Článek
Subaru Forester je prostorné auto, ať už hodnotíme množství pro posádku vpředu a vzadu, nebo zavazadelník. Ten v základním uspořádání nabídne 450 litrů, navíc je dobře přístupný. Po složení zadních sedaček (do roviny bez hrbu) naroste objem volného prostoru na 1660 litrů.
Pojetí středového panelu i pracoviště řidiče výběrem materiálů nedosahuje kvalit evropských konkurentů. Nicméně dílenské zpracování a intuitivnost ovládacích prvků hodnotíme pozitivně. Volant lze nyní seřídit výškově i podélně. Neuškodilo by více měkčených plastů i větší nápaditost. Palubní deska nyní působí příliš levným dojmem. Sedačky jsou sice dostatečně prostorné, mají ale malé boční vedení.
Vrcholný motor nabízí výborný zátah
Kromě základního dvoulitrového benzínového motoru a turbodieselu je pro fajnšmekry k dispozici i přeplňovaný dvouapůllitr, který se svými 230 koňmi a 320 Nm točivého momentu s Foresterem dovede solidně zacvičit. Stovku s tímto motorem Forester urazí za 7,1 vteřiny a dech mu dojde až při 214 km/h. Čtyřválcový dvouapůllitr je přeplňovaný turbodmychadlem, velmi razantně zatahuje už od zhruba dvou tisíc otáček a dostatek elánu mu vydrží do zhruba pěti tisíc otáček.
Akceleraci doprovází decentní pískání turba a mechanický zvuk čtyřválcového boxeru. Odhlučnění motoru je nicméně velmi dobré, popisovaný mechanický zvuk posádku neruší.
Spotřeba je silně závislá na tom, jak razantně budete šlapat na plynový pedál. Vzhledem k projevu motoru to chce velké sebeovládání. Při běžné jízdě počítejte se spotřebou kolem deseti litrů benzínu, ve městě nebo při rychlejší jízdě poskočí o dva až tři litry. Jezdit za méně než deset se v praxi s tímto motorem v podstatě nedá.
Podvozek je naladěn komfortněji než u předchozí verze. V zatáčkách se auto více naklání, zvolené stopy se nicméně drží dobře a podvozek lze pochválit i za čitelné, předvídatelné chování. Nový Forester nabízí více komfortu i na rozbitých cestách, na druhou stranu je jeho podvozek méně hravější.
Díky stálému pohonu 4x4 nabídne Forester vynikající adhezi za jakékoliv situace. Zásadní podíl na velmi dobrých jízdních vlastnostech na nezpevněném povrchu, v lehkém terénu a při dešti či sněhu má symetrický pohon všech kol, převzatý z Imprezy. Díky němu patří jízdní vlastnosti Foresteru k tomu nejschopnějšímu, co třída kompaktních SUV nabízí.
Pouze pětistupňová převodovka
Manuální převodovka je pouze pětistupňová a navíc se v kulise pohybuje docela ztěžka. Zařadit zpátečku nebylo občas ani při plně vyšlápnuté spojce jednoduché. Subaru má k dispozici i šestistupňovou převodovku, k charakteru motoru respektive ke snížení spotřeby paliva by se hodila více.
Celkově je nejsilnější Forester zajímavým a poměrně netradičním SUV. Nejvíce chválíme výkonný motor a jako obvykle stálý pohon 4x4. Měkčí podvozek by u auta kategorie SUV snad neměl vadit, horší je to s interiérem, jenž je sice dobře zpracovaný, ale oproti konkurenci působí docela lacině.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2457 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 230 k (169 kW) při 5200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 320 Nm od 2800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 7,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 214 km/h |
Průměrná spotřeba: | 10,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1520 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 880 800 Kč |