Hlavní obsah

Test Škody Rapid 1.2 TSI: 1000 km na českých silnicích

Novinky, Martin Žemlička

Ještě před světovou premiérou na pařížském autosalonu jsme měli možnost čtrnáct dní řídit Škodu Rapid na českých silnicích. Jak jezdí a jak praktický je nejnovější model z mladoboleslavské automobilky? Vyzkoušeli jsme verzi 1.2 TSI (63 kW), v budoucnu pravděpodobně nejvíce žádanou.

Test Škody RapidVideo: Novinky

Článek

Málokteré modely budí u českých motoristů tolik vášní jako ty z Mladé Boleslavi. Škoda Rapid je z tohoto pohledu letos nejočekávanější novinkou a v říjnu se dostane do prodeje. O tom, že o rapid je v Česku zájem, svědčily desítky zvídavých pohledů během testování. Zkoušený rapid byl navíc ve světle modré metalíze, dost možná nejhezčí barvě, jakou si na rapid můžete pořídit.

Pro úplnost, nová Škoda Rapid měří na délku 4483 mm, je široká 1706 mm a vysoká 1461 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2602 mm. Když rapid srovnáme se současnou octávií, je rapid menší ve všech parametrech – délka je kratší o 86 mm (4569 mm), šířka o 63 mm (1769 mm), výška o zanedbatelný 1 mm (octavia 1462 mm). Zajímavé je, že rapid má větší rozvor náprav než octavia (2602 vs. 2578 mm), octavia má zase o 35 litrů větší zavazadlový prostor (585 l).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid

Hodnotit design je vždy subjektivní, celkové proporce rapidu jsou ale líbivé a nová zamračená maska, která bude poznávacím znamením budoucích škodovek, hezky kontrastuje s velkými zadními světly efektně zasahujícími do boku karoserie. I při pohledu z profilu působí karoserie vyváženě, byť zadní partie nedovedou skrýt určitou topornost.

Převisy jsou přijatelné, snad jediné, k čemu lze mít kritickou připomínku, jsou trochu utopená kola (a to měl zkoušený rapid „šestnáctky“), základem budou určitě o jeden nebo spíše o dva palce menší kola.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid

Kabina sice nevypadá kdovíjak luxusně (na některých místech jsou tvrdé plasty, ale až tak to nevadí), působí ale bytelně a přívětivě. Slícování nebo chod a tvar ovladačů jsou na úrovni octavie. Celkový dobrý dojem z interiéru je určitě podmíněn i tím, že Škoda novinářské rapidy doplnila luxusní výbavou (včetně zloději tolik oblíbené navigace Amundsen); otázkou je, jak esteticky a hodnotně budou vypadat základní verze.

Interiér jako celek funguje

Sedačky vypadají na pohled jednoduše, jsou však dobře tvarované, s tvrdší výplní. Zkoušeli jsme obsazení pěti osobami, ale vzhledem k menší šířce je rapid určen spíše pro čtyři cestující. Vzadu je díky velkému rozvoru mimořádně výborný prostor pro nohy (včetně nártů, přední sedačky nejsou snížené až k podlaze).

Pokud si ale dozadu sedne člověk nad 180 centimetrů, bude se při vzpřímeném posedu hlavou dotýkat čalounění. Jistě, lze v sedačce trochu sklouznout (prostor pro kolena to hravě umožňuje), záda pak ale nejsou kompletně podepřena sedačkou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid

V jinak ergonomicky dobře zvládnutém interiéru nepotěší absence tradičního kolečka pro nastavení sklonu opěradla, musíte se spolehnout na nastavení vahou těla. Skvělé jsou naopak možnosti pro nastavení volantu a celkové pozice za volantem.

Na několika místech se šetřilo, což je ale vcelku logické, protože rapid by pak odlákával zákazníky od dražší octavie, nejdůležitějšího modelu mladoboleslavské automobilky. Například okna nejdou stáhnout na dálku klíčem (což je příjemné, když chcete auto alespoň trochu vyvětrat v parném létě).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid

Zvláštní je, že okno spolujezdce nesjede celé dolů na jedno stisknutí (což umí i fabia). A když jsme u stahování oken, zadní okna – byť elektricky ovládaná – nejdou stáhnout z místa řidiče. Škoda už ale oznámila, že tady šetřit nebude a dodatečně tuto funkci přidá.

Kufrem drtí konkurenci

Čím je rapid výjimečně dobrý, je velikost zavazadlového prostoru – 550 litrů naměřených po hranu zadních oken je fantastická hodnota. Škodovka už od dob první novodobé octavie chytře nabízí karosářské verze liftback a nikoliv sedan. Přístup do kufru nemá slabé místo: velký nákladový prostor, nízká hrana, víko se navíc vyklápí tak vysoko, že ani metr devadesát vysoký člověk se nebude hlavou dotýkat hrany.

