Článek
Nový Passat, který VW označuje interním kódem B7, se na první pohled příliš neliší od předchozí generace B6. I přes označení „nová generace“ jde ve skutečnosti o důkladnější facelift, který technický základ příliš nezměnil. Už na první pohled je vidět drobná inspirace větším phaetonem – přední maska passatu na něj odkazuje a nutno dodat, že jí to sluší více než u minulé generace. Na délku, šířku či výšku se passat nezměnil; platí to jak pro sedan, tak pro kombi. Design je stále mimořádně konzervativní, notabene v námi testované stříbrné metalíze, časté barvě passatů.
Nastavení dvouose seřiditelného volantu nabídne široký rozsah, který bude vyhovovat řidičům nejrůznějších postav; škoda jen, že středový panel omezuje prostor pro řidičovu pravou nohu – to je ale bolístka většiny aut (nejenom) střední třídy.
Parkovací brzda je elektromechanická a má podobu tlačítka nedaleko řadicí páky. Subjektivně nejde o šťastné řešení, klasická „ruční brzda“ by nám vyhovovala lépe (a třeba Superb, který využívá mnoho společných dílů s passatem, si ji dosud zachoval). Analogové hodiny jsou úlitbou přinést nepodstatný „luxus pro všechny“, spínač varovných světel, který kvůli hodinám musel být přesunut, zde býval lépe po ruce. Pochvalu zaslouží množství odkládacích prostor na drobnosti nebo různě velké plastové lahve.
Dobrá prostornost pro cestující i zavazadla
Prostorností passat s velkou rezervou uspokojí čtyři cestující - pátý by si uprostřed zadního sedadla pohodlně nesednul, dvojice cestujících má ale vzadu dostatek místa pro lokty, hlavy i kolena. Dobře přístupný zavazadlový prostor s praktickým tvarováním nabídne 603 litrů, což je sice o rovných třicet litrů méně než v případě Superbu Combi, ale i tak je to ve střední třídě nadprůměrná hodnota. A to i přesto, že výrobce do této hodnoty připočítává prostor pro rezervní kolo (bez něj je velikost kufru stejná jako u B6, totiž 513 litrů).
Na podvozku došlo jen k drobné změně na tlumícím materiálu, jinak je totožný s minulou generací. Přináší dostatek jistoty a především komfortu a jen málokdy se mu nepodaří úplně ideálně odfiltrovat nerovnosti vozovky (například na sérii krátkých příčných nerovností při rychlé jízdě). Passat poskytuje solidní jistotu i během rychlých dálničních přesunů, podvozek je dobře čitelný a nezáludný. Škoda jen méně citlivého řízení, které působí dost uměle. Vyzdvihnout je třeba příkladné odhlučnění (vyjma doby, kdy je motor vytočen těsně pod červeným polem).
Spotřeba mezi 6 - 7 litry nafty
Dvoulitrový turbodiesel ve své slabší konfiguraci (140 k) nabídne obstojnou dynamiku, zejména díky zátahu ve středních otáčkách a přenosu 320 Nm na přední kola (maximum točivého momentu je dostupné mezi 1750 až 2500 otáčkami) Spotřeba se i při svižnější jízdě pohybuje kolem 6,5 l / 100 km.
Passat v mnoha ohledech nevyniká, prakticky vše ovšem zvládne uspokojujícím způsobem. Vzhledově je to nudné auto pro lidi, co chtějí splynout s davem, potěší ale prostorností, velmi dobrými jízdními vlastnostmi a v případě TDI motorů i příznivou spotřebou nafty. Nečekejte od něj sportovnost nebo okázalost a poslouží vám dobře. Problém pro VW, respektive výhodou pro spotřebitele je fakt, že podobných automobilů za stejné či nižší peníze najdete ve střední třídě přehršel. Passat, potažmo Passat Variant nad nimi rozhodně nevyčnívá; přesto - své kupce nezklame.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 103 kW (140 k) při 4200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 320 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 10,0 s |
Nejvyšší rychlost: | 210 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1571 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 675 800 Kč |