Článek
Když se úspora paliva stane součástí konkurenčního boje i ve světě skútrů(!), je jasné, že s posedlostí šetřit životní prostředí je to mezi výrobci motorových vozidel opravdu vážné. Nerozebírejme, jak moc je tento přístup farizejský, a hned v úvodu uveďme zásadní odlišnosti: zatímco Yamaha udává spotřebu NMAXu 2,2 litru/100km, Honda PCX má v technickém průkazu 2,1 litru/100 km.
Vypínání motoru při stání yamaha nemá
Rád vzpomínám na první test Hondy PCX. [celá zpráva].
Těšil jsem se i proto, že se snáze píše kritika než pochvala. Čekal jsem tehdy, že u stop-start (iddling) systému snadno najdu nějaký problém, minimálně že mě bude zdržovat v křižovatkách. Nic takového se ale v testu neprojevilo. Naopak jako velmi zábavné se ukázalo sledovat reakce ostatních, když skútr v křižovatce „potupně chcípnul“. A jak padla zelená, okamžitě naskočil…
Yamaha NMAX na křižovatce nezhasne. Je to dobře, protože v testu stroj opakovaně předvedl, že s motorem ohřátým do provozního stavu, startuje velmi neochotně. Zatímco Honda šetří palivo tím, že motor neběží vůbec, Yamaha se snaží o co nejefektivnější spalovací proces. Systém svých inženýrských opatření nazývá „Blue Core“ a do segmentu 125 ccm jako první přináší čtyřventilovou techniku s proměnlivým časováním.
Právě systému proměnlivého časování ventilů, který přepíná dvě různé vačky na sacích ventilech v závislosti na otáčkách, vděčí NMAX za živější projev. Jsme pochopitelně v segmentu dostupných městských skútrů, žádné závody ve sprintu se nekonají, přesto je třeba podotknout, že Yamaha vzhledem i projevem NMAXu hraje na sportovnější notu než úhlavní nepřítel od Hondy.
Obě mají něco do sebe...
Honda, která na rozdíl od Yamahy nabízí už třetí (a patřičně zdokonalenou) generaci svého bestselleru, zaujme třeba pohodlnější pozicí pro spolujezdce, prostorem pod sedlem, a také uzavíratelnou schránkou vpředu, kde je navíc zásuvka na 12V. Zajímavostí Hondy je i kombinovaný brzdový systém, který rozděluje brzdný účinek mezi obě kola. Yamaha nechává rozdělování účinku na řidiči, na obou kolech má kotouče, a ABS je ve standardu. I proto je o něco dražší.
Na finální rozhodování budou mít vliv jednak sympatie k jednotlivým výrobcům a drobně odlišným koncepcím a pak také schopnost sehnat si na trhu výhodnou nabídku. Prodejci pochopitelně nejlépe znají silné stránky konkurence a vhodným příslušenstvím, případně příplatkovou výbavou (nebo servisními službami) se budou snažit svůj produkt v očích zájemců patřičně zatraktivnit.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 125 ccm |
Max. výkon: | 9 kW při 7500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 11,7 Nm při 7250 otáčkách |
Průměrná spotřeba: | 2,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 127 kg |
Cena s testovanou motorizací: | 74 990 Kč |