Hlavní obsah

TEST: Retro křižník Chrysler PT Cruiser

Novinky, Andrej Poliak

Amerika třicátých let. Chicago je v zajetí mafie a po silnicích se prohání vozy ladných křivek, nad kterými leckteré mužské srdce ustrne. Ten pocit mrazení v zádech z pohledu na krásný auťák se vrací díky automobilu Chrysler PT Cruiser, který ze všeho nejvíc na smysly útočí právě svým retro designem evokujícím zašlou slávu amerických vozů, které v dnešní době stále častěji na jejich vlastním trhu v USA válcují japonské automobilky.

Foto: Jiří Klicpera

PhDr. Jiří Kotyk přednáší

Článek

 Když se k tomu přidá ještě čtyřválec 2,4 Turbo disponující výkonem 164 kW, chcete-li 220 koní, pak nelze odolat. A to i přes vyšší pořizovací cenu. Zcela stranou jde i žíznivost výkonného motoru.

Design jako malovaný

Zatímco ve Spojených státech je PT Cruiser průkopníkem segmentu velkoprostorových vozů nižší střední třídy, na evropské hroudě a v Asii, kde tyto vozy nejsou novinkou, nabízí na tento druh automobilů nový v pravdě příjemný pohled. Baculatý a přitom stále atraktivní design PT Cruiseru vychází z konceptu Pronto Cruzier, který Chrysler představil na ženevském autosalónu před šesti lety. Dynamika vozu je charakterizována protáhlou kapotou, výraznými blatníky předních kol a zamračenými kapkovitými světlomety a podtrhuje ji robustní maska chladiče.

Na ulici tak tento vůz nenechá téměř nikoho chladným a svým atraktivním vzhledem pohledy kolemjdoucích přitahuje doslova jako magnet.

Pohodlí je základem

Retro prvky jsou obsaženy i v interiéru vozu. Ať již zmíníme čtyřramenný, na naše poměry poměrně velký, volant, řadící páku, kliky dveří či chromované lemování přístrojů na palubní desce. Užší věnec většího volantu by byl u jiného vozu nepříjemný, nicméně v tomto případě zcela koresponduje s duchem vozu a díky němu je ovládání vozu příjemné. Dílenské zpracování bylo provedeno s pečlivostí, avšak našly se i menší nedostatky. Především v prostoru ovládání oken na středovém panelu by měl Chrysler ještě zapracovat. Interiér působí levným dojmem, což mě u vozu v cenové hladině překračující 800 tisíc korun poněkud překvapilo. Nicméně v souhrnu a připomenutím celkového charakteru vozu jako zástupce retrostylu se tento nedostatek lehce odpustí.

Co u Chrysleru "zanedbali" v dílenském zpracování, to plně vyvážili v kvalitě předních i zadních sedaček. Ergonomické tvarování drží v zatáčkách tělo velice dobře a řidiči poskytuje potřebnou jistotu při ovládání vozu. Loketní opěrka by nicméně mohla být o pár centimetrů delší. Pak by byla spokojenost stoprocentní a zejména při jízdě po dálnici by PT Cruiser poskytoval 110 procentní komfort.

Testovaný vůz měl příplatkové střešní okno, jehož ovládání je intuitivní a technické zpracování bez viditelných nedostatků. Vyzkoušet životnost a přesnost zpracování by si však vyžádalo dlouhodobější test. Odhlučnění vnitřního prostoru kabiny bylo provedeno s pečlivostí a důrazem na komfort posádky. Hlučnost v interiéru je i při vyšších rychlostech minimální a cestující neobtěžuje.

Žíznivý čtyřválec nadchl

PT Cruiser je jako sladký dortík, jehož pověstná třešnička se skrývá pod kapotou. Představuje ji zážehový čtyřválec o objemu 2429 cm3 s elektronickým vstřikováním MPI a šestnáctiventilovou technikou. S více než jeden a půl tuny vážícím drobečkem si díky výkonu 164 kW při 5100 ot/min a maximálním točivém momentu 332 Nm při 3950 ot./min. poradil ve všech situacích bez potíží.

PT dokáže uhánět až 200 km/hod. To však s sebou přináší i víry v nádrži a tím pádem častější návštěvu benzínové pumpy. Výrobcem udávané hodnoty spotřeby 13,2; 8,0 a 9,9 l na 100 km (město; mimo město a kombinovaný režim) jsou výsledkem velmi umírněné jízdy bez emocí. Reálná spotřeba se ve městě blíží 15 litrům a v kombinované spotřebě přibližně 11 litrům benzínu Natural 98 na 100 km. Importér sice doporučuje tankovat Natural 97, ten bychom však v České republice u čerpacích stanic hledali marně.

Vůz s předním náhonem byl vybaven pětistupňovou manuální převodovkou. Řazení rychlostních stupňů bylo sice tužší, ale přesné a bezproblémové. Designové zpracování řadičky nadchne, mě však připadala poněkud delší než by bylo potřeba.

Bezpečnost a výbava

Testovaný vůz byl v nejvyšším stupni výbavy GT a v základním balíčku tak nabízí přední airbagy řidiče a spolujezdce a dva boční integrované v předních sedadlech. Nechybí ani systém ABS. V interiéru leckdo ocení praktickou pomůcku v podobě kompasu a ukazatele teploty. Standardní výbavou je pak centrální zamykání, maska chladiče v barvě vozu, rádio s RDS s 6 reproduktory, výškově nastavitelný volant, elektricky ovládaná okénka a seřiditelná zpětná zrcátka a další. Za příplatek lze pořídit již zmíněné střešní okno, rádio s navigací a metalický lak.

Základní údaje
MOTOR
Typzážehový
Uloženívpředu, napříč před přední nápravou
Rozvod2xOHC
Počet ventilů na válec4
Katalyzátortřícestný řízený katalyzátor - 2 lambda sondy
Počet válců4
Zdvihový objem2429 cm3
Výkon164 kW (220 k) při 5100 ot./min.
Nejvyšší toč. moment332 Nm při 3950 při 5100 ot./min.
VNĚJŠÍ ROZMĚRY (mm)
Délka4288
Šířka1748
Výška1601
Rozvor2616
Zavazadlový prostor538/1818 l
SPOTŘEBA (l/100 km)
Město13,2
Mimo město8,0
Kombinovaná9,9
Objem nádrže56,8 l
Základní cena:899 000,-
Cena testovaného vozu:1 020 000,-

Související články

Ženevský debut vozítka Chrysler Airflite

V následujícím článku si zběžně představíme koncept vozu Airflite od automobilky Chrysler, který si svou světovou premiéru odbyl na právě probíhajícím 73....

Chrysler Crossfire se představí i v Brně

Žhavý sporťák od Chrysleru se světu představil na autosalonu Los Angeles 2001. Letos v Ženevě si Crossfire odbyl evropskou premiéru, mezi exponáty se objevil...

Výběr článků

Načítám