Hlavní obsah

Test Toyoty Prius: Chránit planetu jde i stylově

Toyota Prius se stala symbolem elektrifikovaných vozidel a důrazu na ekologii, po stránce designu a jízdních zážitků ale tahala spíše za kratší konec. S pátou generací nastala zásadní změna.

Foto: Petr Horník, Novinky

Toyota Prius

Článek

Toyota Prius první generace, uvedená v roce 1997, představuje zajímavý bod v historii automobilového průmyslu, neboť se jednalo o první masově vyráběný automobil s hybridním pohonem. Obrovskou popularitu ale modelu zajistilo až předávání filmových Oscarů v roce 2003.

Namísto limuzín totiž slavné celebrity přivezl k červenému koberci hybridní sedan. Druhá generace modelu, která vsadila na robustnější tvary hatchbacku, se pak stala miláčkem celebrit i v jejich soukromém životě a vytvořila zajímavý trend.

Studii hledající nejzelenější auto vyhrála Toyota se spalovacím motorem

AutoMoto

Následující generace se držely úspěšného receptu, klasický hybrid ale časem doplnil i plug-in hybrid s možností nabíjení ze zásuvky. Design nicméně zůstával nevýrazný, což platilo i pro jízdní vlastnosti. S pátou generací modelu ovšem přišla změna, která se nesla v duchu prohlášení šéfa značky Akia Toyody – žádná další nudná auta.

Hybridní revoluce

Při vývoji automobilka začala klást vyšší důraz na design místo aerodynamiky, což přineslo nepatrné zvýšení koeficientu aerodynamického odporu, jenže výsledek za to rozhodně stojí.

Z nevýrazného hatchbacku se stala placka se sportovně střiženým vzhledem, který sice zůstal věrný karoserii typu hatchback, od pohledu ale připomíná spíše sportovní kupé.

Příď s minimalistickými nasávacími otvory zaujme nízkými LED světlomety s výrazným podpisem, z profilu vyniká elegantní přechod z kapoty do čelního skla, zadní kliky jsou šikovně skryté u sloupků a sportovnost podtrhuje i záď s naznačeným ducktail spoilerem, spojenými světly a černými dekory.

Moderně a futuristicky působí i kabina. Pod čelním sklem, relativně daleko od volantu, je sedmipalcová TFT obrazovka digitálního přístrojového štítu, na kterou se oproti i-Cockpitu v peugeotech kouká příjemněji a přirozeněji. Do displeje je také integrováno ovládání asistenčních systémů, jako upozornění na rychlostní limity či varování před vyjetím z pruhů.

Uprostřed palubní desky je volně stojící 12,3“ dotykový displej infotainmentu s HD rozlišením a svižným chodem. Systém potěší příjemnou grafikou i bezdrátovou konektivitou, včetně dálkového přístupu. Z telefonu tak můžete sledovat dobíjení i aktivovat ventilaci. Její panel v autě potěší tlačítkovým ovládáním a jednoduchým displejem.

Sedadla, v nejvyšší výbavě čalouněná veganskou kůží, nabízejí komfort, slušné boční vedení i funkci vyhřívání/ventilace. Vyhřívané jsou také zadní krajní sedačky. Kromě toho nabízí kabina dostatek odkládacích prostor a praktické detaily jako digitální zpětné zrcátko nebo tlačítka pro rychlou aktivaci 360° kamerového systému, vyhřívání skla či volantu nebo aktivaci parkovacího asistenta.

Ačkoliv automobilka mezigeneračně snížila střechu o 50 mm, zadní sedadla stále nabízejí poměrně dost prostoru jak před koleny, tak i nad hlavou. Sedák, pod kterým je ukryta baterie, je totiž mezigeneračně uchycen o něco níž. Cestující mají kromě výhřevu sedadel k dispozici i USB-C konektory nebo loketní opěrku s držáky nápojů.

Foto: Petr Horník, Novinky

Toyota Prius

Zavazadelník mezigeneračně narostl na 284 litrů, což není zrovna ohromující číslo. Kufr je relativně mělký, pod dvojitým dnem nezbývá mnoho prostoru, a navíc ho v našem případě lehce omezovaly i nabíjecí kabely, které není kam jednoduše či elegantně uklidit.

Po sklopení zadních sedadel ale vzniká rovná ložná plocha. Maximální objem ale značka neuvádí.

Stále premiant

Toyota Prius byla v minulosti symbolem klasických hybridů, protože dnes ale Toyota nabízí hybridní pohon prakticky u každého evropského modelu, nadělila nám novou generaci „Průkopníka“, jak zní překlad označení modelu, nově už jen s plug-in hybridním pohonem. Jinde ve světě je ovšem nabídka motorizací bohatší a nechybí ani pohon všech kol.

Základem plug-in hybridu je 2,0litrový atmosférický zážehový čtyřválec o výkonu 122 kW (152 k) s točivým momentem 190 Nm, který ovšem doplňuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 120 kW (163 k) s točivým momentem 208 Nm.

