Hlavní obsah
Článek

První elektrický Rolls-Royce má podobu kupé Spectre. Dvanáctiválec byl tedy za baterii a elektromotory nejdříve vyměněn u tvarově nejdramatičtější karoserie a škarohlíd by mohl tvrdit, že pro opatrné otestování úspěchu tohoto pohonu jde o nejbezpečnější řešení.

Rolls-Royce samozřejmě tvrdí, že elektřina je pro typické vlastnosti vozů této značky ideálem. A nutno podotknout, že už sám zakladatel Henry Royce před 124 lety takto smýšlel. „Elektromobil je dokonale tichý a čistý. Necítíte žádný zápach ani vibrace. Měly by se stát velmi užitečnými, až se podaří zařídit síť nabíjecích stanic,“ řekl.

Zda je síť veřejných nabíjecích stanic již dostatečná, nechť každý posoudí sám. U vozů, na které nestačí ani deset milionů korun, je ovšem nutné i pozměnit pohled na individuální dopravu. Mnohem důležitější než mapa nacpaná dobíjecími lampami a dálniční odpočívky s rychlodobíjecími stanicemi je totiž možnost domácího či kancelářského nabíjení, které je u klientů této značky tak nějak samozřejmostí.

Test Rolls-Royce Ghost Black Badge: Temné alter ego

Testy

„Velká většina našich klientů bude používat spectre tak, že upřednostní pohodlné nabíjení doma,“ uvedl před rokem pro Novinky projektový manažer Rhodri Good s tím, že spalovací vůz doma běžně nenatankujete a na delší vzdálenosti zákazníci častěji létají.

Jako elektromobil nevypadá

I automobilky o patra níže s nástupem elektromobility uvažovaly, zda se vrhnout do úplně nového konceptu auta, které využije daností této koncepce, nebo spíš předstírat, že jde vlastně o normální auto. Řeč je o extrémně protažených rozvorech, velkých kolech a krátkých převisech, kabině posunuté dopředu a dalších specialitách, které umožní jedině elektromobil s plochou baterkou v podlaze a elektromotory v nápravách.

Například Mercedes se podle zákulisních informací již poučil, že radikální elektromobilní design modelů EQE a EQS u zákazníků tolik úspěchu nemá a nástupci se mají více podobat spalovacím modelům. Tak jako tomu je třeba u BMW, mateřské automobilky Rolls-Royce, která u spektra elektrickou výbavu skrývá možná ještě usilovněji.

Spectre má velmi dlouhou přední kapotu, pod kterou sice ukrývá nejrůznější měniče, počítače a další součástky, ovšem její nejdůležitější obhajobou je prostě fakt, že to vypadá tradičně a elegantně.

S aerodynamikou se přitom pracovalo natolik, že i více než stoletá soška na masce chladiče ve tvaru řeckého panteonu, pod kterou není chladič, se trošku přikrčila.

Poté co se přestal vyrábět wraith, jde o jediné kupé značky v nabídce. Právě s wraithem má spectre společnou i siluetu pozvolně klesající střešní linie typu fastback.

Automobilka přesto za předchůdce považuje spíše za mě ještě elegantnější Phantom Coupé, který vycházel z prvního novodobého phantomu a vyráběl se v letech 2008 až 2016. Jde totiž i o rozměry, které jsou phantomu velmi blízké. I když to na fotografiích nemusí tak vypadat, spectre má na délku ohromných 5453 mm.

Nekompromisní luxus

Ani v interiéru se spectre nesnaží nijak odlišovat od svých spalovacích sourozenců na platformě Architecture of Luxury. Novinkou je snad jen digitální přístrojový štít, který si však naštěstí zachovává potřebnou eleganci a jednoduchost.

Jinak se vnitřek nese v duchu moderních vozů značky. Vše potřebné lze snadno ovládat mechanickými tlačítky, která jsou vzorně kombinovaná s briskně reagujícím dotykovým ovládáním skvělého informačně-zábavního systému založeného na iDrive od BMW.

Jde o ideální mix tradiční intuitivnosti a pohodlného ovládání s moderními technologiemi. Proč to nejde takto i v jiných autech, je mi záhadou, přístup automobilek k těmto prvkům totiž nutně není o penězích.

Snad ani netřeba zmiňovat, jak velkým skokem oproti klidně i prémiovým vozům jsou materiály uvnitř a jejich zpracování. Úchvatné je obrovské dřevěné obložení dveří, na pohled kovové prvky jsou všechny skutečně kovové včetně výdechů ventilace. Neuvěřitelně jemná kůže je sešita nádherným způsobem a možnosti konfigurace jsou v podstatě nekonečné. Uvnitř si zkrátka připadáte jako zavření v té nejluxusnější kabelce.

Navíc je tu i praktická část, a sice že proti směru otevírané dveře umožní posádce pohodlně nastoupit dozadu, kde se překvapivě i dospělí mohou s prominutím až rozvalit. Toto rozhodně není dvoumístné auto s nouzovými sedadly vzadu.

Jezdí správně

Největší otazníky při premiéře prvního elektromobilu od značky s tak typickým jízdním projevem jsem měl ohledně naladění elektrického pohonu a odpružení.

S pohotovostní hmotností 2975 kg je spectre nejtěžší z celého portfolia, a to včetně SUV Cullinan. Jen baterie o kapacitě 105,7 kWh má totiž 700 kg.

Elektrické pohonné ústrojí skládající se z elektromotoru vpředu i vzadu disponuje systémovým výkonem 430 kW a poskytuje točivý moment 900 Nm. Tedy stejně jako phantom. Vůz dosáhne zrychlení z klidu na rychlost 100 km/h za 4,5 sekundy.

