Článek
Konzervativní milovníky Subaru poslední generace Foresteru zrovna nepotěší. Poté, co japonská automobilka ze své ikony, sedanu Impreza WRX STI, udělala hatchback se z vyvýšeného kombíku stalo podstatně větší SUV. Forestera, který nyní konkuruje například Hondě CR-V, Land Roveru Freelander nebo Toyotě RAV4, si tak nyní z dálky spletete s luxusnějším Subaru Tribeca.
Ale přesto má zvětšení karoserie pozitivní dopad – oproti "starému“ Foresteru je nyní kabina výrazně prostornější a cestování je tím pádem pohodlnější. Řidiče potěší dobrý výhled z vozu, cestující vzadu zase ocení dostatek prostoru pro kolena i hlavu. Škoda jen, že přední sedadla nemají výraznější boční vedení.
:. Z kombíku střední třídy je nyní klasické SUV.foto: Novinky/maž
Evropská SUV mají hodnotnější interiér
Pojetí středového panelu i pracoviště řidiče výběrem materiálů nedosahuje kvalit evropských konkurentů. Nicméně dílenské zpracování a intuitivnost ovládacích prvků hodnotíme pozitivně. Volant lze nyní seřídit výškově i podélně.
Zavazadelník je překvapivě mělký a ve verzi s LPG je navíc zmenšena jeho velikost – své místo zde totiž našlo rezervní kolo. Přesto s rozměry 450 litrů v základním uspořádání nabízí "kufr“ dostatek prostoru, navíc je dobře přístupný. Po složení zadních sedaček (do roviny bez hrbu) naroste objem volného prostoru na 1660 litrů.
:. Dobře zpracovaný interiér, ale luxus zde nehledejte. foto: Novinky/maž
Výborný symetrický pohon 4x4
Podvozek je naladěn komfortně, což je u vozu této kategorie pochopitelné, čekat agilní, neřku-li sportovní chování by bylo bláhové. V rychle projížděných zatáčkách se auto vinou vyššího těžiště více naklání, ale stopu drží zarputile. Ovladatelnost je i ve vysokých rychlostech velmi dobrá.
Zásadní podíl na velmi dobrých jízdních vlastnostech na nezpevněném povrchu, v lehkém terénu a při dešti či sněhu má symetrický pohon všech kol, převzatý z Imprezy. Díky němu patří jízdní vlastnosti Foresteru k tomu nejschopnějšímu, co třída kompaktních SUV nabízí.
:. Subaru Forester s motorem 2.0D se začne prodávat zanedlouhofoto: Novinky/maž
Benzín nebo diesel? Jasná volba
Kromě základního dvoulitrového benzínového motoru je pro fajnšmekry k dispozici i přeplňovaný dvouapůllitr, který se svými 230 koňmi a 320 Nm točivého momentu s Foresterem dovede solidně zacvičit. A od tohoto týdne je k dispozici i dlouho očekávaný turbodiesel.
Popravdě, dvoulitrový turbodiesel je natolik skvělý, že předem zapomeňte na nevýrazný benzínový dvoulitr. Ten sice nabízí 150 koní při 6000 otáčkách, ale pouhých 196 Nm točivého momentu. A to je na půldruhé tuny těžké auto docela málo.
Spotřeba se v reálném provozu pohybuje u hranice devíti litrů. Podpora LPG od tuzemského importéra samozřejmě snižuje náklady na jeden ujetý kilometr, nicméně i tak je nový diesel, pokud vám celý rok auto nestojí v garáži, lepší volbou.
:. Diesel od Subaru - unikátní koncepce motoru typu boxer s nízkým těžištěmfoto: Novinky/maž
Jedinou nevýhodou motoru 2.0D je vyšší pořizovací cena – rozdíl oproti slabší benzínové verzi je plných 145 tisíc korun. Ale jinak novinku pod kapotou Foresteru chválíme – je to tichý, kultivovaný motor, u kterého zapomenete, jaké palivo vlastně spaluje.
Jeho 147 koní, ale především 350 Nm točivého momentu, dostupného už od nízkých otáček umožňují svižnou a přitom úspornou jízdu. U syrového motoru se 150 najetými kilometry se spotřeba při rychlé dálniční jízdě pohybovala kolem osmi litrů a pochybujeme, že by citlivějším zacházením s plynovým pedálem nešla přiblížit na výrobcem proklamovaných 6,3 litrů.
V případě dieselu je k dispozici šestistupňová převodovka, která je přesnější než pětistupňová, kterou měl model 2.0X. I nová převodovka má tužší chod, ale je přesná.
:. Subaru Forester 2.0 X - vlevo přepínač na LPGfoto: Novinky/maž
Forester mezi kompaktními SUV rozhodně nezapadne. Unikátní na něm je stálý pohon obou náprav, konkurence se často musí spokojit pouze s elektronikou. Nový diesel je vítaným rozšířením, který do autosalonů Subaru přitáhne nové zákazníky.
Subaru Forester 2.0X vs. 2.0D | ||
---|---|---|
Motor: | 1994 ccm, čtyřválec, benzínový | 1998 ccm, čtyřválec, turbodiesel |
Max. výkon: | 110 kW (150 k) / 6000 ot. | 108 kW (147 k) / 3600 |
Max. točivý moment: | 196 Nm / 3200 ot. | 350 Nm od 1800 ot. |
0 - 100 km/h: | 11,0 s | 10,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 184 km/h | 186 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 8,4 l / 100 km | 6,3 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1465 kg | 1540 kg |
Poháněná náprava | 4x4 | 4x4 |
Cena základní verze: | 648 800 Kč | 793 800 Kč |