Článek
Ze schopností a jízdních vlastností skútru bude každý, kdo se sveze, nadšený. Pravda je, že s ohledem na značku (a cenovku) by cokoliv jiného než pozitivní zážitek, bylo zklamáním. Z druhé strany propojit terénní odolnost, městskou agilitu i dálniční jistotu, a nedopustit se žádného jízdního přešlapu, je pro výrobce mimořádná výzva. Zatím se jí nikdo nezhostil tak přesvědčivě jako právě Honda.
Ostré hrany a lomení Hondy X-AVD se sice nemusí líbit každému, ovšem hned na první pohled je jasné, že jde o moderní stroj. Designovou inspirací byl tvůrcům svět Ninjů a Star-Wars. Motorka je v nabídce ve čtyřech barevných variantách, dvě odkazují na tradici značky, například k legendární Africe Twin. Z té má X-ADV i brzdy a řídítka. Křivky stroje doplňuje výhradně LED osvětlení.
Konektivita s moderními technologiemi na štíru
S ohledem na předpokládané využívání v terénu se dá pochopit, proč se vývojáři rozhodli pro běžný, a ne dotykový TFT displej. Ovšem v době, kdy se značná část inovací v oboru automotive soustředí na elektroniku a konektivitu, můžete oprávněně čekat víc. Třeba bluetooth a k tomu aplikaci do mobilu.
Jenže X-AVD nemá ani USB port. Pro řadu motorkářů jde o nepodstatný detail, ovšem X-AVD se profiluje jako prémiový stroj. A ve světě úspěšných je používání moderních technologií minimálně součástí image. Bezklíčový přístup se proto dá považovat za stejnou samozřejmost jako polohovatelné páčky.
Znalci značky nebudou překvapeni z toho, že kromě součástek z Afrika-Twin využívá výrobce i díly z Integry a modelu NC750X. Odtamtud pochází například motor. Převodovka není variátorová, jak by bylo obvyklé ve světě skútrů, jde o schopný dvouspojkový automat DCT.
Většině jezdců bude zřejmě vyhovovat agilnější sportovní režim s tím, že si příležitostně před zatáčkou podřadí manuálně. Nově je ovšem plně použitelný i režim „D“. Honda ho přeprogramovala tak, že přestal řadit „na spotřebu“ – tzn. v nesmyslně nízkých otáčkách. Nadále je možné řadit i zcela manuálně: tlačítky.
Dvouválcový agregát 745 ccm, známý z řady NC, bývá některými kritizován za letargický projev. X-AVD je rozhodně poslední z řady, kde by jezdcům mohlo být 55 koní málo. Honda nadále trumfuje průběhem točivého momentu i výkonovou křivkou, servisní nenáročností a v neposlední řadě spotřebou. V případě X-AVD slibuje cca 3,5 l/100km, při dynamické testovací jízdě byla asi o litr vyšší.
Součástí prvních kilometrů s X-AVD byla i jízda lesem a po pláži. Stroj vše zvládl s přehledem i díky nízkému těžišti, skvělému rozložení hmotnosti a světlosti 16 cm. Vůbec větším zážitkem bylo to, jak samozřejmě se vyrovnával s běžnými nástrahami města - typicky s propadlinami kolem kanálů.
Tam, kde se u jiných skútrů ozývá nepříjemná rána při dorazu tlumičů, se X-AVD jen zhoupne. Zároveň se ale nehoupe tam, kde nechcete – tzn. zůstává pevný jak ve vysokých rychlostech (cca 160 km/h), tak i v zatáčkách.
Dražší, ale výborný
Honda X-AVD je podle dovozce zaměřená na ty, kdo v jedné stopě nemají žádné zkušenosti. Bude skvělé, pokud si to své „poprvé“ zažijí právě na X-AVD. Zároveň je dobře možné, že první stroj nebudou chtít díky jeho univerzálním vlastnostem nikdy vyměnit za jiný.
Testovaný stroj totiž výborně spojuje vlastnosti nejméně tří motocyklových kategorií. Díky tomu mimo jiné ušetří místo v garáži. Proti tomu účet nešetří vůbec. Jenže to, kolik vyděláváme, opravdu není problém Hondy.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 747 ccm, R2 SOHC 8V |
Max. výkon: | 40,3 kW (55 k) při 6 250 ot./min. |
Max. točivý moment: | 68 Nm při 4 750 ot./min. |
Průměrná spotřeba: | neudává se |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 238 kg |
Cena s testovanou motorizací: | 299 990 Kč |