Hlavní obsah

Test VW Passatu 2.0 BiTDI: dieselová lokomotiva

Novinky, Martin Žemlička

Vrcholné, dvakrát přeplňované dvoulitrové TDI přináší velice zajímavé hodnoty výkonu, respektive točivého momentu. Jakou spotřebu nabídne proti slabším TDI a vyplatí se příplatek? Jak je na tom v porovnání s šestiválcovými diesely? A mají být škodováci smutní, když ho Superb III nedostal?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat BiTDI

Článek

Osmou generaci passatu jsme již – včetně porovnání s minulou generací – podrobně popisovali, nyní se tedy zaměříme výhradně na motor BiTDI, který z nevelkého zdvihového objemu nabízí velmi potentní dynamické parametry – 240 koní (176 kW) a točivý moment 500 Nm (při 1750 otáčkách).

Standardem pro nejsilnější dieselový motor by měla být automatická převodovka DSG a pohon obou náprav. Tento motor je zatím vyhrazen výhradně pro passat, kupříkladu superb třetí generace jej minimálně v prvních měsících (spíše déle) nebude mít v nabídce.

Dvoulitrové TDI má vstřikování common-rail, největšího výkonu dosahuje při 4000 otáčkách, 500 Nm máte k dispozici mezi 1750 až 2500 otáčkami, až do 4000 máte k dispozici 400 Nm. Nejvyšší rychlost dle výrobce činí 240 km/h, stovku tento model zvládne podle údajů výrobce za 6,1 sekundy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI

Na váze ukázal 1720 kg

Nejprve jsme s autem zajeli na váhu; po zkušenostech s Fordem Mondeo nás nepřekvapilo, že u novinářského auta (tj. s nejvyšší výbavou) neodpovídají údaje z našeho vážení s homologačními – prázdný passat má vážit s touto motorizací 1646 kg, podle našeho měření měl náš konkrétní kus 1720 kg, což je rozdíl 74 kilogramů. Vzhledem k tomu, že k homologaci „chodí“ auta s nejmenší možnou výbavou, jde se zavřením obou očí o přijatelnou hodnotu. Ford Mondeo mimochodem měl dle našich měření o 151 kg více.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI

Zpátky za volant: obavy z nepříjemného jízdního projevu vzaly brzy za své. Passat s vrcholným naftovým motorem nabídne kultivovanou jízdu i při pomalé jízdě, distribuce výkonu je velmi příjemná a lineární, a když pořádně sešlápnete plynový pedál, tak i docela brutální – minimálně do nějakých 200 km/h. Pak výkon zvolna padá, což majitelé šestiválcových naftových motorů neznají.

Digitální velkoplošný displej (VW Passat)Video: Novinky

Při tachometrové stotřicítce točí motor spojený s výbornou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG pouhých 2100 otáček, tachometrová stopadesátka pak znamená nárůst o 400 otáček.

I v kopcovitém terénu passat vystřelí vpřed a obvykle nemusíte ani podřazovat, takže noha na plynovém pedálu se rozhodně nemusí přibližovat koberečku. A DSG s lépe dimenzovanými spojkami (obě jsou v olejové lázni) konečně necuká při pomalých rozjezdech. A vůbec je příjemný společník i při „kochací“ jízdě, kterou ale věčně spěchající manažeři, jimž je tato verze určena, stejně neocení.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI

Naměřili jsme: 0-200 km/h vždy do půl minuty

Při měření prostřednictvím GPS jsme naměřili 0–200 km/h za 29,98 sekundy, 80–120 km/h za velmi zajímavé 4,1 sekundy. Ostatně na to, jaký „kalup“ motor předvádí, se podívejte na přiloženém videu. Jenom připomínáme, že na rychloměru vidíte jako obvykle vyšší hodnoty, než kolik je reálná rychlost.

Pružné zrychlení 80–120 km/h dle našeho měření zabralo 4,1 sekundy, což je jen o trochu více (3,95 s), než kolik na stejnou rychlost potřebuje Audi A6 s šestiválcovým TDI (235 kW (320 koní) a 650 Nm ). Ve zrychlení 60–120 km/h se ale rozdíl proti šestiválcovému TDI více rozevřel – 4,96 s (Audi A6) vs. 9,2 sekundy (passat). A dvoustovku s pevným startem zvládla A6 o čtyři sekundy rychleji. To není zase tolik, svým projevem, a to nejenom zvukovým, je ale šestiválec výrazně příjemnější společník.

BEZ KOMENTÁŘE: VW Passat BiTDI - zrychlení 0 - 215 km/hVideo: Novinky

Passat s popisovaným motorem ve variantě sedan přijde na 1 036 900 korun, v nabídce je i praktičtější kombi. Proti druhému nejsilnějšímu TDI (140 kW/190 k a 400 Nm) jde o rozdíl ne zrovna zanedbatelných 204 tisíc (pokud zvolíte manuální převodovku, kterou k BiTDI mít nemůžete). Ale zase dostanete pohon 4Motion, který zvládá přenos na všechna čtyři kola výborně.

Vyplatí se mít na passatu všechna písmena TDI červeně? Podle nás ne – i přes neoddiskutovatelnou technickou kvalitu nebudete jezdit úsporněji (my v testu jezdili v průměru za 7,5 l/100 km) a parádní zaražení do sedaček umí odvozené dvoulitrové TDI s výkonem 140 kW a 400 Nm točivého momentu. Jestli nutně chcete naftový motor a zároveň „něco lepšího“, kupte si šestiválcové TDI v Audi A4. Nová, tento týden představená generace jej bude mít, passat ani superb nikoli.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1968 ccm, čtyřválec, vznětový, 2x turbodmychadlo
Max. výkon:176 kW (240 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:500 Nm při 1750–2500 ot./min.
0–100 km/h:6,1 s
Nejvyšší rychlost:240 km/h
Průměrná spotřeba:5,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1721 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:647 900 Kč (1,4 TSI, 92 kW)
Cena s testovanou motorizací:1 036 900 Kč
Související témata:

Související články

Test Fordu Mondeo kombi 1.5 EcoBoost: jeden svět

Čekání na nové mondeo bylo předlouhé, vždyť jeho americký derivát se pod názvem fusion za „velkou louží” prodává již třetím okem. Je tak zřejmé, že staronový...

Výběr článků

Načítám