Článek
Móda je sice pomíjivá, ale už delší dobu si všímám, že luxus nejen v automobilovém průmyslu je dnes spojený s určitou dávkou agresivity, dynamiky a temnoty. Drahá auta dnes nepřipomínají jemnou ženskou krásu, jako třeba v éře Jaguaru E-Type. Místo toho se na svět mračí, dávají na odiv svou sílu a místo chromu používají tmavé odstíny doplňků.
Automobilka Rolls-Royce sice i v moderní době znamená konzervativní pojetí, klasický britský luxus, dřevo či tlustou kůži, ovšem na tento trend se rozhodla reagovat. Verze Black Badge debutovala v předchozí generaci ghostu, „menší“ z limuzín značky. Po velkém úspěchu dorazila i v novém vydání.
Rolls-Royce svůj krok tímto směrem obhajuje tím, že vždy přitahoval nejen bohaté podnikatele či aristokraty, ale i muzikanty, návrháře či umělce. Podle automobilky jsou inspirací pro Black Badge konfigurace klientů z minulosti, jako je boxer Muhammad Ali či návrhář Yves Saint Laurent. Navzdory svému názvu jen o černé masce a sošce ostatně zdaleka není.
Menší a méně opulentní
V roce 2009 automobilka Rolls-Royce představila první novodobý model Ghost. V té době už kroutil doposud jediný model v nabídce, vlajkový phantom, šestý rok na trhu.
Ghost tehdy znamenal první rozšíření portfolia od dob, kdy na přelomu tisíciletí spadl do rukou BMW a přestěhoval se do Goodwoodu. Měl nabídnout o něco „dostupnější“, odlehčenější verzi ikonické limuzíny od Rolls-Royce.
I přesto, že stál na základech sedmičkové limuzíny od BMW, byť notně upravených, a neměl 6,75litrový, ale „jen“ 6,6litrový mnichovský dvanáctiválec, neobyčejné vlastnosti moderního vozu této značky s sebou neoddiskutovatelně nesl.
To se odrazilo na prodejích, první novodobý Rolls-Royce Ghost byl nejúspěšnější model ve 116leté historii značky. V roce 2020 dostal po jedenácti letech nástupce. Ten má díky sdílené platformě Architecture of Luxury k phantomu mnohem blíže, včetně motoru s legendárním objemem.
Za volantem nového Rolls-Royce Ghost: Méně je více
Nový ghost si s sebou po stránce vzhledu samozřejmě bere to základní, co dělá limuzínu Rolls-Royce. Silueta, proporce, zadní dveře otevírané naopak, obří maska chladiče, soška Spirit of Ecstasy, široký C sloupek nebo zužující se záď – to vše zůstává. Ovšem v detailech je znát snaha o dnes populární minimalismus.
Novinka chce být na pohled odlehčená, méně opulentní. Linie střechy takřka připomíná kupé či fastback, jak ladně se snižuje až ke hraně zavazadelníku. Stejně tak čelní okno je více skloněné. Dohromady s tím, jak jsou všechny linie více zaoblené, cítíte z nové generace ve srovnání s předchůdcem o něco uvolněnější atmosféru.
Podobný přístup je vidět v interiéru. Ghost pokračuje v zavedeném stylu, ale působí uvnitř celkově moderněji, celistvěji. Palubní deska je stejně jako ve všech moderních modelech značky mohutná, ale jako kdyby byla vytesána z jednoho kusu.
Má méně tlačítek a přitom si zachovává intuitivnost systému iDrive s analogovým ovládáním. Infotainment i digitální přístrojová deska mají skvělé rozlišení, ale příjemně uklidňující grafiku. I tady platí, že v nabídce spíše nadbytečných high-tech vymožeností se tohle auto nemůže rovnat takovému aktuálnímu Mercedesu třídy S, ale myslím si, že zákazníci goodwoodské značky to ani nevyžadují.
I tlačítka na zavírání dveří se přesunula na středový tunel. Dveře lze nově zavírat i zvenčí tlačítkem na klice a v případě zadních i otevírat přidržením za kliku. V případě manuálního zavírání je potřeba přetlačit hydrauliku, ovšem intenzitu, s jakou jste tak učinili, si systém zapamatuje a posune dveře tak, jak jste zamýšleli.
Samozřejmostí už je úchvatná kvalita zpracování a nejlepších použité materiály. Stejně jako fakt, že i testovaná „neprodloužená“ varianta nabídne pro zadní cestující nadbytek místa a výbavu jako stolečky s vysouvacími obrazovkami.
I karbon může být uměním
Verze Black Badge z exteriéru celkově odstraňuje množství chromovaných prvků, které nahrazuje černými lakovanými doplňky. Testovaná konfigurace každopádně ukazuje, že jen o černočerné to zdaleka být nemusí. Šedomodrý lak Wittering Blue s oranžovými doplňky vytváří nádhernou kombinaci, která se může propisovat i na středy kol.
Právě kola jsou samy o sobě vizuálním i technickým divem. Tělo každého kola je tvořeno 22 vrstvami uhlíkových vláken položených ve třech osách, které se pak na vnějších okrajích ráfku skládají zpět na sebe. Tak vzniká celkem 44 vrstev uhlíkových vláken pro větší pevnost celé konstrukce.
Hliníkový náboj vyrobený procesem 3D kování je k ráfku připevněn pomocí titanových spojovacích prvků, která podle automobilky splňují kvalitativní standardy leteckého průmyslu.
I uvnitř se Black Badge podepisuje speciálně ztvárněnými karbonovými vlákny. Na povrchy interiérových prvků se lisuje několik vrstev dřeva, jako nejsvrchnější základová vrstva je použita černá bolivijská dýha. Ta tvoří tmavý základ pro následující vrstvy z technických vláken. Listy utkané z uhlíku potaženého pryskyřicí a kontrastní, kovem potažené vlákno pokládané v kosočtvercovém vzoru jsou ručně nanášeny a společně vytvářejí trojrozměrný efekt.
Přesněji, ale stále opojně
Na exteriéru a interiéru se objevuje logo verze Black Badge. Matematický symbol nekonečna, tedy ležatá osmička, byl použit již u hydroplánu Blue Bird K3 s pohonem Rolls-Royce, s nímž Sir Malcolm Campbell překonal rychlostní rekord.
Je také symbolem „nekonečných“ možností konfigurace a připomíná také, že ležatou osmičkou anglické pojišťovny na začátku 20. století označovaly auta s nejvyššími výkony.
Právě výkonu má Ghost Black Badge opět „dostatek“, jak se tradičně označuje fakt, že u vozů této značky jde spíš o rezervu, které netřeba vždy zcela využít. Vozy Black Badge však uvažují i trochu jinak, vždyť i parametry 6,75litrového dvakrát přeplňovaného dvanáctiválce jsou posíleny na kulatých 600 koní a 900 newtonmetrů maximálního točivého momentu. To je o 29 k a 50 Nm více.
Podobně jako u ostatních modelů Black Badge se řidič v režimu Low dočká o 90 procent rychlejšího řazení osmistupňové samočinné převodovky, rychlejší je i odezva na plynový pedál a z upravených výfuků se ozývají hlasitější tóny. Tedy slyšíte občasné bublání, ale stále v mezích značky, nic vulgárního.
Upravena je pro tuto verzi i odezva brzd, řízení nebo chování vzduchového odpružení, které má dokonce i objemnější měchy pro zdatnější potlačení náklonů. Přesto nelze očekávat, že se tímto z ghostu stal řezač zatáček a zběsilý sedan.
Jediné auto s dřevěným aerodynamickým prvkem. Rolls-Royce ukázal druhou variantu vzácného droptailu
V Ghostu Black Badge už je zkrátka přijatelné mít trochu na spěch, ale jako uspěchané tohle auto ani v této verzi působit nesmí.
Platí zde to samé jako u celého portfolia značky. Vozy Rolls-Royce se na jednu stranu snaží filtrovat všechno nepříjemné, na stranu druhou pozoruhodně neoddělují řidiče od dění.
