Článek
Renault Mégane stále vzbuzuje rozporuplné reakce. To prokázala i diskuze pod naším testem klasického rodinného vozu s zážehovou šestnáctistovkou. [celá zpráva] Jenže stačí k netradičně řešenému vozu přidat dravé nárazníky, spoiler, velká hliníková kola a motor ze kterého jde na silnici strach a hned je jedno, jakou "bouli nosí na zádech".
Automobil dostal vpředu nový nárazník s velkými vstupy pro vzduch. Nejdravěji však vypadají mlhové světlomety, které byly vysunuty na "tykadlech" do stran.
Na střední části se kromě osmnáctipalcových hliníkových kol nezměnilo nic. Vzadu pak z nového nárazníku vykukují dvě velké koncovky výfuku. Ty mají za úkol odradit nepřítele svým vzhledem, ale zvuk už není tak dobrý. O tom však až o kousek dál.
Chce to víc změn
Uvnitř najdeme ohromná sportovní sedadla, která však proti očekávání nemají integrované opěrky hlavy, ale jsou zde klasické vysouvatelné. Boční vedení opěradel i sedáků je příkladné, jen podpora stehen v podélném směru by potřebovala vylepšit.
Přístrojová deska neprošla mnoha změnami. Přístroje jsou sice sportovnější, ale zato hůř čitelné, řadicí páka je příliš dlouhá. I když už je řazení o něco přesnější, ještě by se tady našly nějaké nedostatky. Nebýt však hliníkových pedálů a koženého volantu obšitém červenou nití, člověk by ani nepoznal, že jede v ostré verzi.
Stádo koní hnané turbem
Pod přední kapotou najdeme asi to nejlepší na celém voze. Agregát nás opravdu potěšil a nezbývá nám, než ho chválit. Dvoulitrový čtyřválec se šestnácti ventily je dopován turbodmychadlem se slušným průtokem. Díky němu se vyšplhá výkon na 165 kW při 5500 ot./min. Točivý moment 300 N.m při 3000 ot./min dokáže protočit na místě kola i přes instalované ESP.
S agregátem se nic moc neděje, pokud točíte motor někam k hranici 2200 ot./min. Pak chytnou v turbu saze a vše je jinak. Vůz je náhle katapultován vpřed a řidič má plné ruce práce, aby stačil řadit a řídit. Perfektní zátah je k dispozici až k vrcholu výkonu, tedy 5500 ot./min. Pak už není nutné točit - výkon rapidně padá dolů a zasahuje omezovač.
Vítěz Tour de France
Jízda s Mégane Sport je výborná, pokud nejedete po dlažebních kostkách, vyjetých kolejích či po hodně zatáčkovitých silnicích. Podvozek je totiž hodně přitvrzen. Perfektně sedí na silnici, ale jen do té doby, než se vyskytnou nerovnosti. Pak začne jankovatět a lehce nedotáčivý vůz si začne především v zatáčkách dělat z řidiče "šoufky".
Nejhorší se nám na sportu zdálo řízení. Posilovač účinkuje až moc a naprosto nedokáže přenést informace, co chce vůz dělat a co se děje pod přední nápravou.
Pokud však pojedete po okresních silnicích třeba v okolí v okolí Kladna, dostane se vám vrcholného pocitu z rychlé jízdy. Pozvolné zatáčky, mírná stoupání i klesání, akcelerace při předjíždění "fáček" a pevný posez při průjezdu "esíčkem" dveřmi napřed jsou k nezaplacení.
Ještě bychom se chtěli zmínit o výfukovém potrubí. Líbilo se nám, že ve městě tohle auto neduní a nedělá extrémní hluk. Jenže při sportovní jízdě ve vyšších otáčkách bychom očekávali sound metalové skupiny a ne souboru lidových písní.
Slušná cena
Základní cena vozu je 850 000 Kč. To je na tak výkonný vůz (připomínáme jeho 165 kW) hodně dobrá částka. Testovaný vůz pak měl ještě příplatkovou výbavu za 20 000 Kč. V porovnání s konkurencí, jakou je například Volkswagen Golf GTI (147 kW) za 769 300 Kč, Škodou Octavia RS (opět 147 kW) za 754 900 Kč, Volkswagen Golf R32 (184 kW) za 932 700 Kč nebo Opel Astra 2.0T (147 kW) za 713 900 Kč, vychází cena vzhledem k výkonu celkem dobře.
Technické údaje | |
Renault Mégane Sport | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1998 ccm |
Max. výkon | 165 kW při 5500 ot./min |
Max. točivý moment | 300 N.m při 3000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 11,5 |
Mimo město | 7,0 |
Kombinace | 8,8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 236 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6,5 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4206 mm |
Šířka | 1777 mm |
Výška | 1457 mm |
Rozvor | 2625 mm |
Objem zavazadelníku | 330/1190 l |
Provozní hmotnost | 1430 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 ** |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | 2/4** |
Ceny | |
Základní cena vozu | 850 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 870 00 Kč |
** Nárazový test proběhl v roce 2003, tedy ještě ve starém hodnotícím systému