Článek
Nejmenší volva měla vždy zvláštní auru, pro specifickou klientelu nesmírně lákavou. Už například hatchback C30 vyráběný do roku 2013 dokázal typické vlastnosti velkých modelů od Volva vměstnat do kompaktního balení.
Řeč je o na pohled decentním luxusu, bezpečnosti, bohaté výbavě nebo o vyvážených jízdních vlastnostech. To vše má nabídnout i EX30. Jen v nových kulisách. Tedy v populární karoserii městského crossoveru.
Samozřejmě že to hlavní se u Volva vždy odehrávalo o pár segmentů výš, a tak bylo nutné sdílet techniku. Tehdy to bylo s Fordem, dnes vlastní Volvo čínský koncern Geely a EX30 je tak blízkým příbuzným elektromobilů z této stáje.
Test Audi Q8: Zapomeňte na kompromisy
Elektřina Volvu sluší
Jsou značky, které se s danostmi elektromobilů musejí prát. Pokud máte designový jazyk založený na nízko posazené a protažené kapotě či na dlouhém zadním převisu, efektivní návrh elektromobilu je mnohem větší výzvou než pro Volvo.
Švédská značka se i v minulosti soustředila na maximalizaci vnitřního prostoru a bezpečnosti, přičemž hranatá karoserie bez okázalých detailů k tomuto přístupu patřila. Absence masky chladiče, minimální převisy a vyhlazená karoserie zkrátka k Volvu sedí a eEX30 toho umí využít.
Ač jde o subjektivní pocit, tohle je jeden z nejpohlednějších malých crossoverů na trhu. Stejně minimalistická jako příď je i záď, která dělí světla podobně jako velký model EX90. Potěší i detaily jako bezrámová zpětná zrcátka.
Tohle auto není tak velké, jak na fotkách může působit. S délkou 4,2 metru můžeme EX30 řadit třeba vedle Volkswagenu ID.3. Vnitřní prostor je především na předních sedadlech na poměry třídy velkorysý. Dospělý s výškou 190 cm si ale dozadu sedne už jen s malou rezervou na kolena a hlavu. Zavazadelník má taktéž spíše průměrný objem 310 litrů.
Jde to levně a útulně zároveň
V interiéru je množství recyklovaných materiálů, okna se ovládají na středové konzoli, o zvuk se stará jeden soundbar a řidič se musí spoléhat na jediný centrální displej. To vše dohromady zní jako mnoho laciných řešení, ale Volvo ukazuje, že i šetřit se musí umět.
Skandinávci jsou mistry minimalismu a EX30 je toho dobrým příkladem, ne však u všech prvků. Třeba zmíněný displej sice zobrazuje rychlost větším písmem než tesly se stejným řešením, ale i zde je tento klíčový údaj příliš mimo zorné pole řidiče.
Dotykové plošky na volantu pak někdy nereagují spolehlivě. Volkswagen už se naučil, že zrovna na volantu mají klasická mechanická tlačítka své místo, Volvo by tento krok klidně mohlo zopakovat.
Potom už je ale prostor spíše pro kladné hodnocení. Hezkým detailem jsou kovové lišty ladně přecházející do klik dveří. Ještě útulněji působí varianta se světlým čalouněním, ale i toto provedení v barvě denimu je neotřelé. Materiály možná na první pohled šokují svou surovostí, ale díky jiným kvalitně zpracovaným detailům je začnete vnímat spíše jako součást stylu.
Infotainment založený na Androidu od Googlu vyniká svým logickým řazením, kvalitou zobrazení i rychlostí odezvy.
Příjemným překvapením byl audiosystém Harman Kardon tvořený jediným soundbarem pod čelním sklem, tak jako je to běžné u příslušenství televizí. I když hraje z jediného místa, dokáže navodit prostorový zvuk i kvalitní hloubku. To i díky dvěma schovaným basovým reproduktorům navíc. Na poměry vozů kolem milionu korun jde vlastně o jeden z nejlepších zvukových zážitků.
Sedadla jsou pohodlná stejně jako sice vysoká, ale přehledná pozice za volantem. Středová konzole nabízí řadu chytrých řešení jako vysouvací schránku pod loketní opěrkou, variabilní schránku ještě níže nebo dobře přístupné místo pro bezdrátové dobíjení telefonů. Rovněž dveře mají velkorysé schránky právě díky absenci reproduktorů.
Rychlé nabíjení
Testovaná verze s jedním motorem pohánějícím zadní nápravu a větší baterií je díky výkonu 272 koní více než dostatečně dynamická. Ne že by se postarala o párty trik se zatlačením do sedadel, ale především v nízkých rychlostech dokáže zcela dominovat provozu.
