Článek
Nejprodávanější model škodovky bůhví proč rozděluje některé Čechy na dva nesmiřitelné tábory, ostatně v diskusích pod tímto článkem bude jistě mnoho podobných příspěvků. Už na začátek je nutné zopakovat to, co platilo už u druhé generace.

Škoda Octavia Combi
Octavia, notabene v praktičtější karosářské verzi kombi, nabídne vnitřní prostor, který je typický spíše pro vozy střední třídy, kam je často – a nutno dodat, že chybně – tento model řazen. Jenže tolik místa pro nohy vzadu nabídne mezi konkurenty typu golf, focus nebo asijskou konkurencí, reprezentovanou automobilkami koncernu Hyundai a Kia, málokdo.
Hezčí a praktičtější než liftback
U verze kombi, která je nepatrně vyšší, je i více místa pro hlavy zadních cestujících než u liftbacku, auto působí vzdušně. Řidičům bude vadit širší středový tunel; sedačky, ač pohodlné, by vzadu mohly mít delší sedák. Z některých úhlů zvenčí se recenzované auto jeví úzké, opak je ale pravda a čtveřice urostlých cestujících nebude mít v Octavii Combi sebemenší problém, kam složit nohy nebo hlavy. Pět dospělých se ale dovnitř pohodlně nevejde, marná sláva.
Absolutoria dosahuje zavazadlový prostor, který je se svými 610 litry největším v dané třídě. Je výborně přístupný, vnitřní tvar kufru je téměř ideální. Potěší i háčky, nejrůznější síťové programy pro uchycení zavazadel, oboustranný koberec, stejně jako tlačítko, pomocí kterého jednoduše sklopíte zadní sedadla.
Rovina sice bez příplatkové mezipodlahy nevznikne, ale to bude asi vadit málokomu. S metrem v ruce jsme na délku v zavazadelníku naměřili 104 centimetry, šířka v nejužším místě měla 102 cm, vstupní otvor pak 106 cm a výška po plato 57 centimetrů. Nákladová hrana 60 cm, což usnadňuje nakládání zavazadel.

Škoda Octavia Combi
Na octavii je hezký pohled, kombi se nám subjektivně líbilo více než liftback. Nudná stříbrná jí ale nesluší, v modré či červené a s pořádnými litými koly jde o vskutku pohledné auto. Nabídka motorů i výbav pro combi přesně kopíruje nabídku liftbacku, za praktičtější verzi je nutné připlatit 30 tisíc korun, v případě verzí Ambition a Elegance je to 35 tisíc korun.
Nabídka motorizací je příkladná, vybere si opravdu každý. Minoritní skupinu zákazníků potěší i verze s pohonem všech čtyř kol.
Vyvážené jízdní vlastnosti
Octavia Combi má velmi vyvážené jízdní vlastnosti a díky lepší tuhosti karoserie jezdí o kousek lépe než dříve představený liftback. Kouzlo je v tom, že ačkoliv od octavie je naivní očekávat sportovnost, neurazí svým projevem ani náročnější řidiče a nabídne jistotu i dobrý poměr živosti a komfortu. Podvozek je v zatáčkách dlouho neutrální, v prudších zaznamenáte nedotáčivost, ale to už pojedete stylem, který se k rodinnému kombi ne zcela hodí.
Celkové naladění je sice tvrdší, ale kromě série příčných nerovností vás ve většině situací nebude obtěžovat hlukem či vibracemi. Řeč je ale o verzi s víceprvkovou zadní nápravou, jednodušší kliková náprava, nesmyslně dodávaná jen pro 1,8 TSI a verze 4x4, je hlučnější a méně sofistikovaná co do jemnosti reakcí, jakkoliv i s ní se dá jezdit svižně a ani komfort nenabídne špatný.

Škoda Octavia Combi
Zkoušená verze měla dvouspojkovou převodovku DSG (v nabídce pro tento motor je i šestistupňový manuál), u které se v nízkých rychlostech hůře dávkuje množství plynu pro plynulé rozjetí, po rozjetí je ale podřazování či přeřazování na vyšší rychlostní stupně bleskurychlé.
1,8 TSI jede výtečně, spotřebu jako u TDI ale rozhodně nenabídne
Motor 1,8 TSI je skvělou volbou pro řidiče, kteří rádi jezdí svižně a nevadí jim větší spotřeba motoru. Osmnáctistovka dopovaná turbodmychadlem solidně zrychluje už od nízkých otáček a lineární nástup s drobnou gradací výkonu přichází až k červenému poli.
Zjednodušeně řečeno představte si zátah turbodieselu, ovšem s klidnějším během a možností motor vytočit až k 6500 otáčkám. Při tachometrových 130 km/h motor točil na sedmý stupeň 2700 otáček, při 160 km/h pak 3300 otáček. Je třeba počítat s větším apetitem, který hodně závisí na jízdním stylu a může oscilovat od osmi litrů při klidné jízdě až k patnácti, když budete mít lidově řečeno těžší nohu.
Rychlost měřená dle rychloměru a GPS | |
---|---|
udávaná rychlost | skutečná |
50 km/h | 48 km/h |
90 km/h | 86 km/h |
120 km/h | 115 km/h |
130 km/h | 125 km/h |
140 km/h | 135 km/h |
150 km/h | 143 km/h |
Octavia Combi je hodně povedené auto, patrně nejlepší, jaké v současné době nosí logo Škody. Také díky tomu je cena vyšší než u srovnatelné konkurence. Někomu také může vadit velké množství octavií, které na českých ulicích a silnicích dnes a denně potkáváme.

Škoda Octavia Combi
Kdo nechce jít s davem, musí zkrátka zabrousit do jiného autosalonu. Jinak ale octavii lze vytknout víceméně pouze drobnosti, nabídkou motorizací, jízdním projevem a zejména vnitřním prostorem jde o velmi povedený model.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1798 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 132 kW (180 k) při 6200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 Nm od 1250 ot./min. |
0–100 km/h: | 7,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 229 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1337 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 364 900 Kč (1,2 TSI) |
Cena s testovanou motorizací: | 596 900 Kč |