Článek
Design je věcí subjektivní, nicméně většina ohlasů na nové Volvo XC60 je příznivých - neagresivní, přesto dynamický vzhled s několika mimořádnými detaily - například ztvárněním zadních protáhlých světlometů. Ty vypadají výborně jak ve dne, tak v noci, kdy červené podsvícení kontrastuje s černou tmou.
Uvnitř najdete Volvo-klasiku posledních let - poznávacími znameními jsou velký volant a originálně vypadající úzká středová konzola. A samozřejmě, nesmíme zapomenout, co ve Volvu umějí výtečně, jsou sedačky. Ani ty v XC60 nezklamaly, jsou dostatečně dimenzované a pohodlné i při dlouhých přesunech. Kvůli záplavě tlačítek na středové konzole je ovládání zpočátku méně intuitivní.
Příkladná bezpečnostní výbava
Čím se Volva mohla vždy chlubit, byla vysoká aktivní i pasivní bezpečnost. Z tohoto důvodu by vás neměla překvapit kompletní bezpečnostní výbava už v základu. Máme tady přední, boční i hlavové airbagy, opěrky hlavy chránící krk při nárazu do XC60 zezadu nebo systém BLIS sledující v zrcátku mrtvý úhel. Dále nechybí systém hlídající, zda jste nechtěně nevybočili z jízdního pruhu. Novinkou je systém City Safety, který dovede auto zastavit, pokud hrozí kolize s překážkou před vozidlem.
Snad u každého Volva posledních let si recenzenti stěžovali na necitlivé řízení, jehož posilovač klade až příliš velký odpor. Nechci říct, že by Volvo XC60 zprostředkovávalo zpětnou vazbu jako Porsche Cayenne, je ale vidět velký skok kupředu, který si nezadá s většinou konkurentů.
Největším překvapením je ovšem podvozek - příjemně překvapil, v rychleji projížděných zatáčkách se nenaklání, přitom nabídne solidní komfort i na rozbitých cestách. Dostat Volvo XC60 do úzkých dá hodně práce. Mezi SUV této velikosti a cenové relace jde bezpochyby o lepší průměr.
Turbodiesel si bere kolem osmi litrů
Klasický pětiválcový turbodiesel dovede XC60 solidně rozpohybovat, dech mu začíná docházet kolem stoosmdesátky, nejvyšší rychlost zvládne XC60 D5 cca 205 km/h. Motor má hrubší zvuk, kolem dvou tisíc nicméně ožije a ve středních otáčkách předvádí solidní výkon. Maximum točivého momentu je k dispozici v relativně úzkém spektru otáček, pro maximální výkon je tedy nutné častěji (a dříve) řadit.
Manuální šestistupňová převodovka by mohla mít větší hlavici řadící páky a celkově přesnější řazení, zlepšení odporu mezi jednotlivými stupni je jedním z úkolů pro facelift Volva XC60.
V průměru jsme s testovanou motorizací jezdili za osm litrů nafty, ve městě spotřeba ještě o dva až tři litry stoupne, naopak při konstantní rychlosti na dálnici se můžete dostat na zhruba sedm litrů na sto kilometrů. Vzhledem k rozměrům a hmotnosti auta jde o slušnou hodnotu.
Co dodat? Volvo XC60 příjemně překvapilo agilními jízdními vlastnostmi, které by od Volva čekal asi málokdo. Je očividné, že tím švédská automobilka míří na mladší zákazníky než doposud. Potěší i nadstandardní bezpečnostní výbava, kterou dostanete bez příplatků. Volvo by mělo zapracovat na integrované navigaci a trochu vylepšit převodovku. Jinak nelze XC60 D5 vytknout nic zásadního.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2400 ccm, pětiválec, vznětový |
Max. výkon: | 136 kW (185 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 400 Nm od 2000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 9,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 205 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 7,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1816 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 029 000 Kč |