Článek
Trendu SUV modelů v posledních letech podlehly snad všechny značky, pro Renault se dokonce stal doslova hlavním směrem. V rámci své transformace chrlí jedno SUV za druhým a pokrývá prakticky všechny segmenty. Loni v létě tak došlo i na představení vlajkové lodě, kterou se stalo SUV-kupé Rafale.
Původ jména je přitom zajímavý. Zatímco dnes je spojeno s armádním stíhacím letounem, ve třicátých letech dodala automobilka motor pro lehký sportovní letoun Rafale, který si připsal rychlostní rekord. Motiv letadla proto najdeme i na několika místech nového SUV.
Francouzská elegance
Jeho design je opravdu výrazný a zaujme už maskou s dominantním logem a originální mřížkou chladiče, na kterou navazují ostře řezané světlomety s příplatkovou Matrix LED technologií. V rozích nárazníku s výrazným nasávacím otvorem pak zaujme denní svícení s motivem rozděleného loga diamantu, které však připomíná vpřed směřující šipky.
Novým vrcholem od Renaultu je SUV-kupé Rafale
Z profilu vyniká elegantní silueta se svažující se zádí, testovaný vůz ale zaujme i sytě červenou barvou, která je v příjemném kontrastu s leskle černými dekory. Podběhy pak vyplňují standardně 20“ litá kola. Zadním partiím dominují světla s výrazným motivem, zaujme i originálně vyvedené označení modelu a spoiler pátých dveřích.
Renault Rafale tak vypadá dynamicky a dravě, současně si však uchovává originální francouzskou eleganci.
Menší než Espace
Po stránce rozměrů je nepatrně menší než sedmimístné rodinné SUV Renault Espace, se kterým sdílí platformu i rozvor 2738 mm, rozchod kol má naopak nepatrně větší.
Spřízněnost obou modelů je však patrná při pohledu na palubní desku. Za podivně hranatým volantem, který ale padne příjemně do rukou, je 12,3palcový displej přístrojového štítu, na který navazuje vertikálně orientovaný 12“ displej infotainmentu, natočený směrem k řidiči. Oba displeje mají jemné rozlišení, rychlý chod a přehledný systém.
Infotainment běží na základě systému Android Automotive, díky čemuž nabízí integraci Google Maps i možnost instalace vlastních aplikací. Nechybí ani bezdrátové připojení telefonu k infotainmentu. Velkým plusem je klávesnice pod displejem, usnadňující rychlé ovládání ventilace a dalších funkcí, zatímco vlevo od volantu najdeme tlačítko pro rychlou deaktivaci systému upozorňujícího na jízdní pruhy a rychlostní limity.
V kabině potěší také příjemné materiály a kvalitní zpracování, jak se na vlajkovou loď patří. Středový tunel navíc ukrývá velký úložný prostor i příjemnou posuvnou opěrku pro zápěstí s integrovanou bezdrátovou nabíječkou, usnadňující ovládání infotainmentu.
V oblasti prostoru si přitom nebude strádat ani posádka. Vpředu potěší dobrá opora díky sportovně tvarovaným sedadlům, vzadu je pak navzdory tvarům SUV kupé dostatek místa nejen před koleny, ale i nad hlavou. Nám však pár centimetrů sebrala příplatková prosklená střecha solarbay, kterou lze zneprůhlednit díky technologii tekutých krystalů.
Zavazadlový prostor nabízí solidní objem 630 litrů, respektive 1709 litrů při sklopení opěradel dělených v poměru 40:20:40. Při sklopení opěradel bohužel vzniká schod, samotný zavazadelník má ale dobře využitelné tvary a pod jeho dvojité dno se vejde i rezerva.
Hrdinný tříválec
Renault Rafale dnes můžete objednávat s dvojicí motorizací. Základem je klasický hybrid s pohonem předních kol a kombinovaným výkonem 200 koní, silnější plug-in hybrid pak nabídne pohon všech kol a kombinovaný výkon 300 koní. Základem pohonného ústrojí je přitom vždy přeplňovaný 1,2litrový tříválec.