Výsledkem je kombinovaný výkon 223 koní, díky čemuž stylový hatchback s hmotností kolem 1,6 tuny zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,8 sekundy a dosahuje maximální rychlosti až 177 km/h. Na symbol elektrifikace a ekologie to nejsou vůbec marné hodnoty.

Vůz startuje v elektrickém režimu, který by lithium-ion baterie s kapacitou 13,6 kWh měla udržet po dobu 71 až 86 kilometrů v kombinovaném režimu, zatímco ve městě systém slibuje přes 100 km. My jsme vůz testovali v chladných měsících, přesto se dojezd s plně nabitou baterií pohyboval kolem 60 kilometrů. S vypnutým topením vůz sliboval dokonce přes 70 km.

Prius bohužel podporuje nabíjení pouze při výkonu 3,3 kWh, které tak zabere okolo 4 hodin. Při nabíjení doma a v práci, které je u plug-in hybridů optimální, ale nejde o velké omezení. Alternativou je parkovat vůz na slunci. Nejvyšší testovaná výbava má totiž ve střeše solární panely, které slibují během slunného dne zvýšení elektrického dojezdu o zhruba 8 km.

Dojezd si navíc můžete prodloužit přepnutím do hybridního režimu, kdy se spalovací motor probouzí při vyšší zátěži a palivo pouze usrkává. Ani po vybití baterie se však nemusíte bát příliš vysokých nákladů, prius umí jezdit s průměrnou spotřebou do 6 l/100 km/h a po jízdě se jeho palubní počítač chlubí až překvapivým procentem času v elektrickém režimu.

Střídání pohonů probíhá plynule, a pokud příliš netlačíte na pilu, tak i tiše. Kombinovaný výkon 223 koní a asistence elektromotoru zaručují nejen slušné zrychlení z klidu, ale také příjemné pružné zrychlení. Prius má tak dost sil na bezpečné předjetí i svižnou jízdu na okreskách, při plném plynu se nicméně e-CVT převodovka projeví vyšší hlučností motoru.

Foto: Petr Horník, Novinky

Baterii lze nabíjet ze zásuvky i díky solárním panelům na střeše.

Plug-in hybridní prius navíc přináší i kvalitně naladěný podvozek, který je sice pocitově tužší, velmi dobře si ale poradí s různými typy nerovností. Nízko posazená karoserie se v zatáčkách příliš nenaklání a příjemně tužší posilovač dotváří zážitek z řízení po hezky zakroucené silnici.

Testovaný vůz přitom stál na zimních kolech s pneumatikami 195/60 R17, zatímco normálně by stál na 19“ kolech s pneumatikami o rozměru 175/50 R19.

Hravý, ale drahý

Zatímco většina nových modelů je dnes pouze evolucí, Toyota Prius přišla s revolucí. Stále se soustředí na udržitelnost a nízké provozní náklady, přináší ale svěží design, moderní kabinu a spoustu hravosti. Tu dotváří i různé nápisy po autě, přičemž „#hiddencompartment“ pod bezdrátovou nabíječkou mile pobavil, zatímco „Hybrid Reborn“ u zadního světla říká pravdu.

Znovuzrozený hybrid ale nevyjde úplně lacino. Za základní výbavu Comfort zaplatíte od 1 150 000 Kč, testovaná vrcholná výbava Executive ale startuje od 1 355 000 Kč.

Budiž priusu přičteno k dobru, že již v základu má slušnou výbavu, jízdní vlastnosti jsou na třídu nadstandardní a provozní náklady budou minimální, dojem ale kromě ceny kazí i omezená praktičnost.

Toyota Prius 2.0 Plug-in Hybrid
Spalovací motor:1987 cm3, atmosférický řadový čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:122 kW (152 k)/190 Nm
Max. výkon a točivý moment elektromotoru:120 (163) kW/208 Nm
Max. kombinovaný výkon:164 kW (223 k)
Převodovka:Automatická, e-CVT
Poháněná náprava:Přední
0–100 km/h:6,8 s
Nejvyšší rychlost:177 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:0,5–0,7 l/100 km
Objem palivové nádrže:40 l
Kapacita baterie:13,6 kWh
Provozní/maximální hmotnost:11 545/450 kg
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu:0/0 kg
Délka × šířka × výška:4599 x 1782 x 1420 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:284 l/neuvádí se
Základní cena:1 150 000 Kč (Comfort)
Základní cena testovaného provedení:1 355 000 Kč (Prestige)
Cena testovaného vozu:1 370 000 Kč (Prestige + lak)

Filtr pro spalovací motory by měl odstraňovat CO2 ze vzduchu, plánuje Toyota

AutoMoto

V Česku vzrostl prodej hybridů i elektromobilů, zájem o plug-in hybridy klesá

AutoMoto

Výběr článků

Načítám