Kladně hodnotíme i zavírání pátých dveří, kdy stačí až překvapivě lehce zatáhnout za táhlo, sílu používat nemusíte. Zadní sedačky jdou sklopit (vznikne schod), sedák ovšem nepřeklopíte – tady se šetřilo.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid

Vybírat lze z šesti motorizací, které mají výkon mezi 55 až 90 kW, neboli 75 až 122 koňskými silami. Výběr jako u octavie rozhodně nečekejte. Základem je tříválec 1,2 MPI (upravený motor 1,2 HTP) s výkonem 55 kW. My jsme sáhli po dvanáctistovce s přeplňováním turbodmychadlem, v budoucnu patrně nejpoptávanějším motoru pro rapid.

Jde o čtyřválec s přímým vstřikováním benzinu do válců, rozvodem OHC a přeplňováním pomocí turbodmychadla. Motor je výtečně pružný, maximum točivého momentu je dostupné mezi 1500 až 3500 otáčkami. Motor pro rapid plně postačuje, díky delšímu zpřevodování a ochotě k vytáčení lze při sólo jízdě jezdit hodně svižně.

Dynamika naštěstí nikterak razantně nepolevuje ani při plném obsazení, pouze v táhlých kopcích bylo nutné podřadit. Při jízdě mimo město lze bez problémů jezdit kolem šesti litrů naturalu 95, svižnější jízda zvýší odběr paliva o 1 – 1,5 litru.

Jednoduchá náprava pro nenáročné stačí

Osvědčená, nicméně konstrukčně jednodušší náprava typu McPherson a zadní kliková náprava s vlečenými rameny stačí. Vzhledem k tomu, že rapid má být levným velkým autem, nepřicházela v úvahu víceprvková náprava jako u octavie.

Dobře odladěná kliková náprava (přední je z budoucí fabie, zadní z první generace octavie/roomsteru) ale dovede poskytnout většině motoristů solidní jízdní vlastnosti. Rapid i přes tvrdší nastavení podvozku nabídne dobrý komfort, na krátkých příčných nerovnostech se ale dovnitř přenášejí kmity.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid

Díky rozšířenému zadnímu rozchodu rapid v zatáčkách dobře „sedí“, rychleji projetý úsek na oblíbené okresní silnici ale odhalil, že ačkoliv rapid zvládal jet svižně, nebyl to pro řidiče úplný požitek.

Citelnější je náklon, zadní kola se ale ani při rychlém průjezdu zatáčkou neodlehčí a rapid je až překvapivě dlouho neutrální. Horší proti octavii je i aerodynamický hluk při dálničních rychlostech, rapid má ve vysokých rychlostech proti octavii horší směrovou stabilitu i odolnost proti bočnímu větru.

Ceník bude až v září

Co dodat? Rapid je chytře navržený model, který se o zákazníky dle našich odhadů určitě bát nemusí. Proti konkurenci vyniká ohromným kufrem, mimořádná je i nabídka místa pro nohy zadních cestujících. Jízdními vlastnostmi patří rapid k vyspělým automobilům, byť postrádá vybroušenost současné octavie a není úplně stavěn na každodenní mnohasetkilometrové dálniční přesuny. Co zamrzelo - menší šířka, občasné lacinější detaily a několik detailů zmíněných výše.

Velkou neznámou je stále prodejní cena, základní výbava a ceny příplatkové výbavy. Škoda tyto klíčové informace dosud tají a chce je zveřejnit až na zářijovém pařížském autosalonu. Náš tip na základní verzi s motorem 1.2 TSI činí 279 900 korun, otázkou je, jak bohatá bude základní výbava. Pokud se bude rapid v Česku nabízet s tříválcem 1.2 MPI, odhadujeme jeho cenu kolem 250 – 260 tisíc.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Rapid

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1197 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:63 kW (86 k) při 4800 ot./min.
Max. točivý moment:160 Nm při 1500 ot./min.
0 - 100 km/h:11,8 s
Nejvyšší rychlost:183 km/h
Průměrná spotřeba:5,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1161 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:249 900 Kč (odhad)
Cena s testovanou motorizací:279 900 Kč (odhad)

Anketa

Tipněte si cenu Škody Rapid 1.2 TSI (63 kW)
250 000 Kč nebo méně
46,2 %
260 000 Kč
6,1 %
270 000 Kč
7,1 %
280 000 Kč
13,6 %
290 000 Kč
6,5 %
300 000 Kč nebo více
20,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8497 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám