Článek
Jméno Crosstrek je sice v evropské nabídce značky Subaru novinkou, z pohledu automobilky se však jedná o dalšího pokračovatele řady XV, která se zrodila v roce 2010 jako dobrodružněji laděná verze hatchbacku Subaru Impreza.
Název XV (Crossover Vehicle) ale značka použila pouze v Evropě, zatímco jinde ve světě byl zvolen název Crosstrek. S novou generací ale došlo ke sjednocení názvu.
Základem novinky je zesílená platforma SGP, jejíž tuhost vzrostla o 10 procent. Po stránce designu jde o další evoluci, která přinesla například menší světla, důraznější masku chladiče, výraznější oplastování a světlou výšku minimálně 220 mm. Crosstrek tak stále vyzařuje dobrodružně sebevědomý a charakter, působí ale celkově moderněji a neztratí se v městské ani horské divočině.
Subaru představilo nový Crosstrek, v Evropě nahradí XV
Přední světlomety pracují standardě s LED technologií včetně odbočovacích světel, zadních lamp a mlhovek. Základní modely stojí na 17palcových litých kolech, vyšší výbavy nabídnou 18“ disky. Standardem jsou také robustně působící střešní nosiče, střešní okno je pak výsadou vrcholné výbavy Executive.
Prakticky moderní
Evolucí prošla také kabina, která zaujme především novým 11,6palcovým vertikálně orientovaným displejem infotainmentu, který nahradil dvojici displejů v XV (infotainment + informační panel). Fanoušci staromódního ovládání ve vozech Subaru se ale nemusejí bát, komfort a logika mají v kabině stále přednost před okázalým důrazem na modernost.
V praxi to znamená, že je displej stále lemován fyzickými tlačítky, například pro úpravu teploty standardně dvouzónové klimatizace či ovládání médií. Tlačítky je poset i volant, který skvěle padne do rukou a nabídne intuitivní ovládání. Budíky jsou analogové, doplněné o menší displej.
V Subaru si zkrátka uvědomují, co prakticky smýšlející řidiči ocení. Potěší i kolébkový přepínač výhřevu sedadel nebo nově bezdrátová konektivita Apple Car Play/Android Auto.
Velký důraz je stále kladen na bezpečnost, která je jedním z hlavních pilířů současné image značky. Crosstrek proto dostal novou verzi systému EyeSight, který má dvojnásobný zorný úhel, rozpozná jednostopá vozidla i chodce a je sladěn s novým elektrickým brzdovým posilovačem. Nový je i posilovač řízení, poskytující rychlejší reakce a lepší zpětnou vazbu.
Nová technika přispěla k vylepšení řady funkcí, mezi úplné novinky pak patří třeba předkolizní brzdění, autonomní řízení v nouzové situaci nebo centrování jízdního pruhu. Větší černý panel za zpětným zrcátkem ovšem poněkud komplikuje výhled na semafory a je tak drobnou vadou na jinak skvělém výhledu z kabiny.
Povedeným detailem jsou také nová přední sedadla, vyvinutá dle stavby lidského těla, která omezují pohyb hlavy, nabízí příjemnou oporu a snižují únavu při cestování na delších cestách. Kabina nabídne dostatek prostoru pro dospělé cestující v obou řadách a nechybí ani dostatek odkládacích a úložných prostor. Drobnou elektroniku je možné nabít přes USB-A i C konektory.
Vadou na kráse je relativně malý objem zavazadlového prostoru, pouze 315 litrů, který se po sklopení zadních sedadel (dělených v poměru 60:40) zvětší na 1314 litrů, respektive 1297 u modelu se střešním oknem. Podlaha je pak sice rovná, u vozu určeného pro dobrodruhy a sportovce ale zamrzí absence průvleku mezi zadními sedadly nebo dvojitého dna kufru s rezervou, jejíž prostor zabírá lithium-ion baterie hybridního systému.
Zasloužil by víc
Zatímco Subaru XV nabízelo dvě motorizace, čistě spalovací základní šestnáctistovku a silnější mild-hybridní dvoulitr, model Crosstrek už je dostupný pouze s mild-hybridem označovaným e-BOXER. Ten sice nikdy nebyl žádným silákem, mezigeneračně ale ještě o pár koní přišel.
Základní 2,0litrový plochý čtyřválec sice dostal řadu vylepšení, nově ale nabízí pouze 100 kW a 182 Nm točivého momentu, zatímco dříve to bylo 110 kW a 194 Nm. Spalovací motor je spojen s vylepšenou bezestupňovou CVT převodovkou Lineatronic, do které je opět integrován elektromotor o výkonu 12,3 kW s nejvyšším točivým momentem 66 Nm.