Vždyť zrychlení z nuly na 100 km/h je otázkou pouhých 5,6 sekundy. A to je tu ještě 428koňová dvoumotorová verze, která autíčko na stovku katapultuje za 3,6 sekundy.
Kombinovaná spotřeba je papírových 17 kWh/100 km, pod tento údaj se dostanete jen při velmi úsporné jízdě. V závislosti na stylu jízdy či počasí často budete jezdit kolem 19 kWh/100 km. Ve městě je možné stlačit spotřebu i pod 13, na dálnici počítejte přibližně s 22 až 25 kWh/100 km při dodržování limitů. Vzhledem k velikosti auta by tato čísla mohla být i o něco menší.
Volvo vylepší infotainment na dálku u 2,5 milionu aut
Větší baterie o kapacitě 69 kWh tak stačí na papírových 476 km v kombinovaném režimu včetně podílu dálnic, kde elektromobily berou nejvíce. Reálně počítejte maximálně se 400 km a na zcela dálniční trase bude vaší realistickou metou přibližně 280 až 300 km mezi nabíjením. To odpovídá městskému a příměstskému zaměření auta s tím, že delší trasy vůz zvládne s potřebným plánováním.
Tomu pomáhá slušná hodnota nabíjecího výkonu 150 kW, na které se skutečně zhruba od 10 do 40 procent dobře drží. Z 10 do 80 procent se tak dokáže nabít za přibližně 26 minut.
Je ale škoda, že úroveň samočinné rekuperace lze nastavit jen ve dvou režimech, přičemž ten, který by měl sloužit jako jednopedálový, není dostatečně silný a standardní pak nedovolí po uvolnění akcelerátoru vozu zcela plachtit, což je ve spoustě situací nejefektivnější způsob jízdy.
Komfortní i mrštný
EX30 není plavným volvem, ale odpružení vyniká velmi zdařilým kompromisem mezi komfortem a mrštností. S nástrahami města si poradí s přehledem, kola díky rychlým tlumičům dobře kopírují povrch.
Řízení sice postrádá cit, ale je relativně přesné a strmé, což v kombinaci s dobrým rejdem dělá z vozu mrštnou štiku. Na mokru auto nemá problémy ani s trakcí na rozjezdu, dobře že se díky pohonu zadních kol okamžitá odezva elektromotoru nepromítá do řízení.
Volvo XC90 se spalovacím motorem to ještě nebalí, prošlo druhou modernizací
Pochvalu si zaslouží odhlučnění od podvozku i aerodynamického svistu. Ve vyšších rychlostech je crossover stabilní a na delších cestách tak poskytuje překvapivě uvolňující zážitek.
Dobře odladěné jsou i asistenční systémy včetně semiautonomního řízení. Opět s jednou výjimkou. Dnes již povinný systém hlídání pozornosti je zde opravdový pedant. Stačí se na pár sekund zadívat do zpětného zrcátka nebo na obrazovku a už se dočkáte hlasitého napomenutí.
Stejně tak pokud máte zrovna den, kdy zíváte a přesto jste zcela čerství a soustředění, klidně vás takto okřikne při prvním zívnutí po minutě jízdy a bude to opakovat pokaždé. Až si začnete říkat, kdo je tady vlastně na palubě pánem.
Závěr
Volvo EX30 zaujalo zajímavou pozici na trhu. Kompaktní elektrický crossover od prémiové značky s dobrou výbavou, svým nezaměnitelným stylem a zdařilým pohonem za 895 tisíc až 1,2 milionu dosud chyběl. Jen spotřeba by mohla být o něco málo nižší, chybí nastavení rekuperace a systém hlídání pozornosti je nastaven jako ten nejotravnější spolujezdec, kterého jste kdy vezli.
Potom už je to otázka osobních preferencí. Strohým interiérem napřed šokuje a některá řešení můžou být pro nejednoho nepřekonatelnou překážkou. Nicméně po delším soužití lze konstatovat, že EX30 i přes svou kontroverzi nepostrádá útulnost, kvalitu a umožňuje snadné užívání.
Volvo EX30 Single Motor Extended Range | |
---|---|
Pohon | Elektromotor pohánějící zadní kola |
Nejvyšší výkon / točivý moment | 200 kW (272 k) / 343 Nm |
0–100 km/h | 5,3 s |
Nejvyšší rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP | 17 kWh / 100 km |
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP | 476 km |
Nabíjecí výkon | 150 kW (DC) / 11 kW (AC) |
Doba nabíjení | 26 min. (DC 10–80 %), 8 h (AC 0–100 %) |
Kapacita baterie | 69 kWh |
Délka × šířka × výška | 4 233 × 1 550 × 1 838 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1 840 kg |
Základní objem zavazadelníku | 318 l |
Základní cena modelu | 895 000 Kč |
Základní cena testované motorizace | 1 034 000 Kč |