Hlavní obsah

Test Škody Superb 2,0 TDI CR 4x4: lepší adheze, horší dynamika

Novinky, Martin Žemlička

Škoda prodává Superb i ve verzi s pohonem obou náprav. Během tisícovky kilometrů jsme vyzkoušeli nejsilnější turbodiesel ve spojení s poslední generací pohonu obou náprav Haldex IV.

Článek

Nastavení podvozku je dobrým kompromisem mezi komfortním pohlcováním nerovností a určitou mírou živosti na zatáčkovitých silnicích. Díky velkému rozvoru si Superb dobře poradí s dlouhými nerovnostmi, velmi dobře drží vytyčenou stopu v zatáčce a je stabilní i při vysokých rychlostech. Co mu ale dělá problém, je – podobně jako modelu Yeti - pohlcování krátkých příčných nerovností při rychlejší jízdě, kdy cítíte drobné drncání.

Haldex čtvrté generace je skvělou volbou – připojení zadní nápravy je bleskurychlé, novinkou je i elektrické čerpadlo s tlakovým zásobníkem. Systém díky elektronicky uzavíratelnému zadnímu diferenciálu dovede přenést až 85 procent točivého momentu na zadní kolo.

Teoreticky je možné „poslat“ až 100 procent točivého momentu na zadní nebo naopak přední nápravu. Oproti Haldexu druhé generace jde o velký pokrok; tento systém, používaný nejenom v koncernu VW, se dostal nejenom do Superbu (sedan i kombi), ale využívá jej i Octavia 4x4.

Jak to funguje v praxi?  

Předně – ani při velmi prudkém rozjedu se nikdy nestalo, že by přední kola začala prokluzovat – ihned se připojila zadní náprava a přirozeně přenesla přebytek točivého momentu na zadní kola. Systém pohonu čtyř kol umožňuje rychlou jízdu i za zhoršených adhezních podmínek, je ale nesmysl myslet si, že vám Haldex pomůže vždy a všude – fyzikální zákony se oklamat nedají a nesmíte se pak divit, že se vám vůz během vteřiny roztočí nebo se začne přetáčet.

Vyzkoušeli jsme i jízdu za deště, kdy verze 4x4 zajišťuje subjektivně bezpečnější ovládání vozidla a výrazně lepší adhezi. To samé platí pochopitelně i pro zasněžené silnice v zimním období.

Jak jsme zjistili na uzavřené, deštěm zkropené trati, verze 4x4 dovede vykouzlit i přetáčivý smyk – postačovalo rychle najet do zatáčky a šlápnout na brzdový pedál. Záď ihned začala předbíhat předek vozu v ukázkovém přetáčivém smyku – stačilo sundat nohu z plynu a volantem mírně otočit proti směru zatáčky a vůz se srovnal do přímého směru. Důležité je vědět, že Superb je dobře čitelný a bezpečně ovladatelný – pokud se vyvarujete jezdeckých chyb typu brzdění v zatáčce.

Nevýhody verze 4x4

Verze 4x4 nemá jen výše zmiňované výhody, je třeba počítat o 60 tisíc korun vyšší cenou oproti superbům s totožnou motorizací (verze 4x4 se nabízí pro motory 1,8 TSI, 3,6 FSI V6 a 2,0 TDI CR) a rovněž s vyšší spotřebou řádově o jeden a půl až dva litry na sto kilometrů.

Verze s pohonem obou náprav je rovněž těžší – například v případě motoru 2,0 TDI jde o nezanedbatelných 92 kilogramů, je tedy nutné počítat především s horším pružným zrychlením a celkově solidní, nicméně průměrnou dynamikou. Verze s pohonem přední nápravy nabídne i mírně vyšší maximální rychlost (222 vs. 219 km/h), zrychlení na stovku (8,8 vs 9,0 vteřin) a „papírovou“ kombinovanou spotřebou – 5,8 l vs. 6,4 l na 100 km.

Foto: maž, Novinky

Śkoda Superb

Skvělá délka, šířka neoslní

Prostornost je stejná jako v základním modelu - vzadu je velmi mnoho prostoru pro nohy i hlavy dvou cestujících; třetí už bude trpět určitým nepohodlím. Šířka sice neoslní, ale i tak patří Superb k nejprostornějším vozům ve své třídě.

A platí to i pro zavazadla; zavazadlový prostor oproti prvnímu Superbu narostl o 85 litrů na současných 565 l (po sklopení zadních sedaček 1670 l). Skvělý je i systém TwinDoor, který umožňuje vůz otevřít jako u běžného sedanu nebo jako u liftbacku (otevře se celá část včetně zadního okna). Je to velmi praktické a originální řešení.

K manuální převodovce, v našem případě šestistupňové nemáme výhrad. Řazení, se kterým dobře spolupracuje spojka s dostatečným odporem, je lehké a poměrně přesné. 

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1968 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:125 kW (170 k) při 4200 ot./min.
Max. točivý moment:350 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:9,0 s
Nejvyšší rychlost:219 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1647 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:744 900 Kč
Související témata:

Související články

VIDEO: Test Škoda Superb 1,8 TSI - zlatý střed

Na automobily s logem Škoda jsou dva vyhraněné názory, z nichž ani jeden není pravdivý. Jedni ji vynášejí do nebes, druzí jí častují nejrůznějšími nepříliš...

Výběr článků

Načítám