Hlavní obsah

Test: Subaru Forester 2.0X vs. 2.0D: benzín nebo naftu?

Novinky, Martin Žemlička

Také Forester se konečně dočkal dieselového boxeru, které Subaru již instalovalo do Outbacku a Legacy. Forester se tak nyní nabízí se dvěma motory. Otestovali jsme benzínový dvoulitr, který navíc měl i pohon na LPG, a jako první v Česku i nový turbodiesel. Která z variant je lepší?

Foto: maž, Novinky

Subaru Forester 2.0 X - benzínová verze s pohonem na LPG

Článek

Konzervativní milovníky Subaru poslední generace Foresteru zrovna nepotěší. Poté, co japonská automobilka ze své ikony, sedanu Impreza WRX STI, udělala hatchback se z vyvýšeného kombíku stalo podstatně větší SUV. Forestera, který nyní konkuruje například Hondě CR-V, Land Roveru Freelander nebo Toyotě RAV4, si tak nyní z dálky spletete s luxusnějším Subaru Tribeca.

Ale přesto má zvětšení karoserie pozitivní dopad – oproti "starému“ Foresteru je nyní kabina výrazně prostornější a cestování je tím pádem pohodlnější. Řidiče potěší dobrý výhled z vozu, cestující vzadu zase ocení dostatek prostoru pro kolena i hlavu. Škoda jen, že přední sedadla nemají výraznější boční vedení.

:. Z kombíku střední třídy je nyní klasické SUV.foto: Novinky/maž

Evropská SUV mají hodnotnější interiér

Pojetí středového panelu i pracoviště řidiče výběrem materiálů nedosahuje kvalit evropských konkurentů. Nicméně dílenské zpracování a intuitivnost ovládacích prvků hodnotíme pozitivně. Volant lze nyní seřídit výškově i podélně.

Zavazadelník je překvapivě mělký a ve verzi s LPG je navíc zmenšena jeho velikost – své místo zde totiž našlo rezervní kolo. Přesto s rozměry 450 litrů v základním uspořádání nabízí "kufr“ dostatek prostoru, navíc je dobře přístupný. Po složení zadních sedaček (do roviny bez hrbu) naroste objem volného prostoru na 1660 litrů.

:. Dobře zpracovaný interiér, ale luxus zde nehledejte. foto: Novinky/maž

Výborný symetrický pohon 4x4

Podvozek je naladěn komfortně, což je u vozu této kategorie pochopitelné, čekat agilní, neřku-li sportovní chování by bylo bláhové. V rychle projížděných zatáčkách se auto vinou vyššího těžiště více naklání, ale stopu drží zarputile. Ovladatelnost je i ve vysokých rychlostech velmi dobrá.

Zásadní podíl na velmi dobrých jízdních vlastnostech na nezpevněném povrchu, v lehkém terénu a při dešti či sněhu má symetrický pohon všech kol, převzatý z Imprezy. Díky němu patří jízdní vlastnosti Foresteru k tomu nejschopnějšímu, co třída kompaktních SUV nabízí.

:. Subaru Forester s motorem 2.0D se začne prodávat zanedlouhofoto: Novinky/maž

Benzín nebo diesel? Jasná volba

Kromě základního dvoulitrového benzínového motoru je pro fajnšmekry k dispozici i přeplňovaný dvouapůllitr, který se svými 230 koňmi a 320 Nm točivého momentu s Foresterem dovede solidně zacvičit. A od tohoto týdne je k dispozici i dlouho očekávaný turbodiesel.

Popravdě, dvoulitrový turbodiesel je natolik skvělý, že předem zapomeňte na nevýrazný benzínový dvoulitr. Ten sice nabízí 150 koní při 6000 otáčkách, ale pouhých 196 Nm točivého momentu. A to je na půldruhé tuny těžké auto docela málo.

Spotřeba se v reálném provozu pohybuje u hranice devíti litrů. Podpora LPG od tuzemského importéra samozřejmě snižuje náklady na jeden ujetý kilometr, nicméně i tak je nový diesel, pokud vám celý rok auto nestojí v garáži, lepší volbou.

:. Diesel od Subaru - unikátní koncepce motoru typu boxer s nízkým těžištěmfoto: Novinky/maž

Jedinou nevýhodou motoru 2.0D je vyšší pořizovací cena – rozdíl oproti slabší benzínové verzi je plných 145 tisíc korun. Ale jinak novinku pod kapotou Foresteru chválíme – je to tichý, kultivovaný motor, u kterého zapomenete, jaké palivo vlastně spaluje.

Jeho 147 koní, ale především 350 Nm točivého momentu, dostupného už od nízkých otáček umožňují svižnou a přitom úspornou jízdu. U syrového motoru se 150 najetými kilometry se spotřeba při rychlé dálniční jízdě pohybovala kolem osmi litrů a pochybujeme, že by citlivějším zacházením s plynovým pedálem nešla přiblížit na výrobcem proklamovaných 6,3 litrů.

V případě dieselu je k dispozici šestistupňová převodovka, která je přesnější než pětistupňová, kterou měl model 2.0X. I nová převodovka má tužší chod, ale je přesná.

:. Subaru Forester 2.0 X - vlevo přepínač na LPGfoto: Novinky/maž

Forester mezi kompaktními SUV rozhodně nezapadne. Unikátní na něm je stálý pohon obou náprav, konkurence se často musí spokojit pouze s elektronikou. Nový diesel je vítaným rozšířením, který do autosalonů Subaru přitáhne nové zákazníky.

Subaru Forester 2.0X vs. 2.0D
Motor:1994 ccm, čtyřválec, benzínový1998 ccm, čtyřválec, turbodiesel
Max. výkon:110 kW (150 k) / 6000 ot.108 kW (147 k) / 3600
Max. točivý moment:196 Nm / 3200 ot.350 Nm od 1800 ot.
0 - 100 km/h:11,0 s10,4 s
Nejvyšší rychlost:184 km/h186 km/h
Kombinovaná spotřeba:8,4 l / 100 km6,3 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1465 kg1540 kg
Poháněná náprava4x44x4
Cena základní verze:648 800 Kč793 800 Kč
Související témata:

Související články

Test Subaru Impreza 2.0 R Sport: nová doba

Je to Impreza nebo není? Líbí se vám nebo ne? Chtěli byste jí mít doma? Stýská se vám po té minulé? To všechno si musíte rozhodnout sami. My říkáme, že přišla...

Test Subaru Outback: konečně s dieselem

Subaru konečně začalo nabízet i dieselový motor a zákazníci, toužící po kombi střední třídy, tak mají o jednu možnost výběru navíc. Jak dobrá je kombinace...

VIDEO: Test Subaru Impreza WRX - předvoj STI

Nová Impreza se na první pohled změnila docela razantně - z uznávaného sedanu je nyní hatchback, který je údajně praktičtější a lépe se prodává. Rozbor designu...

Výběr článků

Načítám