Článek
Značka Renault v posledních letech chrlí na trh jedno SUV za druhým, přičemž každé cílí na trochu jiný typ zákazníků, a především na jiný segment. Zatímco vozy Scenic a Espace mají nahradit velká rodinná MPV, po kterých převzala jména, nový Renault Symbioz lze chápat trochu jako nástupce kombíků Renault Clio Grandtour či dokonce Megane Grandtour.
Malé, velké & stylové
Ještě před uvedením na trh se totiž pro nový model vžilo označení kříženec SUV a kombíku, přičemž robustní a dobrodružné tvary by měly odpovídat dnešním trendům a požadavkům zákazníků, zatímco po kombíku by měl vůz podědit praktičnost. A je pravdou, že v tomto směru má skutečně co nabídnout.
Začněme ale nejprve od rozměrů, tedy především délky 4413 mm, díky které se Renault Symbioz řadí mezi městský Renault Captur a stylové SUV-kupé Arkana. Jeho rozvor 2638 mm je pak paradoxně ze všech nejkratší, ačkoliv na captur ztrácí jen milimetr. S oběma sourozenci přitom sdílí platformu CMF-B, použitou i v Renaultu Clio či Dacii Jogger.
Renault ukázal Symbioz, hybridní SUV se vejde mezi modely Captur a Austral
Po designové stránce vidíme příď téměř shodnou s menším capturem, včetně výrazného motivu denního svícení v nárazníku, nízkých světlometů a stylově tvarované masky s retro-stylizovaným logem značky. Při pohledu z profilu jsou patrné silně tvarované boky i masivnější zadní partie se skromnějším prosklením.
Záď zaujme především originálně pojatými a ostře řezanými světly, která se elegantně zužují. Testovaný vůz ve sportovně laděné výbavě Esprit Alpine stojí na 19“ litých kolech (základem jsou 17“ ocelové ráfky), má černě lakované dekory, upravené tvary nárazníků i stylové plaketky v blatnících.
Známý, ale prostornější
První pohled do přední části kabiny působí jako shledání se starým známým, neboť je prakticky shodná s modernizovaným capturem i arkanou. To ovšem není kritika. V praxi to znamená spoustu měkčených plastů, dostatek odkládacích prostor, zdařilou ergonomii či volant s příjemně silným věncem.
Po technologické stránce je standardem 7palcový přístrojový štít, ve vyšších výbavách s úhlopříčkou 10,4“, který nabízí dostatek informací. Z palubní desky vystupuje vertikálně orientovaný 10,4“ displej infotainmentu openR link, který se může pochlubit integrovanými službami Google, včetně možnosti stahovat vlastní aplikace, a bezdrátovou mobilní konektivitou.
Oba displeje mají hezkou grafiku a svižný chod, potěší možnost ovládání ventilace klasickými klávesami pod infotainmentem, ovládání audia na panelu pod volantem, a především možnost jednoduše deaktivovat zbytečně otravné/přecitlivělé asistenční systémy stiskem tlačítka na palubní desce.
Zajímavým detailem je také příplatková prosklená střecha solarbay, jejíž segmenty lze zneprůhlednit, a příjemná jsou i sportovně tvarovaná sedadla výbavy Esprit Alpine v kombinaci s francouzskou trikolorou na mnoha místech kabiny. Naopak kritiku si neodpustím k mizernému rozlišení kamer kolem vozu.
Na druhou řadu sedadel se pohodlně posadí i vyšší cestující, její hlavní předností je ovšem systém posuvu v rozmezí 16 centimetrů, známý už z capturu. Zavazadlový prostor tak lze jednoduše zvětšit ze standardních 460 litrů až na 624 litrů.
Po sklopení opěradel dělených v poměru 60:40 se objem zvětší na 1582 litrů. Kufr navíc potěší dvojitým dnem, jednoduchými tvary a praktickým doplňkem je i oboustranný ochranný kobereček.
Známý hybrid
Renault Symbioz vstoupil na trh s jedinou motorizací, kterou je již velmi dobře známý E-Tech full hybrid 145, dostupný i v jiných modelech Renault nižších řad a také v modelech značky Dacia.
