Článek
Najít rozumný kompromis mezi parádním vytočeným benzíňákem a silným tahounem vonícím naftou, to by byla ta pravá balada. Jenže to potom si člověk musí pořídit nějaký objemný benzíňák, který stojí asi dvakrát víc, než leon. Takže pro co se tedy rozhodnout?
Hic Sunt Leones
"Zde jsou lvi," psalo se dříve latinsky na mapách, kam ještě lidská noha nevkročila. Jenže dnes už leon má své místo dávno zmapované. Tady kraluje on se svou pětimístnou a pětidveřovou karoserií, která je mnohem hezčí, než nevzhledné Toledo či celkem povedená Altea. V Seatu je to asi nejpovedenější kousek. Zvenku to nevypadá, že by nabízel zrovna přehršel místa, ale opak je pravdou. Na předních sedadlech silně sportovně sevřených je prostoru dost, vzadu už je to trochu horší, ale ve třídě jde o průměr a zavazadelník se 341 litry je také celkem ucházející. Všechno je však zabaleno do sportovnějšího vzhledu, což může odrazovat.
FR = Frčí Rychle?
Jenže my už jednou Seat Leon testovali [celá zpráva]. Takže se spíš podíváme, co nabízí pro zákazníky verze FR. Vzhledově je na tom samozřejmě mnohem lépe. Přední nárazník s monstrózními nasávacími otvory, efektní hliníková kola či zadní odlehčení náznakem difuzoru auto opravdu sluší.
Uvnitř jsou pak již zmíněná sportovní sedadla, nové budíky a řadicí páka se skutečně nevhodnou hlavicí, která vůbec nepadne do ruky. Ale to je jen malá piha na kráse jinak skvěle fungující převodovky. Také podvozek je o něco tužší, což udělá z vozu na pražských nerovnostech divokou motokáru.
Jenže to hlavní nás čeká pod přední kapotou. Vznětový čtyřválec s turbodmychadlem má výkon 125 kW. Známe ho třeba z Octavie RS, kde je však o slušných 86 tisíc korun dražší! Takže jak se předvede tady?
Tenhle agregát není žádný velký extra sportovec. Jeho síla spěchá k řidiči tradičně až kolem 1800 ot./min, kdy kopne do předních kol všech 350 N.m. To je možná u leonu největší problém. Jen přední kola mají dost velký problém se s touto porcí vypořádat. Častokrát se nám tak stalo, že i přes zapnuté ESP jsme si na křižovatce pořádně prohrábli. Jenže nadávkovat správně sílu u tak lehkého automobilu je problém.
Pak už výkonové křivky pokračují po standardních stupnicích. Motor je silný, ale krátký úsek otáček nutí rychleji řadit. Ve vyšších otáčkách není o co stát. Systém čerpadlo-tryska rachotí, výkon je nutné honit pomocí převodů a jediné, na čem motor stojí, je jeho pružnost.
Nechytl
Popravdě řečeno, motor moc nechytí za srdce ani za peněženku. Je levnější než u Octavie a žere málo, ale jeho charakteristika není prostě pro sportovní vůz, do kterého se snaží leon stylizovat. Kromě silného zátahu má spíš latentní charakteristiku, mnoho radosti neudělá ani nekomunikativní řízení a pohon jen na přední kola velmi často vynese vůz ze zatáčky v silně nedotáčivé stopě.
Je pravda, že se za ním každý ohlédne, na křižovatce pokoří i kdejakého bavoráka, ale radost z klikatých okresních silnic s ním mít nebudete. Za cenu 699 900 Kč bychom tak vůz doporučili spíš těm, kteří chtějí mít doma auto, které dobře vypadá, má slušnou forsáž, ale manželka by asi nepřekousla spotřebu nad 7 litrů a nechá se ukolébat řečmi, že "to je přece jenom pomalej nafťák, co rychle vypadá". Těm nezadaným radíme - kupte si raději zážehový 2.0 TFSI s větším výkonem, který je dokonce o 34 000 Kč levnější.
Technické údaje | |
Seat Leon FR 2.0 TDI | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1968 ccm |
Max. výkon | 125 kW při 4200 ot./min |
Max. točivý moment | 350 N.m při 1800 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7,8 |
Mimo město | 5,0 |
Kombinace | 6,0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 214 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8,2 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4315 mm |
Šířka | 1768 mm |
Výška | 1458 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Objem zavazadelníku | 341 l |
Provozní hmotnost | 1406 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 |
Ochrana dětí | 4/5 |
Ochrana chodců | 3/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 399 900 Kč |
Základní cena motorizace | 699 900 Kč |