Hlavní obsah

Test Volkswagenu Tiguan: Rodinný parťák

Nová generace Volkswagenu Tiguan s vrcholnou výbavou a nejvýkonnějším vznětovým motorem nás nadchla výkonem, spotřebou i praktičností. Sofistikovaný podvozek nás však poprvé překvapil nepříliš kultivovaným projevem.

Foto: Petr Horník, Novinky

Volkswagen Tiguan

Článek

Není to tak dlouho, co jsme si v nedávném testu Volkswagenu Passat povzdechli nad pozvolným koncem praktických rodinných kombíků střední třídy, které nahrazují vozy segmentu SUV. Přímo Passatu pak hřebíček do rakve zatlouká i nyní testovaný VW Tiguan, nejprodávanější Volkswagen loňského roku, který je v nové generaci ještě (všeho)schopnější.

Po designové stránce si přitom nelze nevšimnout jisté podoby právě s Passatem, kterou můžeme znovu připisovat důrazu na optimalizovanou aerodynamiku, spotřebu a emise. Oproti minulé generaci tak i Tiguan působí velmi oble, skoro jako ten pomyslný ocucaný bonbon.

Oproti minulé generaci také odpadá karosářské provedení Allspace, nabízející sedmimístnou kabinu. Standardní model, podobně jako většina spalovacích koncernových novinek postavený na platformě MQB Evo, ovšem povyrostl o 30 mm na délku 4539 mm. Rozvor 2680 mm zůstal stejný, stejně jako šířka 1859 mm a výška 1659 mm.

Za volantem nového Volkswagenu Tiguan: V nejlepší formě

Testy

Do prvního testu nám Tiguan dorazil v nejvyšší výbavě R-Line, která se snaží zaujmout sportovně tvarovanými nárazníky. Pozornost ale přitahuje spíše červený lak Persimon se zvláštním oranžovým nádechem, příplatkové IQ.Light HD LED světlomety propojené napříč maskou nebo příplatková 20“ litá kola York.

Starý známý

Usednutí do kabiny pak přináší dojem srovnatelný s již zmiňovaným Passatem. Zpoza volantu vybaveného klasickými tlačítky prosvítá standardně 10,25“ digitální přístrojový štít, palubní deska je řešena velmi jednoduše, a ze všeho nejvíc zaujme příplatková 15“ obrazovka infotainmentu.

Displej je orientován směrem k řidiči a díky nové technice, grafice i logice ovládání je s ním radost pracovat. Vítaným detailem jsou konečně osvětlené posuvníky nastavení teploty pod displejem. Trochu se ale nabízí otázka, zda není 15palcová obrazovka až příliš velká.

Ovládání usnadní i hlasový asistent IDA nebo multifunkční otočný ovladač s integrovanou obrazovkou ve středovém tunelu, umožňující snadné přepínání mezi nastavením hlasitosti médií a volbou jízdních režimů. Oproti Passatu jde o posun, naopak za Škodou Kodiaq a Superb s trojicí těchto praktických ovladačů Tiguan lehce zaostává.

Volič převodovky, která už je vždy pouze automatická, se přesunul na sloupek řízení. Ve středovém tunelu tak vznikl větší odkládací prostor, v přední části navíc najdeme dvojici bezdrátových nabíječek s integrovaným ventilátorem.

Testovaná výbava R-Line si zaslouží pochvalu za použitá sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a nastavitelnou podpěrkou stehen, která nabízí solidní oporu a slušný komfort i na delší cestě. Zdařilé je také ambientní osvětlení v palubní desce a obložení dveří, potěší kvalita použitých materiálů, příplatkové audio a opomenout nelze ani kvalitní spasování.

Samostatnou kapitolou je prostornost, zejména tedy v zadní části kabiny, kam se pohodlně posadí i větší či rozložitější cestovatelé. Děti na zadních sedačkách pak ocení loketní opěrku s integrovaným držákem nápojů, a především držákem na telefon či tablet. Dvojice USB-C nabíječek je pak připravena v zadní části středového tunelu.

Zavazadlový prostor mezigeneračně povyrostl o 30 litrů a standardně nabízí objem 652 litrů. Sklopením opěradel, oproti Passatu dělených v optimálním poměru 40:20:40, vznikne relativně rovný úložný prostor a objem se zvětší až na 1650 litrů. Nečekaným překvapením bylo 18palcové dojezdové kolo pod dvojitou podlahou.

