Hlavní obsah

Test Volkswagenu ID.Buzz Long: Více místa, ještě lepší zážitek

7:54
7:54

Poslechněte si tento článek

Funky dodávka je v prodloužené verzi Long svou praktičností konečně blíže plnohodnotným minivanům, přitom zůstává perfektním autem na každodenní povinnosti kolem rodiny či podnikání. ID.Buzz navíc nezávisle na délce karoserie od premiéry roku 2022 prošel pár zásadními změnami, které nejsou vidět na první pohled.

Foto: Michal Šula, Novinky

Volkswagen ID.Buzz Long

Článek

Střední dodávka u Volkswagenu dříve znamenala jediné vozidlo, které pod různými názvy měnilo svůj účel a výbavu. Nyní je však výběr nebývale pestrý i na rozdílné technické základy. Užitkový Transporter je převlečeným fordem, osobní Multivan stojí na osobní platformě MQB a ID.Buzz zase na elektrickém základu MEB.

Až verzi Long přitom lze považovat za opravdovou alternativu k multivanu, jelikož přidává potřebné centimetry, a tedy i variabilní šesti- až sedmimístnou kabinu.

Oproti standardní verzi je Long prodloužený pouze na rozvoru náprav, před předním kolem a za tím zadním se nic nemění. Rozvor se prodloužil o 250 mm, což je tudíž zároveň i rozdíl v délce.

Chytřejší bydlení na kolech. Vyjeli jsme do Slovinska s novým VW California

Testy

Jinak je verze Long stejně designově nevšední jako kratší sourozenec. Vliv na to má technický základ. Od éry elektromobilů si leckdo sliboval volnější, zajímavější design aut, přitom právě ID.Buzz je jedním z mála vozů, které toto proroctví naplňuje.

Elektromobil potřebuje dlouhý rozvor náprav pro co největší baterii. Velká kola proto míří do rohů, motor se z přídě opět může stěhovat dozadu a designér si může dovolit napodobit ikonu hippies mnohem snáze než v předchozích letech.

Lepší nastupování

Změny verze Long mají velký dopad uvnitř právě vzhledem k tomu, že se udály mezi nápravami. Díky tomu má Long o 192 mm delší zadní posuvné dveře, které tak umožňují nastupování i do třetí řady sedadel, takže ve druhé řadě mohou konečně být tři sedačky vedle sebe.

Sedadla ve třetí řadě nabídnou vcelku velkorysý prostor i pro vysoké dospělé a lze je sklápět i úplně vyjmout, ve druhé řadě už lze bohužel jen sklápět, zato místa je tady královsky.

Jen je potřeba počítat s tím, že s využitím všech sedadel zbývá celkem malý zavazadelník. Rozhodně je využitelnější než v případě velkých sedmimístných SUV, ale tady se projevuje ponechání malého zadního převisu pro změnu v negativním smyslu.

Konkrétně je to od 306 litrů se třemi vzpřímenými řadami sedadel přes 1 240–1 496 l se dvěma řadami sedadel až po 2 469 litrů s druhou řadou sklopenou, kdy je prostor pro náklad o 346 litrů větší oproti krátké verzi.

Architektura interiéru vpředu vychází ze známého řešení elektrické rodiny ID. Tedy s malým displejem za volantem, který zobrazuje jen základní informace, a středovým displejem, kde je pro změnu úplně vše.

Systém během posledních měsíců prošel důležitými změnami a konečně jej lze považovat za stabilní, rychlý a intuitivní. Nespolehlivý infotainment poslední generaci volkswagenů srážel, nyní tomu už tak není, a i když se spoléhá jen na dotykové ovládání, reakcemi a komfortem užívání už je na vrcholu.

Interiér je složen vesměs z tvrdých plastů, ale jejich zpracování je na tak vysoké úrovni, že to vůbec nevadí. Potěší množství odkládacích a úložných prostor, velké kapsy ve dveřích, prostorné přihrádky před spolujezdcem nebo výklopný držák na nápoje.

Posez za volantem je na poměry vozů tohoto typu skvělý a připomíná osobáky, příplatková sedadla jsou velmi pohodlná a široce nastavitelná.

