Hlavní obsah

Test Seatu Ibiza 1,4 Copa: španělská fabia

Novinky, Martin Žemlička

Seat Ibiza je na trhu již tři roky, výrobce se proto tento model snaží zatraktivnit nejrůznějšími výhodnými edicemi. Poslední nabídkou je edice Copa, která obsahuje rozšířenou výbavu za příznivou cenu. Vyzkoušeli jsme Ibizu s benzínovou čtrnáctistovkou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ibiza 1,4

Článek

Ibize nelze ani po letech upřít nadčasový, dynamický a celkově pohledný vzhled. Povedený vzhled, zdůrazněný výraznou přední maskou a výraznými prolisy boků, vhodně doplňovaly v případě testovaného vozu patnáctipalcová litá kola a výrazná žlutá metalíza.

Interiér má velmi dobré dílenské zpracování a výběr materiálů také není špatný. Celkově ale působí až příliš jednoduše a častější použití měkčených plastů by rozhodně nebylo na škodu. Přístrojová deska vypadá jednoduše, ale najdete na ní vše potřebné.

Rychloměr a otáčkoměr v módních výrazných a kulatých tubusech mají pohlednou i dobře čitelnou grafiku. Oceňujeme sedadla s výraznějším bočním vedením a přiměřeně tuhými výplněmi. Volant je seřiditelný dvouose, posaz za ním je pohodlný pro řidiče nejrůznějších typů postav.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ibiza 1,4

Vzadu je prostorová situace mírně odlišná, svažující se střecha ubírá potřebné centimetry a cestující nad 180 cm si vzpřímeně nesednou. Místa pro nohy je zde ale dostatek.

Zavazadlový prostor má dostatečnou hodnotu 292 litrů, a přestože má nízko položené dno, přístup do kufru je dobrý.

Tvrdší naladění, velmi dobré jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti patří k tomu lepšímu, co nabízí segment B, tedy malých vozů velikosti fabie. Podvozek má tužší odpružení, které větší nerovnosti neodfiltruje dokonale, na druhou stanu podvozek není prkenný ani přehnaně tvrdý. Potěší předvídatelné chování při rychlejším průjezdu zatáčkou, malý náklon karoserie a dobré držení stopy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ibiza 1,4

Řízení s elektrohydraulickým posilovačem je přesné, přiměřeně tuhé, ale bez výraznější zpětné vazby. I tak jde pocitově o jedno z nejlepších řízení mezi malými automobily. Pětistupňová manuální převodovka je přesná; v rychlostech nad 130 km/h je v kabině vyšší motorický hluk. Brzdy jsou kotoučové na všech kolech (vepředu s vnitřním chlazením), dobře se dávkují a dobrá je i jejich účinnost.

Testem prošel střed nabídky benzínových motorů, čtrnáctistovka s 85 k (63 kW) a 132 Nm točivého momentu. Jde o dobře známý čtyřválec s vícebodovým vstřikováním MPI a šestnácti ventily. Motor nabídne ve městě i mimo něj velmi dobrou dynamiku (zejména při řazení ve vyšších otáčkách), v dálničním provozu se ale začíná „ztrácet“ a dynamika při zrychlování nad 120 km/h je na pátý rychlostní stupeň poměrně vlahá. Spotřebu lze při běžné jízdě mimo město udržet mezi šesti a sedmi litry paliva.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ibiza 1,4

Cenově zajímavá verze

V případě Ibizy se verze Copa nabízí pouze pro dva motory – benzínovou dvanáctistovku nebo čtrnáctistovku. V této verzi dostanete v základní výbavě 15palcová kola z lehkých slitin, klimatizaci, tempomat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozidla. Za necelých 250 tisíc korun jde o zajímavou nabídku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ibiza 1,4

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1390 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:63 kW (85 k) při 5000 ot./min.
Max. točivý moment:132 Nm od při 3800 ot./min.
0 - 100 km/h:11,8 s
Nejvyšší rychlost:177 km/h
Kombinovaná spotřeba:5,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1075 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:243 900 Kč (edice Copa)
Související témata:

Související články

Test Seatu Altea XL 2.0 TDI: tak to má vypadat

Hned na začátek se musíme přiznat, že tohle auto jsme očekávali už dávno. Seat Altea byla pro rodinu moc malá a Toledo příliš velké a ošklivé. Takže popravdě...

Výběr článků

Načítám