Článek
Říká se jim „kvasinská dvojčata”, i když mají na nose každé jiné logo – Škoda Karoq a Seat Ateca. A ti, kdo chtějí auto o trošku méně běžné, mohou zvolit Atecu, protože Karoq člověk potká denně.
Vážně jí to sluší, zejména v jasně červené barvě se stříbrnými detaily na spodku. Je velká tak akorát, aby odvezla čtyři lidi v naprostém pohodlí, ale zároveň s ní nebyl velký problém ve městě zaparkovat. Díky velikému střešnímu oknu je uvnitř spousta světla a i poněkud jednotvárný interiér nepůsobí ponuře.
Všímám si, že přední opěradla nejsou zrovna pohledná, zejména ve své horní části. Jenže když se do toho levého uvelebím, zjišťuji, že se tu sedí vážně hezky, i když jsou sedačky z těch tvrdších.
Před sebou mám všechno přesně tam, kde to znám z ostatních nejen seatů, ale i škodovek a volkswagenů, tahle kabina nezklame.
Některé detaily vás budou štvát
Jenže přesto má pár nevýhod. Jas podsvícení se seřizuje v centrálním displeji, což je ve srovnání se starým dobrým kolečkem u ovladače světel zbytečně složité a příliš to odvádí pozornost řidiče, pokud to chce dělat za jízdy.
Ovladač světel je také jediné místo, kde Ateca ukáže, zda automatika rozsvítila potkávací světla např. v dešti nebo mlze.
Třetí páčka pod volantem k ovládání tempomatu je nejlepší řešení, jaké aktuálně koncern Volkswagen používá. Umístit to na volant je sice běžnější, ale nikoliv pohodlnější. Snadno se ji naučíte nazpaměť. Nevýhodou ovšem je, že nastavená rychlost je v přístrojovém štítu zobrazena jen mrňavým číslem.
Digitální přístrojový štít obecně nepatří k nejpovedenějším. Sice si můžete vybrat ze třech režimů zobrazení, ale mně zoufale chybí ten čtvrtý „škodovácký” s velkým kulatým otáčkoměrem a digitálním zobrazením rychlosti uprostřed.
V ostatních je dost špatně čitelná rychlost. Pokaždé trošku jinak, ale vždycky mizerně. Vyřešil by to např. head-up displej, ale tady nejsme v Audi.
Pohonné ústrojí na jedničku, když ho správně nastavíte
Tlačítkem startuji motor, nastavuji individuální jízdní režim – podvozek a řízení „komfortní”, pohonné ústrojí „sportovní”, tak fungují současné seaty, škodovky a volkswageny nejlépe, a vyrážím.
Později si všimnu, že si vůz pamatuje, v jakém režimu jste ho vypnuli, a tak stačí kolečkem navolit požadovaný režim jednou a dlouho naň nemusíte sáhnout.
190 koní benzínového dvoulitru má dost síly na svižnou jízdu, i pokud jedete plně obsazeni, a sedmistupňová dvouspojka ve sportovním režimu řadí rychle a hladce zároveň. Nevýhodou je ne zrovna hezký zvuk motoru ve vyšších otáčkách – a tam se budete chtít pohybovat, aby vůz dynamikou dostál svému chic zevnějšku.
Přestože je Ateca technicky spřízněná s Karoqem, na silnici je jistější a do zatáček se vrhá ochotněji. Není to žádný sporťák, nýbrž vysoké auto, ale ostřejší jízdy se vůbec nemusíte bát.
Čtyřkolka s názvem 4Drive v zatáčkách opravdu pracuje, ale nedokáže navodit dojem, že zatáčíte zadními koly, jako v nejostřejší Cupře Ateca. Nebo třeba v Suzuki Vitara.
Ateca má i jízdní režim s názvem Offroad a nemám obavu, že by občasný lehký terén nezvládla, světlou výšku nemá úplně nepoužitelnou. Bude ale samozřejmě záležet na obutých pneumatikách a letní pirellky P Zero, vyvinuté pro co nejlepší výkony na asfaltu, v blátě rychle ztrácejí trakci.
Na asfaltu ale fungují naprosto perfektně a svádí trošku přišlápnout plyn. Takže se není co divit, když v prvních dnech ukazatel spotřeby hlásí něco přes deset litrů a na konci testovacího týdne vidím 9,5 l/100 km – jezdil jsem vážně svižně.
Kolem a kolem výborná nabídka
Ateca FR je, celkem vzato, dobré rodinné auto s troškou sportovnosti. „Za sebe” se se 184 cm výšky vejdu velmi pohodlně, zavazadelník je taky dost prostorný, pokud už děti nevozíte v kočárku.
Je variantou pro ty, kterým normální Ateca přijde příliš usedlá, ale Cupra zase příliš ostrá, silná a drahá. Na druhou stranu, v téhle specifikaci se FR Cupře cenou už dost blíží.
Zápory ve formě složitého nastavování jasu a nedokonalého digitálního přístrojového štítu dokáže FR snadno smazat – svým vzhledem, jízdními vlastnostmi i celkovou použitelností v každodenním životě. A tak, nedíváte-li se po něčem skutečně prémiovém, jako např. BMW X3, není moc co vytýkat.
Seat Ateca FR 2,0 TSI 7DSG 4Drive | |
---|---|
Motor: | 1984 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 140 kW (190 k) při 3750-4750 ot./min |
Max. točivý moment: | 320 N.m při 1450-4200 ot./min |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
0–100 km/h: | 7 s |
Nejvyšší rychlost: | 212 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,9 l/100 km |
Pohotovostní/nejvyšší hmotnost: | 1541/2080 kg |
Délka x šířka x výška: | 4376 x 1841 x 1615 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 485 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Základní cena: | 584 900 Kč (Ateca Style 1,0 TSI) |
Základní cena testované verze: | 819 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 103 000 Kč |