Naftový svalovec

Nový Volkswagen Tiguan je dostupný s pestrou paletou pohonných jednotek. Zákazníci mají na výběr z benzinových mild-hybridů, čistě zážehového dvoulitru, plug-in hybridů s elektrickým dojezdem až 100 km a nechybí ani dvojice vznětových čtyřválců.

Nám dělal společnost vrcholný naftový motor, tedy turbem přeplňovaný 2,0litrový vznětový čtyřválec o výkonu 142 kW (193 k) s nejvyšším točivým momentem 400 Nm. Motor je spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a výkon posílá na systém pohonu všech kol 4Motion, který nabízí jen nejsilnější vznětová a zážehová motorizace.

Foto: Petr Horník, Novinky

Vznětový dvoulitr je tradičně příjemným společníkem.

Už zrychlení z 0 na 100 za 7,7 sekundy a maximální rychlost 220 km/h naznačují, že motor nemá s Tiguanem mnoho práce. Základem je ovšem uvést vůz bezpečně do pohybu, což občas komplikuje až příliš laxní reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu.

Problém nastává například na křižovatkách, kdy auto reaguje buď příliš pomalu, nebo sebou po důrazném přidání prudce škubne. Jak ale Tiguan jednou rozhýbete, přestane vás motor trápit čímkoliv jiným. Převodovka zvládá rychlá podřazení, předjíždění je svižné a spotřeba se většinu času pohybuje kolem 6,5 až 7,5 l/100 km.

Nedokonalé je naladění adaptivního podvozku DCC Pro, který nás v minulosti příjemně překvapil u modelů Škoda Kodiaq a Superb. V testovaném Tiguanu jsme ale v jeho komfortním nastavení bojovali s rázy na nerovnostech, které podvozek nezvládal příliš schopně maskovat.

Změna nastala zvolením sportovního jízdního, kdy podvozek ztuhnul a zbavil se sklonů k mlácení. Na rozbitých silnicích ale působil až příliš tvrdě a velmi aktivně informoval o všech nerovnostech. Řešení jsme našli až po vlastní konfiguraci podvozku v individuálním jízdním režimu.

S ohledem na dříve pozitivní zkušenosti s podvozkem DCC Pro připisujeme méně kultivované chování příplatkovým 20“ kolům obutým do pneumatik s profilem 225/40, která nahradila jinak standardní 19“ ráfky. Mohlo však jít jen o specifický projev testovaného vozu.

Při jízdě po kvalitním asfaltu ale nebylo podvozku příliš co vyčítat. Navzdory vyšší stavbě působila karoserie stabilně a Tiguan zvládal průjezd zatáčkami i ve svižnějším tempu.

Rodinný matador

Výkonný a hospodárný motor, moderní a prostorná kabina, bohatá výbava, pohon všech kol a módní karoserie SUV. Až na adaptivní podvozek, který není dostatečně komfortní, má nový Volkswagen Tiguan snad vše, co by si mohla běžná rodina přát. Při pohledu na jeho parametry, zejména ve srovnání s nedávno testovaným VW Passat, se vlastně ani nedivíme, proč v bratrovražedném souboji drtivě vítězí.

Ostatně i jeho cena začíná o sto tisíc níž, tedy od 799 900 korun. S naftovým motorem se ale pod milion korun nedostane. Sportovně střižená výbava v kombinaci s nejsilnějším vznětovým motorem a pohonem všech kol ovšem cenu katapultuje až na 1 423 900 Kč.

Přičtěme k tomu několik položek z bohaté nabídky příslušenství a výsledkem je konečná cena přes 1,6 milionu korun, což už je ale na poměry rodinného SUV skoro moc. Při pohybu v ceníku tak doporučujeme našlapovat s nejvyšší opatrností.

VW Tiguan 2,0 TDI 142 kW 4Motion R-Line
Spalovací motor:1968 cm3, přeplňovaný čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:142 kW (193 k)/ 400 Nm
Převodovka:7st. automatická
Poháněná náprava:4x4
0–100 km/h:7,7 s
Nejvyšší rychlost:220 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:6,3 - 6,4 l/100 km
Objem palivové nádrže58 l
Provozní/maximální hmotnost: 1830/2330 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu: 2300 kg
Délka × šířka × výška:4539 x 1859 x 1659 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:652/1650 1
Základní cena:799 900 Kč
Základní cena testovaného modelu:1 423 900 Kč
Cena testovaného modelu:1 620 400 Kč

Chytřejší bydlení na kolech. Vyjeli jsme do Slovinska s novým VW California

Testy

Test Volkswagenu Touareg po modernizaci: Ještě sofistikovanější premiant

Testy

Výběr článků

Načítám