Článek
Toyota iQ klame tělem – na délku sice neměří ani tři metry (2985 mm), je ale docela široká (1680 mm). Má to výhodu v tom, že dva přední cestující nemají problém pohodlně složit svá těla – dost místa mají nejenom pro hlavu, ale i v oblasti loktů. Na druhou stranu to částečně snižuje obratnost í-kvéčka při parkování a proplétání se městskými uličkami.
Faktem je, že s třemi metry délky se parkovací prostor hledá snadno a celý manévr nutný pro zajetí do mezery mezi auty je díky krátké délce až směšně jednoduchý. Škoda jen, že dozadu není ještě lepší výhled.

Toyota iQ
3+1? Ne tak docela...
Toyota prezentuje iQ jako 3+1 místné auto. S oběma přimhouřenýma očima se do iQ vejdou tři dospělí, ale mnoho komfortu mít nebudou. Zadní sedačky je tak lepší využívat jako další místo pro zavazadla nebo na nich vozit v autosedačce malé děti.

Toyota iQ
Kufr auto má, ale jeho velikost je – decentně řečeno – takřka neznatelná. V řeči písmen je to 32 litrů, což je zhruba stejná velikost jakou má středně velký batoh. Prostě nic moc. Na druhou stranu, není problém jednoduchým pohybem sklopit zadní sedadla a zvýšit prostor na 242 litrů. Během zkušebních jízd jsem v autě převážel dvoumetrový vak s lyžemi plus výbavu na hory a prostorový problém nenastal (v autě ale nejel nikdo další).
Tři motorizace
V nabídce jsou dokonce tři motory - dva benzínové (tříválec a čtyřválec s výkony 68 a 100 k) a spotřebou paliva kolem čtyř litrů na 100 km. Třetím je 90koňový turbodiesel s točivým momentem 190 Nm.
Nechybí ani automatická převodovka, ale pětistupňový manuál, jenž jsme testovali je skvělý – přesný a přímý. Také pohonná jednotka postačovala – ve městě, kde by mělo trávit nejvíce času, je auto mrštné a nepůsobí jako „brzda provozu“.

Toyota iQ
Výtečné jsou jízdní vlastnosti – auto s koly umístěnými až v rozích je dostatečně komfortní, dobře pohlcuje většinu nerovností, ale v zatáčkách se nenaklání a má výtečný rejd. V praxi nebyl problém uhánět stotřicítkou po dálnici.
Skvělá je pasivní bezpečnost, ohodnocená pěti hvězdičkami EuroNCAP a možností mít ve vozidle až devět vzduchových vaků.

Toyota iQ
Objevili jsme malý problém palubního systému, jenž vám na displeji pomocí šipky ukazuje, kdy zařadit vyšší nebo naopak nižší rychlostní stupeň. Zejména v kopcích ukazoval při rychlosti nad 120 km/h a zařazeném pátém stupni palubní displej šipkou dolů ať řidič podřadí – přestože otáčky motoru byly nad 4000 otáčkami a rozhodně nebylo třeba pohonnou jednotku vytáčet. Tento nešvar se nahodile stával pouze v rychlostech nad 110 km/h.
Suma sumárum
Problém je samozřejmě s cenou – už základní verze je dražší než nejlevnější Škoda Fabia s tříválcem, která – když na to přijde – odveze pět lidí. Toyota iQ by také mohla nabídnout větší zavazadlový prostor a kolébkový ovladač rádia by měl být mnohem jednodušší. Také výhled dozadu by mohl být lepší. Jinak jde o chytře navržené auto, jež absolutně využívá svou velikost, každý centimetr své šířky a délky. Potěší jízdní vlastnosti, solidní prostor pro cestující na předních sedačkách i bezpečnostní výbava.
V našich končinách nepůjde o rozšířené auto, což ještě zvýší jeho atraktivitu. Především ve velkých městech a v Praze by mohlo tomu, kdo se s autem pohybuje nejčastěji na městských silnicích, udělat výtečnou službu.

Toyota iQ
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 998 ccm, tříválec, zážehový |
Max. výkon: | 50 kW (68 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 91 Nm při 4800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 17,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 150 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 4,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 845 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 339 900 Kč |