Článek
GTI je ikonou nejen pro Volkswagen, ale i pro celý automobilový průmysl. Nechybí samozřejmě ani v aktuální osmé generaci wolfsburgského bestselleru.
Ten se vydal vstříc digitalizaci a elektrifikaci. Ovšem zatímco nové pojetí interiéru samozřejmě GTI po výchozí verzi dědí, baterie opět přenechává plug-in hybridnímu sourozenci GTE.
Už jen v tomto smyslu zůstává tradičním hot-hatchem. Když se navíc podíváte na typický profil karoserie nebo károvaná sedadla, retro notu hraje ještě výrazněji.
Jaká je novinka v testované standardní verzi s dvouspojkovou převodovkou?
Nejhezčí osmička
GTI tradičně design golfu jen lehce přiostřuje, v současné generaci mu však dle mého názoru tento tovární tuning velmi pomáhá. Výrazněji tvarovaný přední nárazník zbavuje vůz až příliš zaoblené přídě, své dělá snížení světlé výšky, odlišný zadní nárazník i dvě funkční koncovky výfuku.
Ve výsledku je to tak dle mého nejhezčí golf současné generace, jakkoli s paketem R-line dosáhnete v podstatě toho samého efektu.
Interiér se od běžného golfu liší povedenými sportovními sedadly, které jsou ukotveny dostatečně nízko. Sice rozhodně nejsou okruhovými skořepinami, které tělo drží a nepustí, ale poskytují optimální kompromis mezi oporou a komfortem.
Test Volkswagenu Golf 1.5 eTSI: Konzervativec poosmé
Test Volkswagenu Golf TDI: Kráčí vpřed, ale i zpátky
Odlišný je i volant nebo grafika přístrojů, jinak jde samozřejmě o interiér „osmičkového” golfu se všemi ctnostmi i neduhy. Významněji jsme se již rozepsali v předešlých testech, interiér jde ale shrnout tak, že je na pohled jednoznačně zajímavější, než dříve.
Ale také tak, že spoléhá na dotykové ovládání takřka všeho. Majitel musí věnovat čas navíc, aby se naučil zkratky a upravil si systém dle svého gusta. Jde to, zvyknete si poté docela rychle, jen nabíhání systému včetně navigace po startu je až příliš zdlouhavé a systém občas reaguje pomaleji i poté.
Směrem k ostré konkurenci
Dvoulitrový čtyřválec byl ve specifikaci o výkonu 245 koní v minulé generaci k mání k ostřejším verzím, nyní platí za výchozí náčiní. Během let, kdy se postupně neustále emisně modifikuje, naštěstí neztratil v podstatě nic ze svých vlastností.
Je to vážně skvělý motor a do charakteru GTI pasuje náramně. Umí být kultivovaný a tichý, s perfektní spotřebou, kterou při klidné jízdě i díky častému plachtění dvouspojkové převodovky stlačíte klidně na hodnoty kolem 6,5 litru.
Má v sobě ale i elán, který není u dnešních agregátů samozřejmostí. S nadšením se točí, má znatelnou špičku výkonu a přijde vám, jako kdyby byl silnější, než je udáváno. GTI tak rozhodně výkon nechybí.
Volkswagen Polo GTI má po faceliftu
S převodovkou si motor rozumí velmi dobře, tradiční výhrady ke skříni DSG při změnách tempa v nízkých rychlostech zůstávají, ale už rozhodně nejsou tak výrazné, jako dříve.
Co se zvukového projevu týká, i tady je dle mého názoru přesně trefen onen kompromis. Při ranních startech rozhodně nečekejte burácení na celou ulici, výfuk spíše tak příjemně bručí, stejně jako většinu času.
Na dálnici při ustáleném tempu o tom, že sedíte ve sportovním autě, ani nevíte, ale když potom přepnete do sportovního módu a začnete prudce přidávat ve vyšších otáčkách, ozve se i motor s výfukem, aby zážitek obohatily příjemným zvukovým doprovodem. Je sice lehce přikrášlen reproduktory, ale naštěstí jen jemně a tónem, který není tak vzdálen od reálného zvuku agregátu.
