Článek
Vzhled malého Pola (stejný segment jako Škoda Fabia) si během týdenní zápůjčky kolemjdoucí či kolemjedoucí lidé často pletli s větším Golfem. Není divu - ostře řezaná a designově mimořádně povedená příď má shodné rysy s Golfem, respektive Golfem GTI. Vnější vzhled, pod nímž je podepsán Walter de Silva, působí vyváženě ze všech úhlů, parádní jsou i zadní hranatá světla. Samozřejmě, že hodnotit design je velmi subjektivní, autorovi článku se nicméně Polo po stránce vnějšího vzhledu velmi líbilo.
Interiér je přesně takový, jaký čekáte od Volkswagenu – relativně nudný, přesto ergonomicky velmi dobře zpracovaný. Výtečné je i hledání pohodlné pozice pro řidiče – volant je dvouose seřiditelný, možnosti pro jeho posouvání jsou dimenzovány skutečně bohatě.
Ne všechno je ale ideální - volant by rozhodně měl mít tlustší věnec. Polohovatelná, nicméně málo robustní loketní opěrka brání při pokusu zatáhnout ruční brzdu.
Největší nedostatek - málo místa vzadu
Největším nedostatkem Pola je jeho prostornost, což je překvapující – novinka s logem VW dostala novou platformu A05, respektive PQ25 (Fabia II má starší PQ24, respektive A04). Vzadu je velmi málo místa pro kolena a hlavy cestujících měřících 180 centimetrů a více. Ve Fabii první i druhé generace je prostoru výrazně více. Polo tak lze využívat pro dva dospělé (vepředu je místa dost v příčném i podélném směru) a dvě děti.
Dobře přístupný zavazadelník má velikost 280 litrů, po sklopení zadních sedadel naroste na 952 litrů. Solidní průměr, jenž na většinu přepravních požadavků bohatě stačí.
Řízení s elektohydraulickým posilovačem je tupé a celkově nekomunikativní, u tohoto typu auta to nicméně nevadí – řízení je lehké, ale hlavně přesné. V autě segmentu B jde o požadovanou vlastnost.
Největší klad - podvozek
Nejlepší ze všeho je na Polu jeho podvozek (posuzováno na příplatkových šestnáctipalcových kolech, jimiž byl novinářský vůz vybaven). Polo velmi schopně tlumí nerovnosti, karoserie je tuhá a nenaklání se ani pokud lehce přeženete nájezdovou rychlost do zatáčky. Na limitu je popisované auto dlouho neutrální (než přijde přirozená nedotáčivost).
Mnoho chvály nepřipadne motoru – v našem případě to byl letitý čtyřválec spalující benzín s obsahem 1,4 litru - přesto v nabídce benzínových agregátů druhý nejvýkonnější (po jediném opravdu dobrém benzínovém motoru v nabídce 1,2 TSI – 105 k).
Solidně odhlučněný motor se skromným výkonem 86 k a 132 Nm je při potřebě předjíždění nebo delším stoupání na dálnici třeba držet ve středních a vyšších otáčkách, přesto je jeho dynamika pouze průměrná. Spotřeba při jízdě ve městěpřesáhla osm litrů, mimo město se ji při úsporné jízdě podařilo srazit k šesti litrům, celkový průměr za více než 600 ujetých kilometrů činil 7,1 l na 100 km.
Resumé
Polo nás překvapilo dvakrát – jednou negativně (malý prostor pro cestující vzadu), napodruhé příjemně (komfortní naladění podvozku). Celkově jde o povedené, již v základu solidně vybavené, nicméně cenově se nepodbízející auto (český ceník poněkud úsměvně všude uvádí základní ceny za třídveřovou verzi, za další dvoje dveře se připlácí 27 300 korun). Otázkou je, zda nové Polo do svého segmentu přináší tolik, aby se mohlo pyšnit titulem Evropského auta. Faktem je, že ve finálové sedmičce jste výrazný, mimořádně povedený vůz letos nenašli, takže proč vlastně ne.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1390 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 63 kW (86 k) při 5000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 132 Nm při 3800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 12,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 177 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 5,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1070 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 324 700 Kč |