Článek
Pokud nepatříte mezi automobilové fandy, minimálně do loňského podzimu, kdy vůz dorazil na český trh, jste o Toyotě Highlander neslyšeli. Přitom se jedná už o čtvrtou generaci SUV. Nejen že se v americké Indianě vyrábí, ale právě pro severoamerický trh je toto auto speciálně navrženo.
I když za louží jde o průměrně velký rodinný vůz, v evropském kontextu se řadí největší SUV, hned vedle Volkswagenu Touareg, Volva XC90 nebo Hyundai Santa Fe.
I přesto, že základy hledejme v modulární platformě TNGA, kterou Toyota používá pro menší modely. V tomto případě jde o její největší verzi, kterou sdílí třeba se sedanem camry, který rovněž do Evropy dorazil jako americká libůstka.
Budí respekt
Pokud se vám výše uvedený výčet konkurentů, kteří jsou u nás svou velikostí jakýmisi králi silnic, nezdá, pak věřte, že highlander je s délkou karoserie 4966 mm vůbec největší. Vždyť předčí i prémiové BMW X5 nebo Mercedes GLE.
Dojem udělá příď s velkou maskou chladiče a zamračenými světlomety. Jen jakási křídla z loga značky bych si už odpustil. S vystouplými blatníky má auto krom hrozivého pohledu i zakulacené tvary, díky čemuž jde vizuálně o příjemný mix robustnosti, hranatosti SUV a elegantních křivek.

Toyota Highlander
Nárazníkům a blatníkům nechybí oplastování, na zádi zasahuje ochrana vcelku vysoko. Zadní svítilny jsou vcelku jednoduše řešeny, svým horizontálním členěním auto opticky rozšiřují.
Neuhlazený, ale praktický interiér
Interiér je velmi dobře zpracován a třeba lesklé dřevěné obložení dodá tu správnou americkou atmosféru.
Jen je potřeba počítat s tím, že jde o americko-japonské auto, a to má pro Evropana svá specifika. Ta mohou být klidně i pozitivně vnímána, pokud upřednostňuje rozesetá tlačítka namísto hledání v menu dotykového displeje.
Tohle auto je totiž uvnitř tak trochu stará škola, která ale překvapivě neurazí ani zájemce o aktuální palubní techniku.
Toyota představila RAV4 Adventure. SUV má robustnější vzhled

Jistě že evropská konkurence je na první pohled modernější, uhlazenější. Jenže leckomu bude vyhovovat, že v highlanderu si třeba ovládání podsvícení nahmatáte po levé ruce stiskem fyzického tlačítka, stejně jako třeba vyhřívání volantu. A v takovém trendu pokračuje zbytek interiéru.
Před řidičem nenajdete digitální přístrojový štít s efektními zobrazeními, ale ručičkové ukazatele s uprostřed umístěným informačním displejem, který má logické a přehledné ovládání prostřednictvím fyzických tlačítek na volantu.
Jeden velký panel uprostřed palubní desky obsahuje nejen 12,3palcový dotykový displej, ale i oddělené tlačítkové ovládání vyhřívání a ventilace sedadel. Stejně jako zkratky v menu palubního systému.

Toyota Highlander
Ten vychází z infotainmentu známého z jiných velkých toyot i lexusů, zde však velmi pomohlo rozšíření dotykového displeje. Zobrazit tak lze více informací a ovládat různé funkce bez nutnosti přecházení mezi podmenu. I když tak grafika stále spíše zaostává, odezva na dotyk je velmi dobrá a práce se systémem jednodušší.
Nechybí ani velmi praktické vychytávky. Z úložného prostoru pod zmíněným panelem vám telefon nevypadne, stejně jako z nabíjecí schránky v objemné středové opěrce.
Tohle auto je ale samozřejmě i o prostoru pro posádku. Přední křesla nabídnou nadstandardní pohodlí. A opravdu se jedná o křesla už i jen kvůli tomu, že nejsou výrazně profilovaná a upřednostňují právě pohodlí před oporou v zatáčkách. Dobrou pozici za volantem si rovněž najdete snadno.

