Článek
Nová ibiza se změnila pouze v detailech, nečekejte žádné větší odlišnosti v jízdních vlastnostech či praktičnosti. Ibiza má nově ostřejší rysy - nové jsou přední světlomety, maska chladiče i spodního otvoru pro přívod vzduchu. Světlomety se dodávají ve dvou verzích s halogenovými žárovkami nebo na přání v bi-xenonovém provedení, včetně světel pro denní svícení z LED diod. Přední a zadní nárazníky mají rovněž nový vzhled.
Interiér má nový ovládací panel klimatizace, větší schránku před spolujezdcem (10,7 litru). Uvnitř ibizy zaznamenáte zejména tvrdé plasty, které jsou sice obstojně dílensky zpracované, interiéru ovšem vládne strohost. Ergonomie je dle zásad koncernu VW na vysoké úrovni, nad ovládáním není třeba přemýšlet. Bíle podsvícené budíky mají výtečnou čitelnost, na dalších palubních displejích je pro oči možná „náročnější“ červené zobrazení údajů na černém podkladu. Věnec volantu by mohl být tlustší, k jeho velikosti nemáme výhrad.
Vzadu je méně místa než ve fabii
Daní za atraktivní zkosení zadního C sloupku je zmenšený prostor na zadních sedačkách. Pokud měříte nad 180 cm, vzadu se budete hlavou dotýkat čalounění stropu. Kufr nabídne v dané třídě solidních, nicméně neohromujících 292 litrů (počítáno po hranu okna; včetně prostoru pro rezervní kolo), v případě verze LPG je to o sedmdesát litrů méně kvůli nádrži na LPG, která zabírá prostor pro rezervu. Přístup do kufru je bezproblémový, byť nákladová hrana není z nejnižších, velikost vstupního otvoru bude snad vyhovovat všem majitelům.
Benzínová šestnáctistovka nabídne 80 koní, což – jak ukázala praxe - při plném zatížení vozidla na dynamickou jízdu nestačí. Při předjíždění musíte zhusta podřazovat rovnou o dva stupně, abyste se dočkali solidnějšího zrychlení. Při těchto manévrech je třeba motor držet ve vysokých otáčkách, kdy se ale projeví vyšší hlučnost (do té doby solidně potlačovaná).
Klidným řidičům bude tento motor vyhovovat, ostatním bychom doporučili motory 1.2 TSI nebo 1.6 TDI. Podstatnou provozní výhodou popisovaného agregátu je tovární instalace pohonu na zkapalněný ropný plyn, tj. LPG. Systém dodává italská firma Landirenzo. Benzín se do válců vstřikuje pouze při rozjezdu, hned poté se systém samočinně přepne na LPG.
V praxi je přechod tak plynulý, že to ani nepoznáte – výkon motoru se sice nepatrně zvýší, vzhledem k vysokým cenám za benzín je ale zajímavá ekonomická stránka věci. Při průměrné ceně 18,40 Kč za litr LPG vychází jeden kilometr na zajímavých 1,40 Kč / 1 km (LPG, normovaná spotřeba pro Ibizu 1.6 LPG – 7,6 l / 100 km). Zhruba 2,2 Kč / 1 km (natural 95, normovaná spotřeba 6,0 l) zaplatíte, když s tím samým motorem pojedete na benzín.
Při tachometrových 130 km/h točí motor rovných 3000 otáček, spotřeba se v tomto jízdním režimu blíží osmi litrům naturalu 95, respektive deseti litrům LPG. Benzínová nádrž má objem klasických 45 litrů, LPG nádrž pak pojme 52,8 litrů paliva, což v součtu dává dojezd přes 1000 kilometrů.
Jízdní vlastnosti patří k tomu lepšímu, co nabízí segment B, tedy malých vozů velikosti fabie a jsou stejné jako u ibizy před omlazením. Podvozek má tužší odpružení, které větší nerovnosti neodfiltruje dokonale, na druhou stanu není prkenný ani přehnaně tvrdý. Potěší předvídatelné chování při rychlejším průjezdu zatáčkou, malý náklon karoserie a dobré držení stopy.
Rozumně nastavená cenovka
Řízení s elektrohydraulickým posilovačem je přesné, přiměřeně tuhé, ale bez výraznější zpětné vazby. K přesné, pětistupňové manuální převodovce s delším zpřevodováním, nelze mít výhrad. Brzdy mají ostřejší nástup, dávkovat ale jdou dobře a problematický není ani jejich účinek.
Cena za nejlevnější LPG verzi je nastavena rozumně – od 289 900 korun. Už v základní výbavě zvané Reference dostanete čtyři vzduchové vaky, elektrické ovládání předních oken, rádio s přehrávačem CD / MP3 a centrální zamykání. Klimatizace přijde na tučných 25 700 korun, ceny ostatních prvků komfortní či bezpečnostní výbavy jsou nicméně nastaveny rozumně.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1598 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 59 kW (80 k) |
Max. točivý moment: | 145 Nm při 3800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 12,0 s |
Nejvyšší rychlost: | 174 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1143 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 289 900 Kč |