Nové GTI je ve srovnání s předchůdcem vcelku podstatně pevnější, hbitější a obratnější. Má pevnější karoserii, tužší uložení i tlumiče – konkrétně o 5 procent vpředu a o 15 vzadu. Volkswagen tím chce zřejmě zareagovat na konkurenci v podobě Hyundai i30 N či Fordu Focus ST.
Nechci tím však říci, že by se vytratilo původní specifické kouzlo. Golf GTI je stále nejkomfortnějším ostrým hatchbackem na trhu, který krom podupávání velkých kol ve městě posádku ničím neobtěžuje, v čemž pomáhají i příplatkové adaptivní tlumiče. Stále se umí uvolnit, zhoupnout se a navodit dojem komfortního dopravního prostředku.
Jenže s novinkou se do zatáčky můžete vrhnout ve větší rychlosti. Strmé progresivní řízení spolupracuje nejen s tlumiči, ale i s možná ještě klíčovějším prvkem, který se do základního GTI přestěhoval ze silnějších verzí spolu s větší porcí výkonu. Řeč je o diferenciálu VAQ, který velmi příjemně posílá výkon na zatížené vnitřní kolo a umožňuje mnohem lepší výjezdy z utažených zatáček.
GTI je stále především o neutrálním chování v zatáčkách, zádí pohazuje jen když se opravdu vynasnažíte a rozhodně není tak nekompromisním autem, jako třeba Civic Type R a další.
Ale nyní k tomu máte podstatně více přilnavosti a podvozek, o který se můžete lépe opřít. A vůbec nejlepší je na tom fakt, že jestli utrpěl komfort na každodenních cestách, tak dle mého soudu jen minimálně.
Závěr
Golf GTI si s sebou veze specifika digitálního ovládání a občas zpomaleného palubního systému běžného golfu. Na druhou stranu má interiér zajímavější architekturu, i zvenku mu to podle mého názoru sluší.
Má výborné pohonné ústrojí i podvozek, které nabídnou přesně ten kompromis, který oslovuje už generace. Vlastně by s ním mohla jezdit i vaše babička, jen proto, že se jí třeba líbí ta károvaná sedadla. A neměli byste pocit, že jste ji svěřili nezkrotný a zbytečně nabušený stroj. Naopak, nejspíš by si po cestě na nákup ničeho zvláštního nevšimla.
Stejně tak každého majitele tohoto auta nemusí vůbec nic nutit k agresivní jízdě. Když chce, k čerpací stanici si to namíří jen občas a dlouhým jízdám napříč kontinentem nebo centru města s vymlácenými silnicemi se vyhýbat nebude. Pak ale přijde série povedených serpentýn, které si užije ještě o poznání lépe, než s předchozím základním GTI.
Volkswagen Golf GTI | |
---|---|
Motor: | 1984 ccm, zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 180 kW (245 k) při 5000 ot./min |
Max. točivý moment: | 370 Nm při 1600-4300 ot./min |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
0–100 km/h: | 6,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná komb. spotřeba dle WLTP: | 6,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1463 kg |
Délka x šířka x výška: | 4287 × 1789 × 1478 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 380 l |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 853 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 104 100 Kč |
Kombi od Cupry
Možná vás napadá, že pro ještě širší možnosti využití by Golfu GTI slušela i varianta kombi, která se však tradičně nenabízí. Odpověď nabízí Škoda Octavia RS, pro zájemce o trošku exkluzivnější zboží ale i Cupra Leon Sportstourer, který jsem nedávno rovněž vyzkoušel se stejným pohonem jako má GTI.
Sportovní značka formálně oddělená od Seatu sice už má svůj výlučný model Formentor, ale tohle je samozřejmě Seat Leon v prémiovém kabátku.
Ve srovnání s GTI má ještě o něco hezčí interiér s multimédii, která sice pracují na stejném principu, ale mají hezčí grafiku.
Pro pohon, který podobně jako u golfu leží uprostřed „ostré” nabídky mezi plug-in hybridem a 300koňovou verzí (u VW jde o variantu R), platí stejná chvála. Rovněž odpružení má velmi široké schopnosti, roli tu ovšem hraje delší rozvor náprav. Díky tomu je kombi od cupry o něco méně hravé, ale komfortnější a jistější v rychle projížděných obloucích.