Článek
Superb ve verzi kombi jsme v minulosti testovali s motorem 2.0 TDI, který se z hlediska výkonu a spotřeby jeví – společně s verzí 1,8 TSI – jako nejvhodnější varianta. Vrcholem nejvyšší mladoboleslavské modelové řady je nicméně atmosférický agregát 3.6 V6, jenž se dodává výhradně s pohonem obou náprav a automatickou převodovkou DSG. Tuto verzi poznáte mj. podle čtveřice koncovek výfuku.
Dynamika je i přes poměrně velkou pohotovostní hmotnost, jenž přesahuje 1,8 tuny, velmi dobrá. Superb s vidlicovým 3,6litrovým šestiválcem úderně zrychluje (0-100 km/h za 6,6 s), má velmi dobré pružné zrychlení (350 Nm je dostupných mezi 2500 až 5000 otáčkami) a dech mu dojde až při 247 km/h. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou v celém otáčkovém spektru velmi bezprostřední. Mimochodem, stejný – i když výkonnější motor (220 kW / 300 k) je i v „dálničních passatech“ R36.
Zvuk nezaujme, dynamika je výtečná
Z 3,6litrového objemu by samozřejmě šlo dostat o pár desítek koní více, jak již bylo řečeno, dynamika je více než uspokojivá. Motor je povětšinou tichý (trochu o sobě dá vědět při prošlápnutí plynového pedálu nebo těsně před červeným polem otáčkoměru), hezkého, sportovního zvuku se ale ze čtveřice koncovek výfuku nedočkáte.
Spotřeba paliva je vysoká – my jsme v průměru jezdili za 13 litrů, při defenzivní jízdě lze spotřebu stlačit na jednocifernou hodnotu, chce to ale hodně odříkání. Palivová nádrž má navíc jen průměrných 60 litrů, u čerpací stanice tak budete s touto verzí poměrně častými hosty.
DSG a 4x4 jako základ
S tímto motorem je v Superbu, ať už v sedanu či kombi, spojena vždy šestistupňová dvouspojková převodovka DSG, jež řadí bleskurychle a inteligentně. Využít lze i „pádla“ pod volantem. Jediný problém jsme zaznamenali při pomalém popojíždění, kdy dochází k nepříjemnému cukání.
Trakce je díky pohonu 4x4 (Haldex 4. generace) výtečná, nesmíte ale po této verzi Superbu s těžkým motorem vepředu chtít sportovní chování – na limitu je dost nedotáčivý. Podvozek je celkově tužší, škoda že koncern VW nepovolil do Superbu adaptivní tlumiče, které by agilitu, ale především komfort zvýšily. Jízdní vlastnosti jako celek jsou každopádně dobré, vyvážené. Velkou zásluhu na tom má již zmiňovaný přiřaditelný pohon obou náprav.
Cenovka začíná na bezmála 900 tisících a ve vyšších výbavách překonává miliónovou hranici, tyto verze nicméně mají vše důležité. Šestiválce s pohonem obou náprav, obdobným výkonem a výbavou stojí u konkurence zhruba stejné peníze jako u Škody.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 3597 ccm, šestiválec, zážehový |
Max. výkon: | 191 kW (260 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm od 2500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 247 km/h |
Průměrná spotřeba: | 10,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1821 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 871 900 Kč |