Nám dělal společnost základní hybrid, který kombinuje spalovací motor o výkonu 96 kW, elektromotor o výkonu 50 kW a startér-generátor o výkonu 25 kW. Pohonné ústrojí je opět spojeno s multimódovou převodovkou, kombinující čtyři rychlosti pro spalovací motor a dvě pro elektromotor, který čerpá energii z baterie s kapacitou 2 kWh.
Stylové SUV s hmotností lehce přes 1,7 tuny díky elektrickým rozjezdům hbitě startuje z místa a stovku pokoří za 8,9 sekundy. Motor je dobře odhlučněn a většinu času působí velmi kultivovaně, ačkoli ve vyšším tempu umí převodovka stále lehce zaškobrtnout a na chvíli ztratit tah, případně motor zbytečně vytočit.
Slabší hybrid tak ocení především vyznavači klidné jízdy, kterým nabídne dostatek výkonu na bezpečné předjetí i připojení na dálnici, ale nepotřebují každého nechat za sebou. Ostatně maximální rychlost je pouze 175 km/h. Naopak velmi příjemná je spotřeba kolem 6 l/100 km, v kombinaci s 55litrovou nádrží tak rafale nabízí i solidní dojezd na jedno natankování.
Město i dálnice
Zdolávání delších cest zpříjemní bohatá nabídka asistenčních systémů, přičemž adaptivní tempomat s hlídáním jízdy v pruzích patří k těm lepším, jaké mimo prémiové značky najdeme. Připlatit si navíc lze za průhledový displej, masážní funkci sedadla řidiče nebo 360° kamerový systém, který oceníte při parkování.
Manévrování s autem výrazně usnadňuje systém řízení zadních kol 4Control, který je u testované výbavy standardem. V rychlostech pod 50 km/h natáčí kola zadní nápravy až o 5 stupňů proti kolům předním, což výrazně zlepšuje obratnost, ve vyšších rychlostech se kola natáčejí o 1 stupeň ve stejném směru, čímž se zvyšuje stabilita.
Navzdory délce 4,7 metru tak rafale působí velmi obratně, což oceníte nejen v utažených zatáčkách, ale především ve městě a na parkovištích. Samotný podvozek má přitom spíše tužší nastavení a v kombinaci s 20“ litými koly oceníte jeho kvality na hezkých zakroucených silnicích, zatímco na horším povrchu občas umí lehce znervóznět.
Vlajkový koráb
Doby, kdy jsme si pod označením vlajková loď představili majestátní sedan, jsou definitivně pryč. Renault Rafale nicméně splňuje všechny ostatní předpoklady pro toto označení. Má výrazný design, parádně zpracovanou kabinu, sofistikované pohonné ústrojí, bohatou výbavu a v jeho kabině se člověk opravdu cítí výjimečně.
Velmi rozumně je přitom nastaven i ceník, kdy testovaný hybrid pořídíte již těsně pod milion. Reprezentativní testovaná výbava Esprit Alpine startuje od 1 099 000 Kč, přičemž testovaný kousek vyšel s veškerou příplatkovou výbavou na 1 269 000 Kč.
Svižnějším řidičům bychom doporučili zamyslet se spíše nad plug-in hybridem, pokud ale chcete nevšední a reprezentativní vůz s příjemným hybridním pohonem, rozumnou spotřebou a bohatou výbavou, není mnoho důvodů rafale nedoporučit.
Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 | |
---|---|
Spalovací motor: | 1,2litrový přeplňovaný tříválec |
Max. výkon a točivý moment: | 96 kW (130k)/205 Nm |
Max. výkon a točivý moment elektromotoru: | 50 kW/205 Nm |
Max. kombinovaný výkon: | 200 koní |
Převodovka: | multimódová automatická |
Poháněná náprava: | Přední |
0-100 km/h: | 8,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 175 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 4,7 |
Objem palivové nádrže: | 55 l |
Kapacita baterie: | 2 kW |
Provozní/maximální hmotnost: | 1735/2180 |
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 750/1500 |
Délka × šířka × výška: | 4710 x 1866 x 1613 |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 630/1709 |
Základní cena: | 999 000 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 1 099 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 269 000 Kč |