Článek
Octavii Combi není třeba dlouze představovat – jde o automobil, který nabídne velký vnitřní prostor a nadprůměrný zavazadelník. Kombi s letitým motorem 1.6 MPI můžete kombinovat s pohonem na LPG, který dodává přímo automobilka, nepřijdete tak o záruku. Na první pohled se verze LPG neliší od běžné Octavie Combi – vzadu je žlutá samolepka a poslední písmeno z označení MPI je zelené.
Auto při rozjezdu spaluje benzín, poté se samočinně přepne do režimu, kdy z nádrže odčerpává LPG. Přepnutí benzín/LPG je možné udělat kdykoliv stisknutím tlačítka a je prakticky neznatelné. A to i přesto, že se mírně sníží výkon motoru – k dispozici máte o čtyři koně a stejný počet newtonmetrů méně. Poznáte to v praxi? Stovku dáte o 1,2 vteřiny pomaleji a maximálka je o 4 km/h menší, v praxi jsou při běžné jízdě rozdíly zanedbatelné.
Motor 1.6 MPI, standardně spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou, si nekoupí nikdo, kdo chce s autem jezdit dravě – je to motor pro klidné řidiče, kteří nechtějí turbodiesel, ale přitom je lákají nízké provozní náklady (obzvláště v kombinaci s přestavbou na LPG).
Na LPG spotřebujete 10 litrů na 100 km
Při jízdě na benzín jsme spotřebovali při jízdě s 20procentním zastoupením městských silnic 7,6 litrů naturalu, na LPG spotřebujete zhruba 10 litrů. Což při ceně 16,90 korun za litr LPG znamená jediné – kilometr ujedete za necelou korunu a sedmdesát haléřů. Pro srovnání, dražší Octavia s motorem 1.6 TDI v praxi spotřebuje zhruba 5,2 l nafty na sto ujetých kilometrů – což znamená při ceně 34 korun za litr, že kilometr ujedete za korunu a osmdesát haléřů. Připočíst je nutné i vyšší cenu turbodieselu (v případě Octavie Combi je to zanedbatelných 15 tisíc korun). Jenže, turbodieselová šestnáctistovka nabídne lepší průběh točivého momentu.
Kufr je pořád stejně velký
Kufr, chlouba Octavie, svou velikost přestavbou na zkapalnělý ropný plyn nezmenšil. Rezervu nahradila sada pro nouzové dojetí a na její místo se přemístila toroidní nádrž o objemu 44 litru. K tomu ještě máte 55litrovou nádrž na benzín. Celkový dojezd tak činí sympatických 1200 kilometrů, což je zhruba o 100 až 200 km více, než kolik pod kapotou Octavie nabídne libovolný turbodiesel.
Škoda, že v Mladé Boleslavi zatím nenabízejí LPG v kombinaci s modernějšími agregáty (například řadou motorů TSI). I tak jde přes nepřesvědčivý výkon motoru 1.6 MPI o zajímavé rozšíření nabídky. Notabene, když aktuální ceny benzínu i nafty jsou nebývale vysoké. Ale i tak bude pro většinu zájemců o úspornou Octavii lepší volbou model s označením 1.6 TDI.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1595 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 75 kW (102 k) při 5600 ot./min. |
Max. točivý moment: | 148 Nm při 3800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 11,8 s (benzin) |
Nejvyšší rychlost: | 190 km/h (benzin) |
Průměrná spotřeba: | 7,1 l/100 km (benzin), 9,2 l - LPG |
Pohotovostní hmotnost: | 1345 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 468 900 Kč |