW (150 k), avšak kodiaq má čtrnáctistovku, karoq motor s o deci větším zdvihovým objemem. Tady je rozdíl 142 tisíc - 679 900 vs. 821 900 korun.
Kodiaq nabídne více prostoru
Kodiaq působí o něco honosněji, byť třeba přední část mají oba modely hodně podobnou a nutno říci, že v případě LED světlometů i povedenou. Na vzhled si ale udělejte názor sami. Karoq měří na délku 4382 mm, na šířku 1841 mm a má rozvor náprav 2624 mm. Proti Kodiaqu je Karoq o podstatných 315 mm kratší a nabízí se výhradně v pětimístném provedení. Také rozvor náprav je menší, konkrétně o 164 milimetrů. A to je znát, zejména když si vzadu chcete pohodlně natáhnout nohy.
Paradoxně je karoq o pár milimetrů prostornější pro hlavu, jakkoliv je nižší. Rozdíl je ale v praxi nepostřehnutelný. Co naopak postřehnete, je výrazně větší prostor pro lokty cestujících, nejenom v podélném, ale také v příčném směru je kodiaq příjemnějším společníkem.
Zatímco v karoqu jsme vzadu s metrem v ruce naměřili 146 centimetrů, kodiaq je na tom o čtyři centimetry lépe. Výška zadního sedáku i jeho ukotvení je ale velice podobná, stejně jako vepředu. Oba modely mají široký středový tunel v rámci MQB kvůli pohonu všech kol, jakkoliv žádná benzínová motorizace jej mít nemůže.
Vnitřek obou vozů je velice podobný, stejné jsou i použité materiály a dílenské zpracování. Displej multimediálního systému je u obou modelů stejný, byť se několik drobných změn najde. Kupříkladu karoq nemá 3D pohled, který usnadňuje parkování, v kodiaqu vidíte auto z ptačího pohledu prostřednictvím bočních kamer, karoq má buď zadní parkovací kameru, v případě pohled z vrchu jenom obrázek auta s pípajícími senzory.
Karoq má občas levnější detaily v interiéru
Když důkladně prozkoumáte interiér, zjistíte další odlišnosti. Tak třeba kodiaq má v předních dveřích ukryté dva deštníky, karoq ne. Také boční kapsy ve dveřích jsou u dražšího z obou modelů hodnotnější – jsou čalouněné látkou, takže odložené klíče v nich necinkají, v karoqu je jenom plast. Měkčené plasty na vrchu přístrojové desky ale mají oba stejné, stejně jako malé vnitřní zpětné zrcátko, které v recenzích na nové škodovky vždy kritizujeme.
Karoq měl jako první škodovka tzv. digitální přístrojový štít, kdy jsou rychloměr a otáčkoměr tvořeny nikoliv analogově, ale pomocí grafiky na displeji. Tuto vymoženost, kterou vzhledem k vynikajícím standardním „budíkům” považujeme za zbytečnost, nově může mít i kodiaq. V případě obou modelů se připlácí jednotných 8 900 korun.
Karoq - na délku měří zavazadelník 87 centimetrů, v nejužším bodě pak na šířku rovný metr. To kodiaq nabídne na délku podstatně větších 106 centimetrů, v nejužším místě mají ale oba shodný metr šířky, jinak na šířku samozřejmě boduje větší ze sourozenců - 1 379 mm versus 1 003 mm, což jsou oficiální údaje automobilky.
Všimli jsme si, že karoqu chybí tlačítko pro sklopení zadních sedaček a rovněž zde není průvlak na lyže. Výhradně plastové, zcela hladké páté dveře (zevnitř) mají pak oba modely.
Kodiaq je výrazně těžší, verze 4x4 mají lepší převodovku
Přímo řazené převodovky jsou u obou aut výhradně sedmistupňové (chválíme), automatické DSG se liší podle toho, zda jde o „předokolku” nebo plnotučné 4x4. V prvním případě dostanete verzi se suchými spojkami, „čtyřkolky” mají rovněž sedmistupňovou verzi, ovšem robustnější provedení DQ381 s oběma spojkami v olejové lázni. Tato převodovka zvládá točivý moment až 420 Nm, pro zajímavost DQ500 z kodiaqu umí až 600 newtonmetrů.
V praxi se to projevuje tak, že karoq se okamžitě po rozjezdu zařadí druhý rychlostní stupeň, a pokud povolíte plyn, dočkáte se lehkého cukání. Také je zřejmé, že okamžitě po rozjezdu nemáte k dispozici plný točivý moment - kvůli ochraně spojky.
To v případě kodiaqu, navíc v této verzi standardně s pohonem všech kol, spojka „sklouzává” o dost pohodlněji a příjemněji, jedničku nechá zařazenou podstatně delší dobu a prudké rozjezdy - když se třeba chcete zařadit z vedlejší, kde jezdí hodně aut - jsou naprosto suverénní, s okamžitým přenosem na zadní, respektive všechna čtyři kola.
Kodiaq těží z vyspělejší zadní víceprvkové nápravy, kterou pro karoq dostanete jenom k verzím 4x4. Celkově se podvozek chová klidněji, a to i na devatenáctipalcových kolech (karoq měl „osmnáctky”).
Kodiaq svým jízdním projevem hodně připomíná superb, ovšem kvůli vyššímu těžišti a vyšší hmotnosti nejezdí tak dobře jako mladoboleslavská vlajková loď. Ale to zájemcům o SUV stejně nevymluvíte. Karoq je díky menším rozměrům a hmotnosti o něco čipernější při nájezdu do zatáčky. Vždyť rozdíl mezi zkoušenými motorizacemi - ano jsou výrazně odlišné - je celých 302 kilogramů.
Škoda Karoq 1,5 TSI DSG vs. Kodiaq 2,0 TSI 4x4 DSG | ||
---|---|---|
Motor: | 1498 ccm, zážehový čtyřválec, turbo | 1984 ccm, zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 110 kW (150 k) při 6000 ot./min | 132 kW (180 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 N.m při 1500-3500 | 320 N.m při 1400-3940 |
0–100 km/h: | 8,6 s | 8,0 s |
Nejvyšší rychlost: | 203 km/h | 207 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,5 l/100 km | 7,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1 393 kg | 1 695 kg |
Délka x šířka x výška: | 4382 x 1841 x 1603 mm | 4697 x 1882 x 1676 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 521 l | 720 l |
Poháněná náprava: | přední | 4x4 |
Cena základní verze: | 529 900 Kč (1,0 TSI) | 702 900 Kč (1,4 TSI) |
Cena s testovanou motorizací: | 624 900 Kč | 792 900 Kč |