Základem je atmosférická zážehová šestnáctistovka o výkonu 69 kW (94 k) s točivým momentem 149 Nm, kterou doplňují dva elektromotory. Silnější nabízí výkon 36 kW (49 k) a 205 Nm točivého momentu, slabší v roli startér-generátoru pomáhá výkonem 15 kW (20 k) a 50 Nm točivého momentu.
Výsledkem je systémový výkon 105 kW (143 k) a 250 Nm, o jehož přenos na přední kola se stará multimódová převodovka se čtyřmi rychlostmi pro motor spalovací a dvěma pro elektromotor. Hybridní symbioz by měl nabídnout zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,6 sekundy a maximální rychlost 170 km/h, což na praktický rodinný vůz celkem stačí.
Ačkoliv jde o známou techniku, automobilka neustále pracuje na jejím ladění, což je znát na vyšší kultivovanosti. V nižších rychlostech je pohonné ústrojí téměř neslyšné, vůz se snaží využívat především elektromotor a baterii s kapacitou 1,2 kWh, kterou dobíjí motor spalovací. Při jízdě po městě a okolí se tak spotřeba hravě pohybuje kolem 4-5 l/100 km.
Při jízdě po městě je hybridní symbioz díky elektrickým rozjezdům příjemně čiperný, nicméně jakmile vyjedete na dálnici, začne zlehka ztrácet dech. Jeho 143 koní sice na SUV s pohotovostní hmotností kolem 1,5 tuny stačí, převodovka však začne motor důrazněji vytáčet a vzrůstá hluk v kabině.
Při snaze o dynamickou jízdu a důraznější zrychlení pak může dojít k situaci, kdy si převodovka bere čas na rozmyšlenou, auto na chvíli zcela přestane táhnout a po chvíli přichází opětovné zrychlování za zvuku vysokých otáček. Na dálnici se tak spotřeba vyšplhala i k sedmi litrům, v běžném provozu se ale držela spíše kolem 6 l/100 km.
Celkově je ale odhlučnění kabiny zdařilé a při konstantní rychlosti vás nebude motor nikterak obtěžovat. Slušně odhlučněný je také podvozek, který má jinak spíše tužší naladění, což mohla u testovaného vozu zdůraznit i 19“ kola, obutá do pneumatik o rozměru 225/45 R19.
Navzdory vyšší světlé výšce 169 mm působí symbioz i v zatáčkách stabilně a většinu běžných nerovností zvládá tlumit s noblesou. Hůř si vede na dlažebních kostkách, kde působí poněkud udrncaně. Jako u mnoha jiných hybridů je i nástup brzd v symbiozu dosti vlažný, kdy nejprve nastupuje rekuperace, po které se konečně zahryznou destičky do kotoučů. Jízda se zesílenou rekuperací je ale obzvlášť ve městě příjemným řešením.
Zatím drahý
Renault Symbioz rozhodně není nijak přelomovým či zásadním modelem, po společném týdnu však působil jako nesmírně milý a praktický společník, jehož největší vadou se nakonec zdá být cena. Ta nyní startuje od akčních 664 050 Kč, přičemž testovaná verze Esprit Alpine vyjde minimálně na 740 050 Kč.
To je na nevšedního křížence SUV a kombi poněkud dost, hlavní příčinu však můžeme najít v jediné nabízené motorizaci, přičemž hybridy vždy patřily na vrchol ceníků. S příchodem dalších motorizací by však měla cena klesat a pořízení symbiozu by mohlo dávat větší smysl.
Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 | |
---|---|
Spalovací motor: | 1598 ccm, atmosférický řadový čtyřválec |
Max. výkon a točivý moment: | 69 kW (94 k)/148 Nm |
Max. výkon a točivý moment elektromotoru: | 36 kW (49 k)/205 Nm |
Max. kombinovaný výkon: | 105 kW (143 k) |
Převodovka: | multimódová automatická |
Poháněná náprava: | Přední |
0-100 km/h: | 10,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 170 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 4,6-4,8 l/100 km |
Kapacita baterie: | 1,2 kWh |
Provozní/maximální hmotnost: | 1498-1551/2000 kg |
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 750/745 kg |
Délka × šířka × výška: | 4413 x 1797 x 1575 |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 460-624/1582 |
Základní cena: | 664 050 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 740 050 Kč |
Cena testovaného vozu: | 859 489 Kč |