Článek
Kromě sedanu přišel španělský Seat také s praktičtější verzí kombi. Ta dostala název Exeo ST a do prodeje se vrhla se stejnou paletou motorů a rozsahem výbavy jako u čtyřdveřových modelů. Exeo ST se tak odlišuje prodlouženou karoserií s délkou 4,67 metru a objemem zavazadlového prostoru 442 litrů v základním uspořádání.
Vzhled vozu je střízlivý, bez výrazných křivek. Automobil technicky vychází z Audi A4 minulé generace, takže designéři Seatu měli poměrně svázané ruce. Celek po stránce vnějšího vzhledu neurazí, „auto emoción“ zde však nehledejte.
Pozice za volantem se díky bohatým možnostem pro seřízení sedadla a volantu hledá snadno i pro majitele nekonfekčních postav. Také výhled z vozidla je uspokojivý.
Dobrá ergonomie, průměrná prostornost
Ukazatele, ač je na nich znát stáří, působí přehledným dojmem a jsou i dobře čitelné. Pochválit lze také dobře tvarovaný a vhodně velký volant. Naopak kritiku zaslouží loketní opěrka, která je prakticky nepoužitelná - je špatně umístěná, takže vadí při řazení i zatažení ruční brzdy. Také odkládacích ploch je v Exeu málo.
Na středovém panelu je znát jeho stáří, pokud ale pomineme estetické hledisko, lze pochválit Audi, respektive Seat za dobrý výběr materiálů a koneckonců i jejich zpracování. Ukazatele jsou přehledné a ovládání je víceméně intuitivní.
Využitelnost i přístup do zavazadlového prostoru (základní objem činí 422 litrů) je dobrá, velikostně je ale Exeo ST ve střední třídě pouze průměrné. Také místo pro zadní cestující nabídne sice dostatečné.
2,0 TDI nabídne dostatek výkonu při nízké spotřebě
Druhý nejsilnější motor z nabídky, jenž jsme dostali k testu, spaluje naftu. Jde o 2,0 TDI s výkonem 170 koní a především 350 Nm točivého momentu. Motor má dostatek elánu; kolem dvou tisíc výrazněji ožívá a předvádí výborný zátah. Jde o novou generaci motorů TDI koncernu Volkswagen s litinovým blokem válců a vstřikováním common-rail. Akustický komfort motoru je tudíž dobrý, stejně jako celkový chod a kultivovanost turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce.
Převodovka je s motorem dobře sladěna, má šest stupňů, přičemž první dva jsou krátké, poslední šestka je vysloveně dálniční rychlostí. Řazení je přesné, dráhy jsou vymezeny dostatečně.
Přehlédnout nelze spotřebu, jež i při plném zatížení a jízdě na plný plyn jen málokdy překročí sedm litrů. Při trochu úsporné jízdě není problém dosáhnout spotřeby pět litrů nafty.
Jízdní vlastnosti nejsou špatné, ale těžká příď kazí požitek při svižnější jízdě. Při rychlé jízdě je auto v zatáčkách nedotáčivé, při normálním zacházení nabídne dobrý komfort u přejezdu nerovností, víceprvková náprava odvádí dobrou práci a Exeo je jisté i ve vyšších rychlostech.
Relativně starší technický základ a logo Seatu nedovoluje nastavit vysoké prodejní ceny, Exeo proto potěší jednak solidní sumou a také bohatou základní výbavou. Základní model Reference má mimo jiné stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem EBA, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, dvouzónovou automatickou klimatizaci nebo rádio s CD/MP3 přehrávačem.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 125 kW (170 k) |
Max. točivý moment: | 350 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 8,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 229 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1535 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 712 900 Kč |