Článek
Když jsem měl na týdenní test dostat Suzuki Ignis s pohonem všech kol a mild hybridním ústrojím po dílčí modernizaci, vážně jsem se těšil. O několik měsíců dříve testovaný swift se čtyřkolkou mě vážně bavil a ignis je hezčí, roztomilejší i drsnější zároveň. Je však dobrou volbou pro ty, kteří chtějí levnou čtyřkolku na vyšším podvozku?
Začnu-li vzhledem, musím pochválit příď s náznakem „brýlí“ či snad „psí kosti“, jakou měl Ford Escort první generace. Bi-LED světlomety k tomu navíc skvěle svítí, jsou dostatečně silné a mají výborně nastavenou autonivelaci.
Vzadu zaujmou tři prolisy na C-sloupku; sice příliš nesedí ke konci horní linky oken, ale to nevadí, daří se jim rozbít vizuálně těžkou masu plechu. Je ale trochu škoda, že zadní světla vypadají jak z roku 2009.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gQ_U/91UCIN.jpeg?fl=cro,0,73,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Škoda, že se při faceliftu nezměnila i zadní světla.
Otvírám dveře, sedám za volant a všímám si, že nastupování (a později i vystupování) je díky větší výšce auta dokonale snadné. Jednoduchý, ale nikoliv strohý design palubní desky autu dokonale sedí, infotainment je jednoduchý a před spolujezdcem je malá přihrádka, kam můžete něco odložit – ovšem, v zatáčkách to bude jezdit ze strany na stranu.
Kabina je překvapivě prostorná
Testovaný kousek není tak nacpán výbavou, jako tomu bylo u swiftu, takže klimatizace je manuální a zcela chybí tempomat, natož adaptivní. Přiznám se, že ten mi chybí víc než displeje v ovladačích teploty, ale tohle auto stejně nebylo stvořené na dlouhé cestování, takže jeho absenci chápu.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gY_Q/0f1CEx.jpeg?fl=cro,0,56,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Interiér je jednoduchý, ale ne strohý.
Líbí se mi jednoduchý a skvěle čitelný přístrojový štít, jen je škoda, že nula na tachometru je úplně dole a padesátka jen o kousek vedle. Nejlíp jsou vidět hodnoty 160 a 180 km/h a vpravo je spousta nevyužitého místa.
Že má černobílý displej, u auta téhle třídy vůbec nevadí. Ukáže v něm, co zrovna dělá mild hybridní ústrojí, ovšem bohužel je na přepínání v displeji jedno tlačítko vedle kapličky přístrojů, což není zrovna praktické.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gT_S/MsbCGK.jpeg?fl=cro,0,38,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Sedačky neurazí a mají slušné boční vedení.
Na sedačky si nemůžu stěžovat, nejsou zrovna měkké, ale ani přehnaně tvrdé a nesedí se v nich špatně. Ty zadní kromě slušné prostornosti na svou třídu – se 184 cm výšky se vejdu „za sebe“ – jsou navíc posuvné, takže se můžete rozhodnout, jestli chcete víc místa pro lidi, nebo pro zavazadla. Kufr svou velikostí u takhle malého auta neurazí.
Trocha elektřiny znamená nízkou spotřebu
Při modernizaci, kterou ignis prošel zhruba před rokem, se ale největší změny odehrály pod kapotou. Čtyřválec o objemu 1,2 litru dostal nové dvojité vstřikování paliva a elektricky ovládané variabilní časování sacích ventilů, mimo jiných úprav. Cílem bylo mimo jiné zlepšení emisí, ale i odezvy motoru.
A ta je vpravdě bryskní. Nikdy se mi nestalo, že bych na motor musel po sešlápnutí plynu čekat, jak je normální u většiny dnešních turbomotorů. Pravda, mocný zátah nečekejte, přeci jen je nejvyšší výkon 83 koní a točivý moment 107 Nm, ale s hmotností těsně pod tunu není ignis žádný lenoch.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gT_S/NenCGJ.jpeg?fl=cro,0,102,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Displej ukáže nabití baterie i to, co zrovna systém dělá.