Extrémně jemná osmistupňová převodovka dělá vše pro to, aby motor využíval spodního pásma otáček. Ne nadarmo je tu tradičně místo otáčkoměru ukazatel zbývajícího výkonu.
Auta žádné jiné značky se takto neodlepí z místa. Převodovka využívá vespod umístěných newtonmetrů a nechává při rozjezdu masivně proklouznout měnič točivého momentu, vůz se tak rozjede s mírným zhoupnutím, velmi vláčně. A můžete na plynový pedál šlapat, jak chcete. Cuknutí nebo citelného stresu se ani při svižném rozjezdu nedočkáte.
Do celého relaxačního balíčku zapadá i řízení. Rolls-Royce totiž ani jako Black Badge nedovolí šoférovi jakékoli škubavé pohyby. Volant je velký a má velmi úzký věnec, řízení je vláčné s dlouhým převodem. Máte skutečně pocit kormidelníka, přitom se ale ze záhadných důvodů nevytrácí potřebný cit a auto dokážete nasměrovat přesně k apexu zatáčky.
Obratnosti limuzíny s délkou 5546 mm velmi pomáhá natáčení zadní nápravy. Nový ghost je také první limuzínou značky s pohonem všech kol, který dosud nabízelo jen SUV Cullinan. Jakkoli je mi hluboce tradiční přístup značky velmi blízký a novoty rád nevidím, v tomto případě jsem pro – ghost se tím stává vhodnějším autem i pro zimní podmínky a chování vozu kdykoli jindy to v tomto případě negativně neovlivní.
Ve výsledku je ghost stejně jako každý Rolls-Royce svým naladěním ideálním autem pro šoféra, který svou práci dělá správně. Tedy rozjíždí se maximálně plynule, i v případě svižnější akcelerace. Dokáže zabrzdit na místě tak, že si toho posádka ani nevšimne, zatáčet bez cukavých pohybů a udržovat velmi nízkou rychlost při popojíždění v koloně, místo neustálého rozjíždění. Jen verze Black Badge zážitek jemně koření, nemění jej. Což je dobře.
Zatímco možnosti, které skýtají prvky ovládání, jsou pro mě osobně tím nejvíc fascinujícím na vozech této značky, nový ghost nevyjímaje, tento model dále exceluje i v dalších jízdních vlastnostech.
Rolls-Royce údajně díky 100 kilogramům přídavných odhlučňovacích hmot udělal auto tak tiché, až to bylo posádce nepříjemné. Proto uměle vytvořil specifickou frekvenci, která se v interiéru produkuje.
Komfort samozřejmě stojí a padá s kvalitou odpružení, na českých silnicích zejména. Ghost přichází se světovým unikátem. Systém Planar používá digitální vymoženosti jako kameru, která snímá vozovku a v reálném čase informuje tlumiče o velikosti a typu nerovnosti, ale také je založen na mechanickém principu vzduchového měchu a dalšího tlumiče nad ním.
Odpružení tak skvěle udržuje karoserii bez kymácení se, ale také filtruje i ostré městské nerovnosti, vlny… Jízda na létajícím koberci tady není pouhým marketingovým klišé.
Závěr
Osobně bych se stejně raději rozhodl pro klasickou variantu, ale zároveň i jako konzervativně smýšlející člověk po zkušenostech s vozy řady Black Badge nemám sebemenších výhrad ani pro tohle temné alter ego.
Zahrávat si s atmosférou vozů Rolls-Royce není jen tak, ale v Goodwoodu zvládli minimalistický, umírněný a vyklidněný ghost druhé novodobé generace okořenit sportovní a tajemnou atmosférou přesně tak, aby více získal, než ztratil. A to i po technické stránce.
Rolls-Royce Ghost Black Badge | |
---|---|
Motor: | 6,75 l, vidlicový zážehový dvanáctiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 447 kW (600 k) při 5000 ot./min |
Max. točivý moment: | 900 Nm při 1700-4250 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 4,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (el. omezeno) |
Průměrná spotřeba: | 15,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2490 kg |
Délka x šířka x výška: | 5546 x 2148 x 1571 mm |
Velikost zavazadelníku: | 500 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena: | neuvádí |