Článek
Konzervativní design měla už druhá generace novodobého Superbu, karosářská verze kombi, jenž z ní přímo vychází, má tak zcela logicky tradiční, pro někoho málo výrazný design. Výborné je, že konstruktéři maximálně využili nabídnutý prostor a nenastává tak situace jako v případě Insignie kombi, která má kvůli pohlednému designu hůře přístupný a zároveň menší zavazadelník.
Škodovka se pyšní v médiích neustále omílanými 633 litry v základním uspořádání. Je to nejvíce v daném segmentu, kterým je střední třída, nikoliv – jak kupodivu nesprávně uvádí i některá odborná média – vyšší střední třída. Vzato do důsledku, podobný prostor pro náklad vám poskytne i Octavia combi druhé generace (ačkoliv má „papírově“ o pár litrů menší objem zavazadelníku).
Praktičnost a zase praktičnost
Ke cti Škody budiž řečeno, že velikost kufru nesnížil ani pohon 4x4, jímž byl testovaný vůz vybaven. Potěší i velký vstupní otvor, nízko položená nákladová hrana a dobré tvarování kufru. A samozřejmě jeho velká kapacita. Zadní dělené sedačky lze složit, ale celý proces je o něco zdlouhavější než u konkurence (musíte vyjmout sedák a až pak sklopit opěradlo), pokud nemáte příplatkovou druhou podlahu, nedosáhnete při složení sedaček rovné plochy. Po sklopení zadních sedaček naroste přepravní prostor na 1865 litrů.
Chytrým řešením je vyjímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru, jež má světelnou výdrž 24 hodin a díky magnetům ji lze uchytit na karoserii. Nové jsou i příplatkové, elektricky ovládané páté dveře, což je podle nás pro většinu zákazníků až zbytečný rozmar. S těmi je vždy dodáván také automatický roletový kryt zavazadlového prostoru. Při otevření pátých dveří se roletový kryt automaticky odsune do střední polohy, a uvolní tak větší plochu pro manipulaci se zavazadly.
Praktičnost Superbu je výtečná, místa je totiž dostatek nejenom vepředu, kde lze sedačky seřídit ve velkorysém rozsahu, ale i vzadu. Tam je nadprůměrný prostor pro nohy a kolena, v příčném směru je kvůli průměrné šířce vozu místa dostatek, nikoliv už přebytek jako v případě místa v podélném směru. Bez nadsázky je zde tolik místa pro nohy jako v autě o jednu, možná dokonce dvě třídy dražším, nicméně sedačky v Superbu by ve srovnání s dražšími vozy svým tvarem, zpracováním a nabídnutým pohodlím neuspěly.
Pracoviště řidiče je bezproblémové, s jednoduchou, ergonomicky jasnou obsluhou. Vadil nám jenom měnič na CD umístěný v kufru a nedostatek místa pro řidičovo pravé stehno, jenž je utlačováno širokou středovou konzolou. Nechybí klasická parkovací brzda, jíž se mnozí výrobci zbaví a nahrazují ji elektromechanickou.
Škoda se naštěstí drží osvědčené koncepce, což je dobře, protože klasická parkovací brzda dovede především při jízdě na zasněžené vozovce správným použitím odvrátit nejednu dopravní kolizi. Novinkou je příplatkové bezklíčové startování i vypínání motoru.
Haldex funguje výtečně
Během sněhové kalamity koncem ledna, při které si námi zkoušený Superb jednou zahrál na záchranáře a ze zasněženého příkopu vytáhnul svého menšího mladoboleslavského sourozence, přinášel pohon 4x4 dostatek jistoty na zledovatělých a zasněžených silnicích. Při jízdě na zledovatělé vozovce nás překvapilo abnormálně tvrdé odpružení; na zasněžených nebo suchých silnicích bylo vše v pořádku.
Haldex čtvrté generace je skvělou volbou – připojení zadní nápravy je bleskurychlé, novinkou je i elektrické čerpadlo s tlakovým zásobníkem. V praxi nepoznáte, kdy se připojí zadní kola. Superb ve verzi 4x4 zvládne projet i hlubším sněhem, stačí nepouštět nohu z plynu a auto si cestu do určitého množství sněhu prohrne.
Teoreticky je možné „poslat“ až 100 procent točivého momentu na zadní nebo naopak přední nápravu. Oproti Haldexu druhé generace jde o velký pokrok, nicméně ve srovnání se stálým pohonem 4x4, jenž má v nabídce Subaru, jde „pouze“ o doplňkovou funkci. V případě Subaru je pohon 4x4 neoddělitelnou součástí jízdních vlastností, suché silnice nevyjímaje. To není chyba Haldexu, záleží na tom, jaký jízdní styl řidič preferuje. Tak či tak, švédský systém Haldex, jenž používá nejenom celý koncern VW, odvádí na mokru či sněhu výtečnou práci.
Základní technické údaje | |
---|---|
Motor: | 1968 ccm, čtyřválec, vznětový |
Max. výkon: | 125 kW (170 k) při 4200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 9,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 217 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1669 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 770 900 Kč |