Toyota Highlander
Zadní pasažéři budou kvitovat samostatnou zónu automatické klimatizace, rovněž velkorysý prostor do všech směrů i pro vysoké postavy, ale i naklápění opěradel. Sedadla ve druhé řadě pak lze rovněž posouvat a upřednostnit tak pohodlí druhé či třetí řady, nebo vytvořit jistý kompromis.
Highlander totiž umí na kratších trasách převést skutečně i sedm dospělých, byť menší postavy a se zmíněným porozuměním mezi dvěma zadními řadami. Každopádně děti se vzadu svezou vcelku pohodlně i na delších výletech. Tehdy je stále k dispozici zavazadelník o objemu 330 litrů. Po sklopení třetí řady vzniká rovná podlaha a velkorysých 658 litrů.
Pohodlí a klid
Jedinou možnou volbou co se motorizace týká je full-hybridní ústrojí s 2,5litrovým atmosféricky plněným čtyřválcem. Tedy stejné jako potkáte v RAV4, Camry či Lexusu ES.
Přední kola pohání spalovací motor o výkonu 140 kW a točivém momentu 239 Nm. Asistuje mu elektromotor o 134 kilowattech a 270 newtonmetrech. O pohon zadních kol se stará pouze elektromotor s parametry 40 kW a 121 Nm. Mezi nápravami tak není pohonná vazba, což šetří kilogramy, emise i prostor.
Celkově jde o typické hybridní řešení Toyoty s převodovkou e-CVT, které se však v této verzi chová velmi dobře a k autu se náramně hodí. Jistěže pokud budete šlapat na pedál plynu jako zběsilí, dočkáte se nepříliš sympatického projevu převodovky a motoru s Atkinsonovým cyklem spalování, které ústí v solidní, ale ukřičenou akceleraci.
Speciální edice slaví 70 let Toyoty Land Cruiser. Původní model vznikl pro americkou armádu

Jenže stačí se jen lehce krotit, umět pracovat s akcelerátorem plynule a netahat z ústrojí poslední watty... A dočkáte se velmi příjemné jízdy na vlně točivého momentu. Ústrojí v drtivé většině momentů pracuje příkladně tiše a něžně. A zvládá elektrickou jízdu až do rychlosti 125 km/h, takže spalovací část vypíná velmi často i při plachtění nebo ustálené jízdě mimo město.
Akumulátor o kapacitě 1,82 kWh z podstaty full-hybridního ústrojí funguje sice jen jako asistence spalovacímu motoru, ale jednak vyhlazuje jeho nižší točivý moment, ale také velmi zasahuje do celkové dynamiky a úspornosti ústrojí. Vždyť s tímto obrem není problém dlouhodobě v kombinovaném režimu jezdit i pod 8 litrů na 100 km. Jezdíte opravdu uvolněně a plynule? Ani pod sedm to není problém.

Toyota Highlander
K charakteru auta i pohonu sedí i podvozek. Možná jsem čekal i houpavější projev, i tak je ale highlander velmi pohodlné auto, které si poradí s nástrahami českých silnic velmi dobře, zároveň je ale stabilním vozem, který se nenechá rozhodit ani při vyšším tempu.
I řízení je naladěné velmi příjemně vláčně, ale s dostatečnou přesností. Tohoto obra tak vcelku rychle dostanete do ruky a užíváte si nenucené, tiché a komfortní jízdy s dávkou specifického charakteru.
Závěr
Highlander do nabídky velkých SUV na českém trhu přivál svěží americký vítr. Starosvětské rozvržení interiéru s pohodlnými křesly, pohon i podvozek se vás snaží od první chvíle uklidnit. Podstatná je i praktická stránka vozu. Pokud však hledáte v evropském slova smyslu luxusní, moderní vnitřek a dynamické pojetí SUV, odkáže vás jinam.
Cenou šplhající se nad 1,5 milionu se pak řadí někam mezi korejské a německé konkurenty.
Toyota Highlander Prestige | |
---|---|
Spalovací motor: | 2487 ccm, řadový zážehový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu |
Max. systémový výkon hybridního ústrojí | 182 kW (248 k) |
Převodovka: | e-CVT (planetová s pomocným elektromotorem) |
0-100 km/h: | 8,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 180 km/h |
Průměrná spotřeba (WLTP): | 6,6-7,1 l/100 km |
Pohotovostní/maximální hmotnost: | 2015/2745 kg |
Délka x šířka x výška: | 4966 × 1930 × 1690 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 658/1909 l |
Poháněná náprava: | obě |
Základní cena: | 1 399 000 Kč |
Cena testované výbavy: | 1 550 000 Kč |