Článek
Jistě si ještě pamatujete na nepříliš úspěšné předchůdce jetty - taxikářské vozy Volkswagen Bora a Vento. Jetta má ambice se stát jejich důstojným nástupcem a překonat je ve všech vlastnostech. Dopomoct jí k tomu má kompletní technika i vizáž převzatá z golfu.
Průzkum změn
Kde se tedy Volkswagen Jetta proti golfu změnil? Začněme malými detaily na přední masce. Zde dal koncern víc na eleganci, než na dynamiku. Spojení horní a dolní části chladiče tak není černé či v barvě karoserie, ale v chromu. Stejně jsou na tom i okrasné pruhy po stranách nárazníku. Tím jsme všechny změny na přední části vyčerpali a směle se můžeme pustit až k zadním dveřím.
Zde je proměna dokonalá. Proti hatchbacku se totiž střecha rychle svažuje, což dává vozu slušnou eleganci, avšak cestující mají už o něco horší pozici. Především při nastupování je potřeba se více předklonit, aby nedostala hlava úder od sloupku.
Zadní partie získala klasický tvar sedanu. Lidé, kteří se v automobilové branži nepohybují tak často si mohou zezadu jettu splést s passatem. Mají stejné světlomety, odtrhovou hranu... Rozdíl je jen v umístění registrační značky. Zadní převis je poměrně dlouhý. To má za následek přesunutí těžiště kus vzad. Vozu to hodně přidalo na komfortu jízdy - ale o tom až dále.
Místo je průměrné
Když přišel VW Golf na trh, zdálo se, že je na špici v prostornosti. Dnes to už není pravda - konkurenti ho mílovými kroky dohnali. Jetta tak nabízí v dnešních podmínkách průměrný prostor. Zvlášť je to cítit na zadních sedadlech, kde sice najdeme dost místa pro lokty a ramena, ale díky tomu, že rozvor není zvětšen, místa pro kolena na rozdávání není. Nejvíce je ovšem nedostatek centimetrů nad hlavou vzadu. Člověk se 188 cm zákonitě musí zabořit svou hlavu do polstrování střechy.
Ale abychom jen nehledali chyby - přední sedadla nabízí opravdu hodně místa a prostoru a není zde jediná možnost co jim vytknout. Každý řidič si díky dobře nastavitelnému sedadlu a volantu ve dvou osách najde tu svou ideální pozici.
Hodně malých zavazadel
Přidaných 35 centimetrů do délky proti golfu je hodně znát v možnosti uložení množství zavazadel. Zatímco VW Golf nabízí v základu 350 l v zavazadelníku, VW Jetta poskytuje 527 l. To je o dost víc a pro rodinu s dětmi je téměř nezbytností mít místo na spoustu "krámů". Vše bohužel limituje konstrukce karoserie. Klasický sedan nikdy soutěž ve variabilitě nevyhraje. Vsadit hluboký kočárek sem nejde a zapomeňte na převážení krabic složených skříní, polic a stolů z Ikey. Sem se vejdou pouze menší předměty - průchozí otvor má totiž pouhých 47 cm. Alespoň, že jsou zadní sklopná sedadla asymetricky dělená.
Motorové opojení
Dvoulitrový turbodiesel známe velmi důvěrně i ze Škody Octavia. Jeho 103 kW při 4000 ot./min a 320 N.m při 1750 ot./min jsou pro současné vozy z koncernu VW více než dostatečné. Výborně táhne odspodu, má snahu zrychlovat až do zásahu omezovače a ani ve vyšších rychlostech se nemusí stydět. Ostatně nejvyšší rychlost 207 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 s hovoří za vše. Navíc se vůz spokojil s průměrnou spotřebou jen lehce převyšující šestilitrovou hranici.
Jízda je kultivovanější
Proti golfu má testovaný model jednu velkou výhodu - přesun těžiště dál mezi kola. Jízda se zklidnila a při perfektním víceprvkovém zavěšení zadní nápravy můžete očekávat v každé situaci příkladné jízdní vlastnosti. Ani s naloženým zavazadelníkem jsme nedostali vůz do úzkých a to jsme se opravdu snažili. Jen elektromechanický posilovač občas neposkytuje tu odezvu, jakou by bylo potřeba na užívání si jízdy.
Cena a konkurence
Automobil s testovaným motorem není žádná levná záležitost. Stojí totiž 697 700 Kč. Verze Comfortline (testovaná a v nabídce s motorem jediná) má však opravdu bohatou nabídku sériové výbavy. Jen na ukázku - šest airbagů, aktivní opěrky vpředu, poloautomatická klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání oken a zrcátek, tempomat a mnoho dalších prvků. Náš vůz byl za 732 500 Kč, když jsme dostali přidaný speciální alarm s ostrahou interiéru, automatickou klimatizaci, metalízu a mlhovky.
Konkurence je ovšem těžká, zvlášť ze strany Renaultu. Jeho Mégane sedan s dvoulitrovým turbodieselem stojí po slevě 602 000 Kč v nejvyšší výbavě. Ford Focus Sedan 2.0 TDCi pak lze zakoupit za 684 000 Kč. Kdo by se nechtěl omezovat pouze na pravověrné sedany, nechť se podívá třeba na domácí Škodu Octavia. Stejný rozvor, podobně velký zavazadelník, ale karoserie liftback se pak nabízí se stejným agregátem ve výbavě Elegance za 649 000 Kč.
Dobrá, ale bez nápadu
Závěrem tedy můžeme vůz zhodnotit jako velmi dobrý. Slabinu cítíme v jeho prostoru nad hlavou na zadních sedadlech a ve využitelnosti zavazadelníku. Také vzhled je příliš uniformní a bez nápadu. Možná by neškodilo něčím šedivou německou uniformitu něčím oživit.
Vyzdvihnout musíme podvozek, jízdní vlastnosti a silný motor. Vše je ale vykoupeno poněkud vyšší cenou.
Technické údaje | |
Volkswagen Jetta 2.0 TDI Comfortline | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1896 ccm |
Max. výkon | 103 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 320 N.m při 1750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7,3 |
Mimo město | 4,9 |
Kombinace | 5,8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 207 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,7 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4554 mm |
Šířka | 1781 mm |
Výška | 1459 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Objem zavazadelníku | 527 l |
Pohotovostní hmotnost | 1268 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 697 700 Kč |
Základní cena vybavení Comfortline | 697 700 Kč |
Cena testovaného vozu | 732 500 Kč |