Hlavní obsah

Univerzální sportovec: Za volantem nejostřejšího Seatu, Leonu Cupra

Novinky, Martin Žemlička

Leon Cupra je v rámci koncernu Volkswagen tím nejvýkonnějším hot hatchem s pohonem pouze předních kol. Octavia má nejvýše 245 koní, Golf GTI Performance nabídne stejný maximální výkon. Zlobivé dítko ze Španělska těch koní po faceliftu dostalo rovnou tři sta.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Leon Cupra

Článek

Usednutí do poslední evoluce Leonu Cupra působí jako déja vu. Exteriér i interiér jsou až na detaily stejné a jediné, co se mění, jsou číslice vzadu na pátých dveřích. Z označení 280 z roku 2015 bylo před lety 290 a nyní se číslice označující výkon motoru v koňských silách hezky zakulatila na hodnotě 300. Tři sta koní je obrovský výkon, a to si vezměte, že se přenáší pouze na přední, už standardně 19palcová kola.

Točivý moment vzrostl na 380 Nm (dříve 350 Nm). Dostupný je v užším pásmu než dříve - nyní máte maximum točivého momentu od 1800 do 5500 otáček za minutu, u verze Cupra 290 to bylo 1700-5800 otáček.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Leon Cupra

Vnější vzhled změnil jenom dvě věci: přibyly přední mlhovky, které zde dosud bůhvíproč nebyly a trochu se změnily přední nárazníky a grafika u zadních svítilen. Jinak je vše při starém. Výrazně polepené auto, které jsme dostali k testu, bude jezdit začátkem října na mosteckém okruhu v rámci ETCC jako zaváděcí automobil. Cupra se dodává v tří- i pětidveřové verzi a také jako kombi, které jako jediné může mít pohon všech čtyř kol.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Leon Cupra

Výbušný motor, 300 k je na předek občas hodně

Ono upřímně - v některých chvílích si za volantem Leonu Cupra budete říkat, že té síly motoru putující na přední kola je až moc a takových 250 koní by stačilo a přenášelo se lépe. Na mokru prohrábnete kola ještě na trojku. A těch 10 přidaných koní nemáte šanci poznat. Hodně pomáhá mechanický přední diferenciál VAQ (VorderAchsQuersperre), jehož svornost lze ve dvou stupních nastavit. Cupra je nezáludná, neutrální, díky menším převisům je zábavnější než třeba Octavia RS 245.

Dvoulitrový, turbodmychadlem přeplňovaný motor je velice výbušný, svůj potenciál dává znát už od začátku, ve středním pásmu pak předvádí výborné zrychlení. Červené pole začíná při 6500 otáčkách, trojku „roztáhnete” na 142 a čtvrtý rychlostní stupeň přes 190 km/h. To vše doplňuje uměle přiživovaný zvuk prostřednictvím speciálního rezonátoru pod čelním oknem. Ztlumit lze, zcela vypnout nejde.

Dálniční stotřicítka znamená na šestku 3000 otáček, o pouhý tisíc výše už jedete 190 km/h. Spotřeba hodně závisí na jízdním stylu, při velkém „obětování se” lze jezdit kolem sedmi, dlouhodobý průměr alespoň v našem případě povyskočil k deseti litrům; tankovat musíte minimálně 98oktanový benzín.

Cupra je velice rychlá. Pro ilustraci: na bezmála dvoukilometrové dráze hoškovického letiště jsme se dostali přes rychloměrových 250 km/h, na tom samém místě Octavia RS 245 nepředvedla více než 235 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Leon Cupra

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Leon Cupra

Interiér nemá kvalitu Golfu GTI, špatný ale není

Uvnitř jsou pořád dobré sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou, které jsou pohodlné i na dlouhých cestách. Ne, nejsou nekompromisní a na okruhu v nich možná budete klouzat, v rámci zaměření tohoto modelu jsou ale dobrým ústupkem. Velice dobré jsou možnosti pro nastavení volantu, bohužel zmizela klasická parkovací brzda a místo ní je zde tlačítko.

Druhou změnou je pak nový multimediální systém, který ubral na tlačítkách a je více dotykový. Umí toho opravdu hodně, ovládání jen pomocí dotyku na obrazovce ale nebude každému vyhovovat. Interiér nemá kvalitu Golfu GTI - zpracováním nebo výběrem použitých materiálů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Leon Cupra

Nenápadný sportovec

Leon Cupra je velice rychlým strojem, který ale svůj potenciál nedává příliš okatě najevo. Není tak nekompromisní jako Renaulty Mégane R. S., na limitu vás nevtáhne do děje jako poslední Focus RS, ale coby univerzální auto pro každodenní cestování dovede – když se s plynovým pedálem trochu více odvážete – zprostředkovat i hodně zábavy. Je to velice rychlé, díky DCC (standardní výbava) pohodlné auto, které zatáčky polyká s neutralitou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Leon Cupra

Automatická převodovka DSG je o 45 tisíc dražší, komu ale nevadí řazení, bude se šestistupňovým manuálem spokojen. U testovaného vozu nám přišla trochu více opotřebovaná spojka, záběr nebyl tak jistý, jak jsme u této skříně zvyklí.

Leon Cupra je za dobré peníze, zhruba o 200 tisíc levnější než konkurenti s obdobným výkonem a pohonem všech kol (Golf R, Focus RS). Základní výbava obsahuje všechno důležité, za metalický lak se připlácí 15 tisíc korun a za skořepinová sedadla 34 tisíc. Kupodivu nelze přikoupit asistent detekce mrtvého úhlu, což by se vzhledem ke specifickým zrcátkům celkem hodilo.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra
Motor:1984 ccm, zážehový čtyřválec, turbo
Max. výkon:221 kW/300 k při 5550 ot./min.
Max. točivý moment:380 Nm/1800-5500 ot./min.
0–100 km/h:5,8 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:6,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1395 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:761 900 Kč (třídveřová verze SC)
Cena s testovanou motorizací:765 900 Kč (akční cena)
Související témata:

Výběr článků

Načítám