Článek
Mercedes-Benz C i Škoda Superb patří do střední třídy. Superb je ve všech parametrech větší než konkurent od Mercedesu, byť v případě rozvoru náprav to je o jeden jediný milimetr. Větší rozdíl je v délce (4838 vs. 4606 mm), Superb je také vyšší (1510 vs. 1459 mm) i širší (1817 vs. 1770 mm).
Na předních sedačkách – kromě většího prostoru kolem středového tunelu u Mercedesu - velikostní rozdíly nenajdete. Větší délka auta s logem okřídleného šípu se výrazně projeví po usednutí dozadu. U superbu je často kritizovaný malý prostor v příčném směru. Vzhledem k abnormálnímu prostoru v podélném směru je tento parametr v dané třídě opravdu pouze průměrný, Mercedes-Benz třídy C ale – i přes menší šířku – nabídne podobné parametry.
Škodovka je praktičtější
Superb „céčko“ deklasuje na zadních sedadlech - zatímco šířka vnitřního prostoru je srovnatelná, pro nohy máte ve škodovce nesrovnatelně více místa a větší je i úhel otevření zadních dveří. Stejné je to i s prostorem pro zavazadla, i tady má superb navrch - tvarově jsou si oba zavazadelníky podobné, superb ale nabídne 633 litrů, Mercedes o dost méně - 485 litrů. Užitečná hmotnost je podobná, do céčka můžete naskládat 540 kilogramů, v případě superbu je to 560 kg.
Hezčí interiér má Mercedes – na příplatkové hliníkové dekory, sportovní volant i kombinaci žlutá-černá je radost pohledět. Logika ovládání a ergonomie jsou u obou konkurentů podobné – škodovka nabídne více odkládacích ploch a klasickou ruční parkovací brzdu – céčko má podle nás méně praktickou zašlapávací „nožní“ brzdu.
Rozdílné koncepce pohonu 4x4
Obě auta jsou vybavena pohonem všech čtyř kol. Ten je ale technicky realizován odlišně, superb využívá mezinápravovou spojku Haldex čtvrté generace. Za normálních okolností je to předokolka, která si dle potřeby připojuje zadní nápravu.
Mercedes třídy C má standardně klasickou koncepci s pohonem zadních kol, v případě systému s obchodním označením 4Matic jde o stálý pohon všech kol, který za všech okolností na přední kola přenáší 45 a na zadní 55 procent točivého momentu.
Přenos točivého momentu je při necitlivém rozjezdu u obou aut rychlý a bezproblémový; rozdíly v koncepci by se patrně projevily při zkoušce ovladatelnosti v extrémních situacích na sněhu či za deště – tyto klimatické podmínky ale během zkoušení aut nebyly k dispozici.
Superb měl překvapivě citlivější brzdy, které se lépe dávkují. Automatická převodovka céčka měla sedm stupňů (superb šest), řadila hladce, avšak pomaleji než dvouspojkové DSG. Nedostatkem je, že Mercedes neumožňuje kombinovat model C250 CDI 4Matic s manuální převodovkou. Superb zase ve verzi s výkonem 103 kW a pohonem 4x4 nedostanete s manuálem, silnější motor (125 kW) je zase dostupný výhradně s manuální převodovkou.
Kde Mercedes vyniká jsou vyšší rychlosti – oproti superbu je céčko při rychlém „průletu“ dálnicí stabilnější, jistější a komfortnější. Rozdíly nejsou velké, ale při okamžitém přesednutí do druhého auta je poznáte. Pro doplnění – třída C má multi-link na přední i zadní nápravě, superb má vepředu vzpěry McPherson s příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu má víceprvkové zavěšení.
Resumé
Kdo je lepší? Těžká otázka. Superb exceluje ve vnitřním prostoru, celkové praktičnosti a poměru cena/výkon. Mercedes samozřejmě představuje mnohem prestižnější značku než Škoda. Třída C více potěší náročnější řidiče, a to jednak lepšími jízdními vlastnostmi, větším komfortem, hezčím a lépe zpracovaným interiérem a výrazně větší nabídkou příplatkové výbavy.
Mercedes má také výkonnější motor (a to i ve srovnání s nejsilnějším TDI pro superb s výkonem 125 kW), který má ale větší apetit. Pro majetnější a/nebo náročnější řidiče je Mercedes třídy C jasnou volbou, pokud hledáte spíše praktičnost a lepší cenu, potěší vás více superb.
Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 vs. Mercedes-Benz C 250 CDI 4Matic | ||
---|---|---|
Motor: | 1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo | 2140 ccm, čtyřválec, vznětový, 2x turbo |
Max. výkon: | 103 kW (140 k) / 4200 ot. | 150 kW (204 k) / 5500 ot. |
Max. točivý moment: | 320 Nm / 1750 ot. | 500 Nm od 1600 ot. |
0 - 100 km/h: | 10,8 s | 7,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 201 km/h | 235 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,3 l / 100 km | 6,6 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1667 kg | 1735 kg |
Poháněná náprava | 4x4, Haldex | stálý 4x4 |
Cena základní verze: | 889 900 Kč | 1 083 600 Kč |