Článek
Subaru Forseter je automobil, který před deseti lety zaplnil mezeru, již tu nikdo ještě neznal - SUV. Model není tím pravým teréňákem, ale se zvýšeným podvozkem a parádním pohonem všech kol se mimo zpevněné cesty klidně vydat může.
Velký nos velkého ducha značí
V roce 2005 prodělal model facelift, který jeho už poněkud starší vzhled oživil. Zakulacenou příď o pár centimetrů předchází velký chladič, který ční jako cyranovský nos. Na první pohled se nám moc nelíbil. Jenže uběhlo pár hodin a jedno focení a už jsme s ním smířeni byli a dokonce se nám začal líbit více, než předchozí klasika.
Boční linie vozu ukazuje stále stejný koncept - velká krabice ve stylu kombi s ohromnými okny, ze kterých je vynikající výhled všude kola vozu. Bohužel jejich velikost má za následek jeden nepříjemný fakt - zavazadelník má roletku hodně nízko, takže je mělký a špatně využitelný.
Interiér také zrovna moderností neoplývá. Tady musíme opět konstatovat, že design se zasekl o několik let zpátky. Komu to ale vadí? Všechno je tam kde má být, nic nepřebývá, nic neschází a i za dalších deset let bude tenhle design platný jak britská libra. Jen škoda autorádia - vkládaný systém má příliš malá tlačítka a naše zhýčkané prsty z audiosoustav na míru se v nich nedokázaly pořádně zorientovat.
Dva litry na dva druhy
Co čekat pod přední kapotou u modelu Subaru? Přece plochý čtyřválec, co jiného. V testovaném voze měl objem dva litry a výkon 116 kW při 6400 ot./min. Že znáte motor jen s 92 kW? Tak to je tím, že toto je nová verze s DOHC, která je o podstatný kus lepší (nejen výkonnější).
Agregát se nám zalíbil na první ... poslech. Ano skutečně. Stačí jej nastartovat a trochu se projet po plynovém pedálu a zažijete lepší zvukový projev než od ledasjaké "hvězdy" českého hudebního nebe. Ve volnoběžných otáčkách si písty jen lehce pobrukují, o kousek výš se z basu sbírají do příjemného tenoru a když už se blíží otáčky omezovači, lehce si motor zachrchlá chytne chraplák rockového zpěváka.
Také průběh točivého momentu je třeba pochválit, i když tabulkově to tak nevypadá. Maximum je podle technických údajů k dispozici u 3200 ot./min. Jenže ani v nejnižších není síly nedostatek. Motor táhne plynule kdekoli v poli otáčkoměru.
Náš vůz byl vybaven navíc vícebodovým vstřikováním LPG. Stejně jako u testu Subaru Outback, ani tady jsme neměli žádné problémy s poklesem výkonu. Jen při rozjezdu bylo trochu cítit, že motor je trochu neochotný a chtěl přidat víc (doslova) plynu.
A ta trakce...
Stejně jako jiné vozy Subaru, i Forester má na podvozku techniku symetrického pohonu všech kol. Podle nás je tohle asi ta nejlepší čtyřkolka na trhu. Je stále znát, že každé kolo je v záběru, nad autem je neustálá kontrola, ať jsou jízdní podmínky jaké chtějí. Auto jsme vyzkoušeli za krásného slunného počasí i v průtrži mračen a nebyl v tom žádný rozdíl. Zatáčky vykrouží parádně a jen o něco vyšší karoserie se o něco víc nakloní. Je zajímavé, jak nízké těžiště motoru dokáže pomoci vozu k neutrálnímu chování až k lehounké přetáčivosti (patrně i vlivem instalace těžké nádrže LPG do zavazadelníku).
Ovšem pohon všech kol něco stojí na spotřebě. My jezdili v průměru za deset litrů, pokud se vůz nehoní a jezdí se sním devadesátkou, lze "slézt" až k osmi litrům.
Jenže když se zařadí redukovaný převod nebo se snaží vůz poskakovat po kočičích hlavách Prahy, roste spotřeba hodně vysoko. Šedesátilitrová nádrž se pak vyprazdňuje rychlostí půllitru v hospodě Pod kaštany.
Hvězdičky něco stojí
Stejně jako u hotely, tak i Subaru si nechá své hvězdičky ve znaku pořádně zaplatit. Základní cena vozu je 638 800 Kč. Náš testovaný vůz pak ve výbavě Active Winter Packet stál 738 800 Kč. Tahle cena není nijak extra příznivá, ale nabízí velmi slušný motor, vynikající podvozek a prostorný interiér na předních sedadlech. Jen místa pro zavazadla moc není (zvlášť v úpravě LPG), na zadních sedadlech je méně místa než u konkurence a design vozu nemusí někomu jít k novému saku Hugo Boss.
Technické údaje | |
Subaru Forester 2.0X Active WP LPG | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1994 ccm |
Max. výkon | 116 kW při 6400 ot./min |
Max. točivý moment | 186 N.m při 3200 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 12,3 |
Mimo město | 7,5 |
Kombinace | 9,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 189 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,8 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4485 mm |
Šířka | 1735 mm |
Výška | 1590 mm |
Rozvor | 2525 mm |
Objem zavazadelníku | 387/1629 l |
Provozní hmotnost | 1465 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | - |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | - |
Ceny | |
Základní cena vozu | 638 800 Kč |
Základní cena motorizace | 638 800 Kč |
Základní cena výbavy | 738 800 Kč |