Elektrická dopomoc není příliš cítit ve zrychlování. Díky startér-generátoru, který při zpomalování nabíjí klasickou 12V baterii i 10Ah akumulátor mild hybridního systému, ovšem vůz ochotně a efektivně brzdí motorem, dokud akumulátor není nabitý.
Spotřeba 5,9 l/100 km po týdnu mé svižné jízdy je příjemná, ovšem displej ukazuje i další čísla: za týden jsem jezdil 12 a půl hodiny čistého času, z čehož motor díky start-stopu neběžel 34 minut, a tak bylo uspořeno 257 ml paliva. Za rok by to bylo zhruba 13,4 litru, tedy 31,3 kg CO2 vypuštěného do ovzduší a v současných cenách benzínu necelých 400 korun.
Čtyřkolka funguje hezky...
Systém pohonu všech kol, kterému Suzuki říká AllGrip, je jednoduchý systém s viskózní spojkou mezi nápravami, takže na zadní kola může poslat nanejvýš 50 % síly. Na rozdíl od swiftu je tu tlačítko jakéhosi offroadového režimu, který řídící jednotce čtyřkolky řekne, aby nápravy spojila prediktivně.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gZ_S/lvECHK.jpeg?fl=cro,0,112,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jednoduchým ovladačům klimatizace bude rozumět každý. Všimněte si dole tlačítek asistenta pro sjíždění prudkých kopců a offroadového režimu.
Když ho zkouším mimo asfalt, rozdíl trochu cítím. Ovšem, musím jet vážně pomalu – nad 30 km/h se systém přepne zpátky do automatického režimu a stalo se mi, že se přepínal i při prudkých rozjezdech.
S prokluzem předních kol jsem se ale nesetkal ani náznakem, čtyřkolka funguje velmi dobře mimo asfalt i na něm. A díky slušně vysokému podvozku – světlá výška je 180 mm v nejnižším bodě – s lehkým terénem bojuje ignis srdnatě a na cokoliv namířím čumák, s trochou umu projíždím.
...ale tvrdý podvozek ve verdiktu dominuje
Ne všechno je však růžové v malém japonském zlaťáku. Že na dálnici je příjemná rychlost tak 110-120 km/h a citlivost na boční vítr je extrémní, mu odpustím.
Co už se odpouští hůř, je tvrdý a na nerovnostech hlučný podvozek, kvůli kterému auto působí rozhrkaně a drncavě. Jinak velmi zajímavé vlastnosti ignisu sráží. Klasická zadní tuhá náprava sice slibuje odolnost, ale komfortu také neprospívá.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gW_S/SDLCJy.jpeg?fl=cro,0,9,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Není to vůbec špatné auto, jen podvozek je tvrdý.
Třebaže mě ignis jako celek vážně bavil, právě z tohoto důvodu bych do vlastní garáže zvolil swift. Ten mě totiž bavil taky, jeho pohon všech kol je úplně stejně výborný, na asfaltu i mimo něj působí stejně nezastavitelně, ale přeci jen je komfortnější.
Suzuki Ignis Premium 1,2 DualJet Hybrid AllGrip | |
---|---|
Motor: | 1197 ccm, řadový zážehový čtyřválec |
Max. výkon: | 61 kW (83 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 107 N.m při 2800 ot./min |
Převodovka: | pětistupňová manuální |
0–100 km/h: | 12,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 165 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,4 l/100 km |
Pohotovostní/maximální hmotnost: | 1035/1405 kg |
Délka x šířka x výška: | 3700 x 1690 x 1605 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 204/1086 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Základní cena: | 302 900 Kč (Ignis Comfort 1,2 DualJet Hybrid 4x2) |
Cena testovaného vozu: | 394 900 Kč |