Článek
Původní generaci si zamilovalo dost lidí. Byla prostorná, kvalitní a vypadala prostě skvěle. Na frankfurtském autosalonu se však objevila druhá generace, která měla jít ještě o kousek dál.
Vzhled? Podle vkusu.
Podle reakcí z okolí víme, že minulá generace se líbila mnohem víc. Ta dnes testovaná je příliš oblá, "čenich" chladiče jí vystupuje až příliš daleko a je těžká na zadek. Je však pravda, že v reálu vůz vypadá lépe než na fotografiích, takže zákazníků je zatím stále dost.
V interiéru paráda
Je pravda, že hned napoprvé v nás interiér také nevzbudil zrovna nadšení. "Doupatrová" přístrojová deska s množstvím tlačítek a neustálým prolínáním kružnic s přímkami až tak úchvatná není, ale zanedlouho si na ní člověk zvykne a pak si už jen užívá pohodu. Především je to dáno kvalitou zpracování. Vynikající plasty, lícování jednotlivých dílů jak podle měrky na ventily a logičnost rozmístění jednotlivých ovladačů by měla být etalonem pro všechny konkurenty.
Také sedadla vpředu i vzadu jsou celkem pohodlná (jen kdyby se Japonci už naučili dělat ve všech vozech dlouhé sedáky) a nabízejí pěkné svezení. Vzadu navíc objevíme příjemně velké místo na kolena, což v této třídě vozů není tak obvyklé.
Tradiční spolehlivý diesel
Jako pohonnou jednotku v dieselové verzi může mít zákazník pouze osvědčený 2,2litrový čtyřválec D-4D. ten je však nabízen ve dvou výkonových verzích - 100 a 130 kW. My měli tu slabší verzi a je třeba říct, že bohatě stačila. Není to žádný dravec silnic, ale velmi solidní zátah poskytne dost síly na předjíždění na silnici i pro pomalý terénní climbing.
Jeho přednost je však v něčem jiném. Ve voze o motoru vůbec nevíte a jeho tichost nás překvapovala při každém usednutí za volant. A navíc ta spotřeba - vůz si i přes terénní test dokázal vzít v průměru pouhých 6,9 l na 100 km, což je hodnota před níž smekáme.
Podvozek spíš na silnici
V nové generaci nás ale zajímala i praktická stránka vozu. Jak jsme již řekli, vyzkoušeli jsme RAV4 i v terénu. Tam se bohužel necítila zrovna ve své kůži. Světlá výška 195 mm by sice měla být dostatečná, ale není tomu tak. Dlouhý přední nárazník a jeho malé spodní vybrání musí zachraňovat rozměrný šusplech, jenž má v terénu co dělat. Podvozek si zde "zasáňkoval" nesčetněkrát a my se dost strachovali o nezakrytý výfuk. Také nelze zcela vypnout stabilizační systém, což by se v bahením klouzání dost hodilo. Alespoň že má vůz uzávěrku mezinápravového diferenciálu.
"Ravka" vede
Po testu je třeba shrnout, jak na tom vlastně RAV4 je. Tak za prvé - design se nemusí líbit každému, ale za to žádné body nestrháváme, protože jde o čistě subjektivní názor.
Motor je špičkový, pohon všech kol je také vynikající, interiér nabízí prostornost a především kvalitu. Tak snad jen posun k více silniční verzi se nám nelíbil.
Takže suma sumárum vychází Toyota RAV4 na jedničku s mínusem. A teď jak je to s cenou. Aj, aj... Jako obvykle musíme zastavit ruku nad zápisem do žákovské knížky a ještě se rozmyslet. Základní cena 699 900 Kč za benzín a 759 900 Kč za diesel není nic moc. Naše výbava navíc stála 899 900 Kč. Téměř milión korun za kompaktní SUV. Ach jo, tak to bude dvojka a do příště je třeba se zlepšit.
Technické údaje | |
Toyota RAV4 D-4D Sol | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2231 ccm |
Max. výkon | 100 kW při 3600 ot./min |
Max. točivý moment | 400 N.m při 2000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8,1 |
Mimo město | 5,6 |
Kombinace | 6,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,5 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4395 mm |
Šířka | 1815 mm |
Výška | 1720 mm |
Rozvor | 2560 mm |
Objem zavazadelníku | 586 l |
Provozní hmotnost | 1585 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 |
Ochrana dětí | 4/5 |
Ochrana chodců | 3/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 699 900 Kč |
Základní cena motorizace | 759 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 899 900 Kč |