Článek
Premiéra faceliftovaných kompaktních modelů Škoda Scala a Kamiq sice proběhla již v létě loňského roku, výroba se však rozběhla až začátkem toho letošního. Nám se pak nedávno dostal do týdenního testu kousek, který nemá daleko k naprostému vrcholu nabídky. Pod stylovou karoserií verze Monte Carlo se totiž ukrývá přeplňovaný čtyřválec a bohatá výbava.
Světelná show
Vraťme se ale na začátek, tedy k samotné modernizaci, která není na první pohled příliš patrná. Hlavní nápovědou jsou světla, kdy horní pruh denního svícení ještě zeštíhlil, spodní hlavní světlomety jsou naopak větší a už v základu nechybí ani přední mlhovky, které jsou elegantně integrovány do nasávacího otvoru nárazníku.
U světel přitom nešlo pouze o design, ale také o funkčnost. S modernizací totiž kamiq poprvé získal Matrix-LED světlomety, které jsou schopné odstínit okolního provoz. A ačkoliv se jedná o dostupnější model, svou práci zvládají světlomety bravurně. Sázka na motiv krystalů přitom pozvedá dojem z celé přídě.
Škoda Auto prodlouží výrobu menších modelů se spalovacími motory
Ta navíc dostala i lehce upravený rámeček masky chladiče a upravený byl i přední nárazník, respektive jeho dekory. Testovaná výbava Monte Carlo, odkazující svým sportovním stylem na úspěch značky během světoznámé rally, navíc zdůrazňuje šmrnc černě lakovanými detaily.
Také v zadní části vozu vidíme přepracovaná světla, dnes již tradičně rozdělená do několika segmentů, a úpravám se nevyhnul ani zadní nárazník. Podběhy vyplňují 17“ litá kola v černé barvě s aero kryty. Skvělým řešením pak zůstává automaticky výsuvná ochrana hrany dveří.
Změny tedy opravdu nejsou kdovíjak výrazné a pro laiky mohou být obtížně postřehnutelné. O něco zajímavěji však proběhla modernizace kabiny.
Moderní klasik
Facelift totiž přinesl nové materiály, samozřejmě vybrané s důrazem na udržitelnost, které ale na pohled i na dotyk působí příjemně. Konec je také analogovým budíkům, které nahrazuje obrazovka o úhlopříčce 8 palců. Testovaný vůz dostal 10,25“ virtuální kokpit s několika režimy zobrazení a svižnou grafikou.
Z palubní desky standardně vystupuje 8,25“ displej infotainmentu s otočnými voliči, vyšší výbavy ale nabídnou 9,2“ displej s čistě dotykovými ovládacími prvky. Grafika je typicky škodovácká, systém ale běží svižně a je přehledný.
V kabině navíc zůstala spousta fyzických tlačítek, panel ventilace dokonce nabídl i pár nových. Ergonomie ovládacích prvků je tak na vysoké úrovni a nevyžaduje žádné dlouhé přivykání. To platí i pro snadné vypínání zbytečně horlivých asistenčních systémů, které zvládnete na pár kliknutí z pravého ramene volantu.
Výbava Monte Carlo přitom standardně nabízí tříramenný volant s příjemně silným věncem a stylovým prošíváním nebo sedačky s důraznějším bočním vedením a integrovanou opěrkou hlavy, poskytující lepší držení těla v zatáčkách.
Po stránce prostornosti pak není kamiqu příliš co vyčítat. V podélném směru se za sebe pohodlně vejdou i dospělí cestující, cestování s dětmi tak bude vyloženě hračka. Zajímavostí je možnost příplatkově vyhřívaných zadních sedadel nebo praktický držák na mobil/tablet, zatímco panoramatická střecha je pro testovanou výbavu standardem.
Zavazadlový prostor umí překvapit bezdotykovým ovládáním s pouhým podkopnutím zadního nárazníku. Po jeho elektrickém otevření má posádka k dispozici standardní objem 400 litrů, respektive 1395 litrů po sklopení opěradel dělených 40:60. K dispozici je však i řada chytrých řešení, jako dvojité dno, síťový program se síťkou pod platem a nechybí ani možnost připlatit si za rezervu.
Klidný vrchol
Sportovního ducha testovaného vozu dokresluje i motorizace, kterou je vrcholný čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW, ke kterému jsou alternativou pouze litrové tříválce o výkonu 70 kW a 85 kW. Všechny motory pohání pouze přední kola, s výjimkou nejslabší verze je přitom k dostání jak šestistupňový automat, tak i manuální převodovka se stejným počtem rychlostí.
Nám dělal společnost motor spojený s manuální převodovkou, což je kombinace slibující zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,3 sekundy a maximální rychlost až 214 km/h (o 1 km/h lepší než automat, který zrychluje stejně). Pokud ale motor něčím opravdu nadchne, pak je to jeho kultivovanost. O jeho chodu za jízdy skutečně téměř nevíte.
V mnoha ohledech je to velkým pozitivem, nicméně pokud byste od výbavy Monte Carlo měli i nějaká sportovnější očekávání, na jejich dokreslení zvukem motoru zapomeňte. Pocitově přitom umí patnáctistovka s 1,3 tuny vážícím SUV moc pěkně zahýbat.
S manuální převodovkou se navíc příjemně pracuje, má lehký chod a přesně se pohybuje ve vymezených drahách. Snadno se nám zvykalo také na práci se spojkovým pedálem a dnes příjemnou raritou je i klasická mechanická ruční brzda, nabízející další cestu k zábavě (za správných příležitostí).
Spotřeba by se měla papírově pohybovat v rozmezí 5,7 až 6,1 litru na 100 kilometrů, během testu jsme se ale častěji pohybovali spíše kolem 7 až 7,5 l/100 km. Dostat se pod hranici sedmi litrů pak rozhodně není nemožné, od řidiče to už ale vyžaduje trochu více úsilí.
Velmi příjemně pak působilo naladění řízení a především podvozku. Navzdory světlé výšce 188 mm a torzní příčce na zadní nápravě totiž kamiq působí stabilně, podvozek je naladěn spíše komfortně a do kabiny nepouštěl na 17“ kolech žádné větší rány. Zkrátka příjemný společník na každý den.
Opravdu tento?
Testovaná Škoda Kamiq ve výbavě Monte Carlo s motorizací 1,5 TSI působila celý týden jako nesmírně příjemný společník. Navzdory moderní výbavě má krásně staromódní ovládací prvky, dostatečně prostornou kabinu, plno chytrých řešení a vlastně i velmi dobře vypadá. Při pohledu do ceníku se však nabízí otázka, jak moc dává tahle konfigurace smysl.
Zatímco základní kamiq začíná od 479 900 Kč, za Monte Carlo už cena startuje od 579 900 Kč. S kultivovanou patnáctistovkou pod kapotou dokonce od 619 900 Kč. A ačkoliv prošel ceník velkým zjednodušením, stále se dá kamiq vyšperkovat pakety pro pohodlnější jízdu na dálnicích i ve městech, které snadno vyženou cenu přes 700 000 korun.
Při konfiguraci tak bude důležité se zamyslet, zda tenhle z podstaty lidový hrdina nevystačí s nižší výbavou. A vlastně bychom se možná ani nebránili silnějšímu tříválci. Kultivovaností sice bude vždy zaostávat, na lehké SUV ale pohodlně vystačí jak při cestách kolem komína, tak při cestě za dovolenou. Navíc s rozumnější cenou a nižším apetitem.
Škoda Kamiq 1.5 TSI Monte Carlo | |
---|---|
Spalovací motor: | 1498 ccm, přeplňovaný čtyřválec |
Max. výkon a točivý moment: | 110 kW (150 k)/ 250 Nm |
Převodovka: | 6st. manuální |
Poháněná náprava: | přední |
0–100 km/h: | 8,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 214 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,7–6,1 l/100 km |
Objem nádrže: | 50 l |
Provozní/maximální hmotnost: | 1276–1354/1766 kg |
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 630/1250 kg |
Délka × šířka × výška: | 4241 x 1988 x 1531 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 400/1395 l |
Základní cena: | 479 900 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 619 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 738 900 Kč |