Článek
Přední sedadla jsou výrazně tvarovaná, místa je dost i pro řidiče vyšších postav. Vzadu je situace jiná, svažující se střecha ubírá tolik potřebné centimetry a cestující nad 180 cm si vzpřímeně nesednou.
Na druhou stranu, na západ od českých hranic je Ibiza brána jako druhé auto do rodiny a ne jako jediný a univerzální automobil na chatu i dovolenou jako v Česku. Zavazadlový prostor má dostatečnou hodnotu 292 litrů.
:. Seat Ibiza - skoro 300 litrů by mělo stačit všem.foto: Novinky/Martin Žemlička
Jednoduchý, ale dobře smontovaný interiér
Interiér má velmi dobré dílenské zpracování a výběr materiálů také není špatný. Přístrojová deska vypadá jednoduše, ale najdete na ní vše potřebné.
Ovládání rádia i klimatizace je intuitivní, drobná výtka by se ale našla k zapínání/vypínání rádia - je to sice drobnost, ale proč k tomu není určen největší ovladač, jak je obvyklé? Zamrzí také absence ukazatele stavu teploty chladící kapaliny (zde je pouze kontrolka). Rychloměr a otáčkoměr v módních výrazných a kulatých tubusech mají pohlednou i dobře čitelnou grafiku jednotlivých číslic.
:. Ten velký "čudlík" vpravo nahoře rádio nezapne... Škodafoto: Novinky/Martin Žemlička
Největší přednost - jízdní vlastnosti
Naladění podvozku je na rozdíl od minulé generace příjemnější. Automobil řidiče „nevyklepe“ při rychlé jízdě na kočičích hlavách a nechybí mu živé a předvídatelné chování při rychlejším průjezdu zatáčkou. V nich lze ocenit rovněž malý náklon karoserie stejně jako dobré držení stopy. Sportovní vlastnosti, které by mohl slibovat dynamický vzhled, ale nečekejte. Ale i tak patří podvozek nové ibizy mezi to nejlepší, co nabízí segment B, tedy malé vozy.
:. Ibiza brnká na emoce, design je určitě povedený.foto: Novinky/Martin Žemlička
Ocenit lze přesné řazení pětistupňové manuální převodovky s krátkými drahami, ale minimálním odporem. Řízení je přesné a zprostředkovává relativně dobrou zpětnou vazbu. Jízdní vlastnosti jsou největší předností nového Seatu Ibiza.
Šest motorů, ale chybí výkonný benzínový motor
V nabídce jsou tři zážehové a tři vznětové motory; chybí zde ale moderní přeplňované benzínové motory z líhně VW. Nejsilnějším benzínovým motorem tak je šestnáctistovka se 105 koňmi (77 kW) a pouhými 153 Nm točivého momentu.
Testem prošel střed nabídky benzínových motorů, čtrnáctistovka s 85 k (63 kW) a 132 Nm točivého momentu. Jde o dobře známý čtyřválec s vícebodovým vstřikováním MPI a šestnácti ventily. Motor nemá výkonovou špičku a očekávat od něj svižné svezení by bylo naivní. Ve městě a mimo něj se při správném zacházení s plynovým pedálem dá dočkat přijatelného zrychlení, v dálničním provozu jedna-čtyřce brzy docházejí síly a začíná být hlučná. Ideální cestovní rychlost se tak jeví okolo 120 - 130 km/h.
:. Seat Ibiza - zatím jí chybí silný benzínový motor, dočkáme se později?foto: Novinky/Martin Žemlička
Spotřeba je mezi 6 - 7 litry Naturalu 95. Ve městě anebo když se autu více šlape na krk, naroste spotřeba o jeden až dva litry.
Celkově lze Ibizu hodnotit pozitivně, největší radost udělá výtečný podvozek, naopak největším minusem je přeci jen menší praktičnost. Potěší rovněž cenová politika, která se o mnoho neliší od Fabie s připlacenou doplňkovou výbavou, kterou má španělský zástupce už v základu.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1390 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 63 kW (85 k) při 5000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 132 Nm od při 3800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 12,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 175 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1025 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 304 900 Kč |