Dynamika není zrovna oslnivá, což dokládá čas zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy (mezigeneračně horší o 0,1 sekundy), maximální rychlost ale nově dosahuje až 198 km/h. Pocitově přitom crosstrek rozhodně nepůsobí pomalu, zejména ve sportovním režimu, kdy motor mimořádně citlivě reaguje na každý pohyb nohy na akcelerátoru. Bohužel důraznější akcelerace znamená i prudký nárůst hluku, což je typický projev CVT převodovek.
Naopak v inteligentním jízdním režimu, kdy s plynem pracujete citlivěji, působí Subaru Crosstrek velmi kultivovaně. V nízkých rychlostech a na omezenou vzdálenost navíc e-Boxer, ačkoliv je označován pouze jako mild-hybrid, zvládá podobně jako klasický hybrid i čistě elektrickou jízdu. Skutečně se ale bavíme pouze o drobném popojíždění.
Na rozdíl od předchozího Subaru XV ale hybridní systém crosstreku využívá elektromotor mnohem častěji, déle a ve vyšších rychlostech. Ani tak se ale nepodařilo dosáhnout úplně nízké spotřeby, která by se papírově měla pohybovat kolem 7,7 l/100 km. Vůz jsme ovšem testovali v dobách tuhé zimy a spotřeba se obvykle pohybovala okolo 9 až 9,5 l/100 km. Při nádrži na 48 litrů paliva pak ani dojezd na nádrž není z nejoslnivějších.
Kudykoliv
Přednosti modelů XV a Crosstrek ale vždycky ležely trochu jinde, zejména v oblasti jízdních vlastností, komfortu a schopností mimo zpevněné cesty. A tady Crosstrek opět tak exceluje, že mu lehce odpustíte i ten nižší výkon.
Podvozek je skutečně fantasticky naladěn, takže se karoserie navzdory vyšší světlé výšce zbytečně nenaklání, s neuvěřitelnou lehkostí filtruje běžné nerovnosti a ani na větších výmolech se nenechá rozhodit. Právě díky skvělé stabilitě si tak můžete dovolit projíždět zatáčky a rozbitější úseky rychleji než v kdejakém nafintěném crossoveru, čímž se nižší výkon vlastně smazává.
Na silnicích i mimo ně výrazně pomáhá stálý pohon všech kol Symmetrical AWD, který slibuje ještě přesnější rozdělení hnací síly pro lepší trakci a jistotu v zatáčkách i na rovinkách. V terénu, kterého se crosstrek skutečně nebojí, pak přijde ke slovu vylepšený systém X-Mode, upravující nastavení motoru, převodovky i pohonu všech kol. A to nově i při couvání. Crosstrek se tak odvážně šplhá do kdejakého svahu, nevadí mu křížení náprav a řidiči dává pocit jistoty srovnatelný se skutečnými teréňáky.
Není lidovkou
Subaru XV patřilo mezi nejpopulárnější modely značky na evropském trhu, a to i navzdory vyšším cenám. Ty si bohužel drží i nastupující crosstrek, začínající v nejnižší výbavě od částky 880 000 Kč.
Výbava přitom není z nejhorších. Testovaná vrcholná výbava Executive ale začíná od částky 1 020 000 Kč, což už je velmi ambiciózní cenovka. Na druhou stranu, pokud nepočítáme zajímavější lak za 12 000 Kč, jedná se o cenu konečnou.
Na kompaktní crossover s délkou 4,5 metru to vůbec není málo, Crosstrek ale jasně cílí na prakticky smýšlející dobrodruhy, kterým nabídne vysokou úroveň jízdního komfortu, bezpečnosti, technologické výbavy a schopností mimo silnice. Je ale obrovská škoda, že nenabízí ještě pár koní a větší/praktičtější zavazadelník.
Subaru Crosstrek e-Boxer | |
---|---|
Spalovací motor: | 2,0litrový atmosférický plochý čtyřválec |
Max. výkon a točivý moment: | 100 kW (136 k)/182 Nm |
Max. výkon a točivý moment elektromotoru: | 12,3 kW (16,7 k)/66 Nm |
Max. kombinovaný výkon: | 136 koní |
Převodovka: | CVT |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0-100 km/h: | 10,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 198 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 7,7 l/100 km |
Kapacita baterie: | cca 0,6 kW Lithium-ion |
Provozní/maximální hmotnost: | 1687-1703/2100 kg |
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 650/1270 kg |
Délka × šířka × výška: | 4495 x 1800 x 1600 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 315/1314-1297 l |
Objem palivové nádrže: | 48 l |
Základní cena: | 880 000 Kč (e-Boxer FB20 100 kW, Active) |
Základní cena testovaného provedení: | 1 020 000 Kč (e-Boxer FB20 100 kW, Executive) |
Cena testovaného vozu: | 1 032 000 Kč (e-Boxer FB20 100 kW, Executive) |