Stejně jako mateřské BMW nepoužívá 800V architekturu, nabíjecí výkon tak činí 195 kW. V době, kdy nejlepší vozy zvládnou kolem 270 kW, jde o spíše průměrné číslo. Z 10 na 80 procentech jste tedy za 35 minut. Podle metodiky WLTP činí dojezd na jedno nabití 520 kilometrů.

S phantomem na sněhu. Vrchol automobilového luxusu je i na horách suverénní

Testy

Nejsou to rozhodně špatné hodnoty, ale rychlý elektromobilní vývoj znamená, že už dnes jen lehce nad milion korun dostanete i lepší čísla. Tohle auto ale nechce ohromit daty, stejně jako to neměl za cíl jakýkoli Rolls-Royce v historii.

O to více záleží na jízdním zážitku. Rolls-Royce může být velmi rychlý, ale nikdy na něm nesmí být vidět spěch. I když máte místo nohy cihlu, nemá být vůbec možné s těmito auty vyrazit z křižovatky neurvale. Lze to rychle, ale stále elegantně.

Myslel jsem si, že ten neuvěřitelně sametový rozjezd dvanáctiválce se samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem nebude možné napodobit elektromotorem, který v samotné principu má tendenci škubat. Mýlil jsem se, akcelerátor ve spectru je naložen přesně v témž „pudinku“ jako v jiných modelech značky a vy si tak můžete užívat plynulý rozjezd, i když se potřebujete ve spěchu vměstnat z vedlejší silnice na hlavní.

Přitom dynamika auta je více než působivá. Jen se nedočkáte takového elektromobilního kopance, který by vozu ani neslušel. Elektromotory jsou zřejmě velmi dobře softwarově odladěny, aby pracovaly s mírným zpožděním, díky němuž vše probíhá tak samozřejmě.

Mám k pohonu jedinou uživatelskou výtku. Týká se rekuperace brzdné energie. Pro zjednodušení členěna jen do dvou stupňů. Režim B nabízí ovládání jedním pedálem a maximální rekuperaci po puštění akcelerátoru. Ve městě je fajn, ale stejně mi tento způsob, kdy musíte mít kotník neustále v pohotovosti, nevyhovuje.

Pak je tu výchozí režim, který po puštění plynu rekuperuje jen velmi málo. Asi jako když máte zařazený stupeň a motor točí 1500 otáček. A zbytek rekuperace se spoléhá na brzdový pedál, jenž se sám rozhodne, kdy do procesu zapojí provozní kotoučové brzdy.

Chybí tu však ještě jeden mód ryzího plachtění, kdy vůz nebude sám rekuperovat vůbec. To je ten nejplynulejší a v mnoha jízdních situacích nejefektivnější způsob jízdy elektromobilem.

Komfort i obratnost

Ticho na palubě je tu dovedeno až do absurdna. Když zavřete okno, máte pocit, jako když svět kolem sebe vypnete. Pak je tu řízení tak vláčné, jak má být, a přitom velmi přesné.

V manipulaci v těsných místech velmi pomáhá i natáčení zadních kol, přitom o něm na rozdíl od jiných aut jindy ani nevíte. Odvádí svou práci, ale velmi jemně.

Spectru nechybí ani nové aktivní vzduchové odpružení. Dokáže oddělit stabilizátory, tak aby každé kolo mohlo reagovat zcela nezávisle a zabránit tím nežádoucím pohybům karoserie, ke kterým může dojít, když vůz najede na zvlněný povrch jen na jedné straně. Toto řešení také eliminuje riziko vysokofrekvenčních vibrací vlivem menších nedokonalostí povrchu vozovky.

Foto: Rolls-Royce Motor Cars Prague

Rolls-Royce Spectre

Jakmile navíc systém vyhodnotí, že se blíží zatáčka, elektronický systém potlačování náklonu znovu spojí komponenty stabilizátorů vozu a přitvrdí tlumiče. Díky této magii se podařilo docílit zdánlivě neslučitelného.

Spectre je komfortem i na rozbitých okreskách spíše blíže vlajkovému phantomu než ghostu, přitom je až působivě agilní a stabilní v zatáčkách. Jako kdybyste mu umazali tunu hmotnosti. Nejde přitom jen o kouzla odpružení, ale i nízkého těžiště díky baterii v podlaze.

Chybí mu dvanáctiválec?

Lze vůbec naladit elektrický pohon tak, aby se spectre choval jako pravý Rolls-Royce? Už víte, že ano.

Přemýšlel jsem ale rovněž nad tím, zda velká část absolutně luxusního zážitku z vozů této značky nespočívá také ve vědomí, že tam někde před vámi se hýbe dvanáct pístů (historicky osm větších) a vy o tom ani nevíte. Vždyť elektromotor je víceméně tichý ve všech autech stejně.

S takovými stesky spectre ani bojovat nemůže. Ale i díky precizně naladěnému softwaru umí nabídnout ten stejný, plavný, elegantní a těžko popsatelný pocit z jízdy Rolls-Roycem. A že se v Goodwoodu nesnažili předělat dokonalý design, zpracování interiéru a bezchybné ovládání jen kvůli tomu, že jde o jiný pohon, výsledku jedině pomáhá.

Rolls-Royce představuje unikátní Spectre Lunaflair, připomene koronu Měsíce

AutoMoto

Vrchol automobilového luxusu. Rolls-Royce v Praze otevřel novou prodejnu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám