Článek
Nejlacinějším motorem pro Fabii byl a stále je tříválec se zdvihovým objemem 1,2 litru. Chápeme snahu napříč všemi automobilovými značkami o maloobjemové motory u malých automobilů. Tříválec 1,2 HTP se ale zrovna nepovedl – mimo město má problém rozpohybovat i nezatížený automobil, je hlučný a nikterak úsporný.
To motor 1,2 TSI, jenž se stejně jako tříválec nabízí ve dvou výkonových verzích, zaslouží za použitá konstrukční řešení mnoho pozitivních slov. Celohliníková dvanáctistovka TSI (63 nebo 77 kW), která se nabízí i v yetim a octavii, má přímé vstřikování benzínu a je přeplňována malým turbodmychadlem, jenž poskytuje točivý moment už od nízkých otáček. Vodní mezichladič stlačeného vzduchu zase pomáhá udržovat přiměřenou teplotu pro nasávaný vzduch (během testů panovala i více než třicetistupňová vedra, přesto jsme nezaznamenali problém s kolísáním výkonu).

Škoda Fabia 1,2 TSI
Motor 1,2 TSI se vskutku povedl
1,2 TSI i ve slabší verzi výborně zatahovala od spodních otáček a skvělou práci odváděla i ve středním spektru otáčkoměru. Vytáčení motoru se však ukázalo neefektivním, neboť již nedochází k požadovanému nárůstu výkonu a očekávaná akcelerace se nedostaví. Při potřebě dynamické jízdy nicméně stačí držet motor mezi 1800 – 3700 otáčkami.
Pětistupňová manuální převodovka je přesná a má i krátké dráhy. Někomu možná nebude vyhovovat její nižší umístění. Motor je kultivovaný a tichý; Škoda zapracovala i na odhlučnění. Spotřeba paliva se v praxi pohybuje do šesti litrů při defenzivní jízdě, při rychlé jízdě stoupne zhruba na sedm.

Škoda Fabia 1,2 TSI
Podvozek se od minulé verze prakticky nezměnil, stále tak nabízí dobrý mix komfortu a živosti. Některé nerovnosti by sice Fabia mohla filtrovat lépe, při rychlé jízdě se nenechala rozhodit ani ve svižněji projížděných zatáčkách nebo při rychlých změnách směru. Řízení je mrtvé kolem středové polohy, ale je vcelku přesné.
Drobné kosmetické retuše vnějšku
Připomeňme, že Fabia má vpředu McPherson tlumiče s trojúhelníkovými příčnými rameny a vzadu vlečená ramena s torzní tyčí; podvozek z nového Pola tak dostane až příští generace.

Škoda Fabia 1,2 TSI
Druhá generace Fabie sklidila kritiku za to, že kvůli protažené výšce působila ve srovnání s první generací jako příliš vysoké a úzké auto. Hlavní změny u modernizované verze jsou právě na přídi vozu – nová je především mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované, protáhlejší světlomety.
Designové změny na vnějšku jsou decentní, modernizace Fabii určitě prospěla, ale nedokázala zahladit stopy po určité disproporcionalitě. Pokud porovnáme silnější Fabii 1,2 HTP (51 kW) ve výbavě Classic, je cenový rozdíl proti slabšímu 1,2 TSI (63 kW) vcelku zanedbatelných pětadvacet tisíc.
Škodovka teď navíc má akci a verzi Classic TSI Start pořídíte o deset tisíc korun levněji (249 900 Kč). Sluší se dodat, že nejlacinější verzi 1,2 HTP ve výbavě Easy lze pořídit těsně pod hranicí 200 tisíc korun.

Škoda Fabia 1,2 TSI
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1197 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 63 kW (86 k) při 4800 ot./min. |
Max. točivý moment: | 160 Nm od 1500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 11,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 177 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1116 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 249 900 Kč |