Článek
Zpředu vypadá C30 jakoby z oka vypadla staršímu sourozenci S40. Charakteristická je pro ni vskutku mohutná příď, robustní dveře, jejichž šířka je téměř rovna tloušťce nosné zdi v paneláku a nevšední, rychle se svažující zadek. Designéři se zde opravdu vyřádili - do kufru se totiž dostaneme pouze přes velké výklopné skleněné okno.
C30 v základu chybí kryt zavazadelníku. Ve voze se tak nic neschová. Vše je vydáno napospas kolemjdoucím, kteří mohou zírat do útrob vozidla jako do výkladní skříně. Kufr pojme 233 litrů nákladu, tuto nanicovatou hodnotu sklopením zadních sedadel zvětšíme na necelý čtyřnásobek.
Ve Švédsku se krade málo, v tuzemsku je ale situace zhola opačná a pokud kufru nevyčteme nevelký obsah, což je u tak malého auta pochopitelné, musíme mu vynadat za chybějící kryt zavazadelníku, který se setsakra hodí... Je naštěstí dostupný jako volitelná výbava.
Jsem malý, ale zavalitý
Nejmenší volvo s naducanou karosérií nikoho nenechává na pochybách, že se jedná o opravdový tank, jehož cílem je jediné - maximální ochrana posádky.
Prostor pro čtyři osoby hlídají dvoje široké dveře. Zatímco nástup na přední sedadla je těmito vraty ukázkový, dozadu se nasedá obtížně. Člověk snad aby dostal instruktáž v cirkuse Kludský, aby věděl co dělat pokaždé, když se jako do sítě zamotá do předních pásů a nejde to tam ani zpátky...
Abychom si totiž rozumněli, ony bezpečnostní popruhy k předním sedadlům začínají na středním sloupku, kolem něhož se musíte protáhnout, abyste se dostali na zadní místa.
Místa vzadu je poměrně málo. Nohy si zde průměrně vzrostlá osoba příliš neprotáhne. Vpředu je situace totálně odlišná. Uvítají vás zde výborná sedadla s dobrým bočním vedením, interiér ne nepodobný tomu u S40 včetně tennoučkého středového panelu a koženého sportovního volantu se třemi rameny.
Airbag tady, tady a tady.. a tady
Švédský tank a jeho nafukovací polštářky jsou kapitolou samou pro sebe. Kam pohlédnete, tam uvidíte nápis "SRS Airbag". Takže to máme přední, boční a hlavové airbagy, bezpečnostní opěrky, vyztužené dveře, palubní desku s šířkou jídelního stolu, atd... To vše doprovodily elektronické systémy typu ABS, stabilizace podvozku a mnohé další, které však již v dnešní přetechnizované době nikoho nepřekvapí.
Čtyřválcový turbodiesel o objemu 1570 ccm nabízí výkon 80 kW, který je k mání do 4000 otáček. Od 1750 ot./min je k dispozici maximální kroutící moment 240 N.m.
Robustní Švéd chce lepší spřežení
Na takhle robustní auto je to však nepříliš silný motor. Roztlačit toto bezmála 1,5tunové vozidlo dává agregátu poměrně slušně zabrat. Motor nás však překvapil krásnou spotřebou. Kombinovaná se pohybovala těsně pod šest litrů, tabulkové hodnoty hovoří o 4,9 litrech nafty na 100 km.
Kde jsme obrazně řečeno honili výkon motoru řazením nižších převodových stupňů, tam jsme ocenili výborný tvrdší podvozek, který sedí na silnici jako přibitý. Jeho "přilnavost" doprovodily výborné kotoučové brzdy s perfektním záběrem. Ukočírovat minivolvo je díky těmto dvěma skvěle odladěným prvkům hračkou.
Seveřané s cenou jako u konkurence
Konkurenci má nová C30 poměrně velkou. Zapomenout nemůžeme například na Audi a jeho sportovně laděné A3. Cena benzínového modelu s obsahem 1,6 litru začíná na 554 700 korunách. Volvo C30 je levnější. 1,6litrový benzín stojí 489 tisíc korun. Testovaný motor vyjde na 599 tisíc korun v základní výbavě, testovaná výbava Momentum pak přijde na 690 000 Kč. A že je ta cena přemrštěná? Volvo C30 je auto, které nabízí exkluzivní design, bezpečnost i podvozek - a to vše zabaleno do drahého jména.
Technické údaje | |
Volvo C30 1.6D Momentum | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1560 ccm |
Max. výkon | 80 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 240 N.m při 1750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6,2 |
Mimo město | 4,2 |
Kombinace | 4,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 190 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,9 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4252 mm |
Šířka | 1544 mm |
Výška | 1447 mm |
Rozvor | 2640 mm |
Objem zavazadelníku | 429 l |
Provozní hmotnost | 1448 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 4/5 |
Ochrana chodců | 1/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 489 000 Kč |
Základní cena motorizace | 599 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 690 000 Kč |