Článek
A MAX je zkratkou výrazu maximální, což vypovídá o úrovni hodnot nabízených tímto vozem uživatelům," říká Joerg Pfisterer, jeden z manažerů společnosti Ford of Europe.
V době, kdy se i kompaktní vany - například Opel Zafira či VW Touran - stále častěji objevují v sedmimístném provedení, ve Fordu se rozhodli model CMAX zkonstruovat výhradně jako pětimístný. Při mezinárodní novinářské prezentaci této nejnovější modifikace focusu v rakouském Loipersdorfu zástupci automobilky argumentovali především tím, že by sedmimístná verze nutně znamenala sporný cestovní komfort a že zároveň její průzkumy trhu ukázaly, že zákazníci o třetí řadu sedadel příliš nestojí.
Okouzlující prostor
Místo toho se zrodil vůz, který nabízí hodně prostoru i pro tři cestující ve druhé řadě a až nevídaný komfort a prostor, jak pro nohy, tak ramena ve čtyřmístné úpravě interiéru. Přitom stačí provést jen několik velice jednoduchých úkonů se sedadly druhé řady.
Cestující si však nemohou stěžovat ani na nedostatek místa pro přepravované věci. Zavazadlový prostor má totiž už základní objem nadprůměrný - k dispozici je 550 litrů a dále mnoho odkládacích schránek, přihrádek a poliček. Po vyjmutí sedadel druhé řady se získá dokonce objem 1620 l. To všechno je solidní vizitka vozu, který je jedním z nejdelších a nejširších ve své třídě. Na délku měří 4333, na šířku 1825 a na výšku 1595 mm. Nutno předeslat, že nabídkou mimořádného prostoru, obdivuhodné flexibility a pozoruhodného komfortu nijak neutrpěly jízdní vlastnosti.
Dynamika designu
Výzvou pro dynamickou jízdu je už vzhled vozu. Postrádá krabicovitý výraz, který je přece jen stále vlastní řadě velkoprostorových vozů. U Focusu C-MAX je přitažlivý design založen na výrazně sestupném profilu střechy. Ten se snoubí s čistými liniemi a dynamickým pojetím karosérie. Z toho také vůz vytěžil nejnižší koeficient aerodynamického odporu vzduchu ve třídě (c x = 0,31).
Také interiér se nese ve sportovním duchu, na což na první pohled upozorňují příjemný čtyřpaprskový volant s dekorem z leštěného hliníku a velmi dobře tvarovaná sedadla s výborným bočním držením těl.
Zrovna tak si však řidič pochvaluje, že řadicí páka byla včleněna do palubní desky, a vzhledem k tomu je stále po ruce. Do tohoto Focusu je možné objednat i velkou středovou konsoli s elektricky ovládanou ruční brzdou, tedy s prvkem, který má C-MAX vůbec jako první evropský ford.
Premiéra motoru Duratorq TDCi
Zatím jsou pro Ford Focus C-MAX vyhrazeny tři motory. Jde o benzínovou osmnáctistovku o výkonu 88 kW a dva čtyřválcové turbodiesely 1,6 l (80 kW) a 2,0 l (100 kW).
Oba vznětové motory, označované jako Duratorq TDCi, slaví v modelu C-MAX premiéru. Vzešly ze spolupráce s koncernem PSA Peugeot Citroën, který je také vyrábí ve francouzském Trémery. Je pro ně příznačný kultivovaný chod, nízká spotřeba paliva a nízká úroveň emisí. Velký podíl na tom má vysokotlaké přímé vstřikování paliva technikou common-rail druhé generace, přeplňování výfukovým turbodmychadlem s měnitelnou geometrií lopatek a elektronický pedál plynu.
.: Motor Duratorq TDCi
Zatímco pro oba slabší motory byly zvoleny už osvědčené pětistupňové manuální převodovky, dvoulitr TDCi dostal zcela novou šestistupňovou ručně řazenou převodovku.
Velice agilně působí dvoulitrový turbodiesel, což samozřejmě ovlivňuje mohutný točivý moment 320 Nm, dosahovaný již při 2000 otáčkách za minutu. Focus C-MAX se tak pyšní zrychlením z 0 na 100 km/h za 9,6 s a nejvyšší rychlostí 200 km/h. Na druhé straně doslova fascinuje hospodárností - v kombinovaném režimu si bere jen 5,6 l nafty na 100 km. Pro úplnost dodávám i hodnoty pro motor 1,6 TDCi: zrychlení 11,3 s, maximální rychlost 185 km/h a spotřeba 4,9 l nafty na 100 km.
.: S motorem TDCi z 0 na 100km/h za 9,6 s
Ovladatelnost jedna báseň
S výraznou dynamickou tváří vozu jdou ruku v ruce nadprůměrné výkony a skvělé jízdní vlastnosti včetně ovladatelnosti. Nezáludné, čitelné jízdní vlastnosti ovlivňuje nejen o 25 mm delší rozvor náprav a o 40 mm širší rozchod kol ve srovnání s ostatními focusy, ale rovněž optimalizace podvozkových skupin (obou náprav) a dosažení vysoké tuhosti karosérie.
K mimořádně dobré ovladatelnosti přispívá nový elektrohydraulický posilovač řízení, který svůj účinek mění v závislosti na rychlosti jízdy. Respektovaným sekundantem řidiče jsou rovněž brzdy, které jsou snad nejlepší ve třídě. Dokonce ve verzích poháněných turbodiesely mají vpředu ventilované kotouče o rozměru 300x25 mm, což je stejná velikost jako u špičkového Mondea ST 220.
Ve všech modelech Focus C-MAX se uživatelé setkají s protiblokovacím systémem brzd (ABS) s elektronickým děličem brzdných sil (EBD) a brzdovým asistentem (BA). Na přání je dodáván i elektronický stabilizační systém (ESP). Příkladná je rovněž výbava prvky pasivní bezpečnosti, která mimo jiné zahrnuje čelní, boční a průběžné hlavové airbagy.
Ford Focus C-MAX a konkurenti | ||||
Model | Ford Focus C-MAX 2,0 l TDCi | VW Touran 2,0 l TDI* | Citroën Picasso 2,0 l HDi SX | Toyota Corolla Verso 2,0 l D-4D Terra |
Délkaxšířka xvýška (mm) | 4333x1825 x1595 | 4391x1794 x1652 | 4276x1751 x1637 | 4240x1705 x1610 |
Rozvor (mm) | 2640 | 2677 | 2760 | 2600 |
Objem zavaz. prostoru (l) | 550 | 695 | 550 | 581 |
Motor | turbodiesel čtyřválcový | turbodiesel čtyřválcový | turbodiesel čtyřválcový | turbodiesel čtyřválcový |
Převodovka | 6st. manuální | 6st. manuální | 6st. manuální | 6st. manuální |
Max. výkon (kW/ot. min -1 ) | 100/4000 | 100/4000 | 66/4000 | 66/4000 |
Max. toč. moment (Nm/ot. min -1 ) | 320/2000 | 320/1750 | 205/1900 | 215/2200 |
Maximální rychlost (km/h) | 200 | 197 | 175 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,6 | 10,6 | 12,6 | 13,5 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 5,6 | 6,0 | 5,5 | 6,2 |
Základní cena (Kč) | zatím nestanovena | 806 800** | 559 000 | 648 900 |
* pětimístné provedení, ** od střední výbavy Trendline |