Větší baterie

S prodloužením rozvoru Volkswagen našel i místo pro pár článků baterie navíc. Místo 77 kWh nabízí 86 kWh kapacity. Umožňuje dojezd až 483 km v kombinovaném režimu cyklu WLTP, byť v chladném počasí kolem nuly počítejte v režimu dálnice - město půl na půl spíš s hodnotami kolem 360 až 400 km se spotřebou 18 až 21 kWh na 100 km. To jsou na velikost a značnou čelní plochu elektromobilu velmi slušná čísla.

Na rychlonabíječce Volkswagen slibuje výkon 200 kW, nám se podařilo dosáhnout 195 kW, od 50 procent nabití už ale výkon nabíjení klesá pod 100 kW. Nabití baterie z 5 % na 80 % kapacity zabere přibližně půl hodiny.

Ikona s technikou od Fordu. Poprvé za volantem nového Volkswagenu Transporter

Testy

ID. Buzz si vzal z platformy MEB skvělý rejd předních kol a průměr otáčení tak činí jen 11,1 metru. I díky přehledné hranaté karoserii se tak s tímto autem krásně manévruje v městských uličkách.

Nová je i generace elektromotoru, který v testovaném voze dává 210 kW (286 k) a 560 Nm na zadní nápravu. Pohon zadních kol je efektivní, ale limitující při rozjezdech na kluzkém povrchu. Nově ale bude k mání i přední elektromotor, a tedy pohon všech kol.

I přes vyšší hmotnost a relativně nízký profil pneumatik je i na ostrých městských nerovnostech překvapivě komfortní. Cítíte, že je podvozek tuhý, ale skvěle pracuje. V zatáčkách je auto až vtipně agilní a zůstává dlouho neutrální. Starostlivá stabilizace však vcelku pochopitelně utne legraci velmi brzy.

Pochvalu si zaslouží i velmi dobré odhlučnění kabiny, což je v případě tichých elektromobilů, navíc s tak vysokou karoserií, kumšt.

Negativa úspěšně maže

Test krátké varianty končil předloni pozitivně, ale s tím, že zamrzí nestabilní a pomalý palubní systém či horší variabilita interiéru. Obrazovka po aktualizacích funguje velmi dobře, a byť se sedadel v prostřední řadě stále snadno nezbavíte, delší rozvor, boční dveře a plnohodnotná třetí řada už dělá z ID.Buzzu skutečně praktické rodinné či firemní auto pro šest až sedm osob.

Nároční by ještě užili i delší zadní převis, a tedy větší zavazadelník v plném obsazení, ale i ve světě spalovacích minivanů už za takovým cílem často musíte ještě o kategorii výš, do světa méně civilizovaných velkých dodávek.

Test Volkswagenu Multivan T7 Long TDI: V dálkové konfiguraci exceluje

Testy

To ID.Buzz je i v prodloužené verzi velmi příjemným osobákem a povedeným elektromobilem. Právě s typem pohonu se bude pojit většina vyřčených negativ od zákazníků. Tady ale platí, že pokud plánujete s vozem jezdit často dlouhé trasy, je k tomu dokonalý dieselový multivan, v nové generaci navíc civilnější, aerodynamičtější a pohodlnější.

ID.Buzz je zaměřen více do městského a příměstského provozu s tím, že ani na dálnici se neztratí. Byť hodnoty dojezdu a nabíjení samozřejmě vždycky mohou být lepší, nabízí velmi slušné parametry i na poměry osobních elektromobilů, natož mezi minivany či dodávkami. Ale ukazuje také, že díky retro designu, který má ze všech volkswagenů vůbec nejblíže původním busíkům T1 či T2, je snadné si i dodávku prostě jen zamilovat.

Volkswagen ID. Buzz Long Pro
Motor:Synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Nejvyšší výkon/točivý moment:210 kW (286 k)/560 Nm
0-100 km/h:7,9 s
Nejvyšší rychlost:160 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:19,7 kWh / 100 km
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP:483 km
Doba nabíjení:28 min (5–80 %, 200 kW DC)
Baterie:Li-Ion, 86 kWh využitelné kapacity, 91 kWh celkové kapacity
Délka × šířka × výška:4 962 × 1 985 × 1 927 mm
Objem zavazadlového prostoru:306-476 l za 2. řadou sedadel,1 240 - 1 496 l se sklopenou 2. řadou, max 2 469 l
Provozní hmotnost:2659 kg
Základní cena testované verze:1 300 900 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám